6 نشانه پوست های حساس

6 نشانه پوست های حساس
هیچ تعریف پزشکی دقیقی برای پوست حساس وجود ندارد.اگر شما نمی دانید که جزو دسته افرادی هستید که دارای پوست حساس هستند یا خیر می توانید با پرسیدن این سوالها از خود به نتیجه برسید.

آیا پوست شما به مواد شوینده مثل صابون و شامپو و یا لوسیون و کرمها بیشتر از 3 بار واکنش نشان داده است؟

آیا تا بحال به کرم های ضد آفتاب حساسیت داشته اید؟

آیا به هنگام استفاده از محصولات مراقبتی پوست و یا مو، پوست شما دچارخارش شده است؟

آیا به عطرو مواد عطری حساسیت دارید؟

آیا تابحال به لوسیون و یا پماد تجویز شده واکنش آلرژیک داشته اید ؟

آیا تابحال سابقه ی مبتلا شدن به انواع آلرژی مثل اگزما، آسم و ... را داشته اید ؟ اگر جواب شما به این سوال بلی است، برطبق آمار بدست آمده افراد با سابقه ی ابتلا به انواع آلرژی ها، از شانس بیشتری برای داشتن پوست حساس و همچنین ابتلا به حساسیت پوستی مثل اگزما برخوردار هستند.

اگر پاسخ شما به بیشتر سوالهای مطرح شده مثبت می باشد، شما دارای پوست حساس می باشید.

به این نکته توجه داشته باشید میان افرادی که مبتلا به آلرژی های پوستی هستند با افرادی که داراری پوست حساس هستند تفاوت بسیاری وجود دارد. آلرژی پوستی در نتیجه اختلال درعملکرد سیستم دفاعی بدن بوجود آمده و باعث قرمزی، خارش، برآمدگی پوست می شود.

اما درمورد پوست های حساس ممکن است اینکه از یک محصول و یا یک ماده خاص استفاده کنید، شما را دچار مشکل نکند بلکه میزان استفاده از آن محصول بروی پوست ازاهمیت برخوردار است بطور مثال استفاده از سرم ویتامین C 10 درصدی که اسیدی نیز هم می باشد برای شما ممکن است مشکلی بوجود نیاورد اما زمانیکه از سرم 20 درصدی ویتامین C استفاده کنید پوست شما دچار التهاب و خارش می شود.

برای مراقبت از پوست حساس خود این کارها را انجام دهید

زمانی که مواد آرایشی و بهداشتی جدیدی را خریداری می‌کنید قبل از اینکه این مواد جدید را بر روی پوست صورت استفاده کنید، ابتدا آن را برای روی مچ دست، ساق دست و یا پشت گوش خود امتحان کنید.

تا جایی که می‌توانید از محرک‌های مانند لانولین، صابون‌های تند، الکل، مواد شیمیایی، عطرها، و غیره اجتناب کنید.

صورت خود را با محصولات بهداشتی ملایم بشویید؛ ولی اگر احساس کردید که شستشو با آب نیز پوستتان را خشک می‌کند، از محصولات بهداشتی استفاده نکنید.

پوست حساس معمولاً خیلی خشک است و به دلیل استفاده از صابون خشک‌تر می‏‌شود. اگر محصولات حاوی مواد عطری باشند، تأثیرات آن بدتر است. حتماً از صابون بدون عطر و ملایم استفاده کنید.

اگر از محصولی بروی پوست خود استفاده کردید و پوست شما دچار التهاب ، خارش و قرمزی  شد سریعا مصرف آن را را قطع کرده و با پزشک خود مشورت کنید.

به یاد داشته باشید هرگاه بروی پوست شما التهابی بوجود آید این به معنای درگیر شدن پوست شما با نوعی عفونت است. باکتریها عامل بوجودآمدن انواع عفونت ها بر سطح پوست هستند، در نتیجه هرگاه به وجود عفونت و یا التهاب بروی پوست خود مشکوک شدید حتما با پزشک خود مشورت کرده و اقدامات درمانی لازم را انجام دهید.


هیچ تعریف پزشکی دقیقی برای پوست حساس وجود ندارد.اگر شما نمی دانید که جزو دسته افرادی هستید که دارای پوست حساس هستند یا خیر می توانید با پرسیدن این سوالها از خود به نتیجه برسید. آیا پوست شما به مواد شوینده مثل صابون و شامپو و یا لوسیون و کرمها بیشتر از 3 بار واکنش نشان داده است؟ آیا تا بحال به کرم های ضد آفتاب حساسیت داشته اید؟ آیا به هنگام استفاده از محصولات مراقبتی پوست و یا مو، پوست شما دچارخارش شده است؟ آیا به عطرو مواد عطری حساسیت دارید؟ آیا تابحال به لوسیون و یا پماد تجویز شده واکنش آلرژیک داشته اید ؟ آیا تابحال سابقه ی مبتلا شدن به انواع آلرژی مثل اگزما، آسم و ... را داشته اید ؟ اگر جواب شما به این سوال بلی است، برطبق آمار بدست آمده افراد با سابقه ی ابتلا به انواع آلرژی ها، از شانس بیشتری برای داشتن پوست حساس و همچنین ابتلا به حساسیت پوستی مثل اگزما برخوردار هستند. اگر پاسخ شما به بیشتر سوالهای مطرح شده مثبت می باشد، شما دارای پوست حساس می باشید. به این نکته توجه داشته باشید میان افرادی که مبتلا به آلرژی های پوستی هستند با افرادی که داراری پوست حساس هستند تفاوت بسیاری وجود دارد. آلرژی پوستی در نتیجه اختلال درعملکرد سیستم دفاعی بدن بوجود آمده و باعث قرمزی، خارش، برآمدگی پوست می شود. اما درمورد پوست های حساس ممکن است اینکه از یک محصول و یا یک ماده خاص استفاده کنید، شما را دچار مشکل نکند بلکه میزان استفاده از آن محصول بروی پوست ازاهمیت برخوردار است بطور مثال استفاده از سرم ویتامین C 10 درصدی که اسیدی نیز هم می باشد برای شما ممکن است مشکلی بوجود نیاورد اما زمانیکه از سرم 20 درصدی ویتامین C استفاده کنید پوست شما دچار التهاب و خارش می شود. برای مراقبت از پوست حساس خود این کارها را انجام دهید زمانی که مواد آرایشی و بهداشتی جدیدی را خریداری می‌کنید قبل از اینکه این مواد جدید را بر روی پوست صورت استفاده کنید، ابتدا آن را برای روی مچ دست، ساق دست و یا پشت گوش خود امتحان کنید. تا جایی که می‌توانید از محرک‌های مانند لانولین، صابون‌های تند، الکل، مواد شیمیایی، عطرها، و غیره اجتناب کنید. صورت خود را با محصولات بهداشتی ملایم بشویید؛ ولی اگر احساس کردید که شستشو با آب نیز پوستتان را خشک می‌کند، از محصولات بهداشتی استفاده نکنید. پوست حساس معمولاً خیلی خشک است و به دلیل استفاده از صابون خشک‌تر می‏‌شود. اگر محصولات حاوی مواد عطری باشند، تأثیرات آن بدتر است. حتماً از صابون بدون عطر و ملایم استفاده کنید. اگر از محصولی بروی پوست خود استفاده کردید و پوست شما دچار التهاب ، خارش و قرمزی شد سریعا مصرف آن را را قطع کرده و با پزشک خود مشورت کنید. به یاد داشته باشید هرگاه بروی پوست شما التهابی بوجود آید این به معنای درگیر شدن پوست شما با نوعی عفونت است. باکتریها عامل بوجودآمدن انواع عفونت ها بر سطح پوست هستند، در نتیجه هرگاه به وجود عفونت و یا التهاب بروی پوست خود مشکوک شدید حتما با پزشک خود مشورت کرده و اقدامات درمانی لازم را انجام دهید.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید