آیا تلفن هوشمند شما می تواند موجب سرطان شود؟

آیا تلفن هوشمند شما می تواند موجب سرطان شود؟
دانشمندان معتقدند رابطه مستقیمی میان تابش های تلفن همراه و ایجاد تومورهای مغزی در موش های صحرایی وجود دارد. اما در انسان اینگونه نیست. برخی اشتباهات در این مورد وجود دارد که در جامعه فراگیر شده است.

تحقیقاتی که اخیرا در اداره غذا و دارو ایالات متحده ( FDA ) صورت گرفته است نشان می دهد که تلفن های همراه موجب ایجاد سرطان نمی شوند. اما محققان بر این باورند که تشعشعات تلفن همراه موجب ایجاد تومور های مغزی در موش های صحرایی شده است.

دکتر جفری شارن، مدیر مرکز بهداشت و درمان رادیولوژی FDA ، در بیانیه ای گفت : "در دنیای امروزه استفاده از تلفن هوشمند اجتناب ناپذیر است. اما ما باید سعی کنیم که ایمنی را تا حد امکان حفظ نماییم."

بیانیه های FDA پس از یک مطالعه طولانی مدت بر روی بیش از 3000 انواع موش بود.

محققان با برنامه سم شناسی ( NTP ) ، پس از صدها آزمایش به این نتیجه رسیدند که میان امواج تلفن همراه و تومور مغزی در موشها رابطه وجود دارد. این بررسی ها بر روی تلفن های قدیمی تر صورت گرفته است.

کارشناسان FDA و NTP توافق دارند که "این یافته ها نباید مستقیما به استفاده از تلفن همراه انسان منتهی شود".

پزشکانی که با این تحقیقات ارتباط ندارند بر این اعتقادند که استفاده از تلفن های همراه برای سلامتی انسان خوب نیست اما از طرفی می گویند تحقیقات به قدری روشن نیست که بتوان گفت تلفن همراه باعث ایجاد تومور های مغزی و سرطان می شود.

دکتر جنیفر سیمونز، رئیس هیئت مدیره جراحی سینه در مرکز پزشکی انیشتین در مونتگومری در فیلادلفیا می گوید " این تحقیقات با تلفن های نسل دوم از دهه 1990 صورت گرفته است و تلفن های همراه امروزه امواج بسیار کمتری دارند. از طرفی نباید کورکورانه بیان کرد تلفن های هوشمند امن هستند.

اما سازمان هایی مانند FDA به شدت تحت تاثیر صنعت قرار دارند و ممکن است این اطلاعات به سود صنعت دستکاری شوند. به طور قطع تلفن های همراه امواج دارند و این امواج هر چند کم باشند به مرور زمان می توانند منجر به ایجاد سرطان شوند.

الکس Berezow، عضو ارشد علوم زیست پزشکی در شورای علوم و بهداشت آمریکا می گوید: تلفن های همراه یک وات تابش مایکروویو ساطع می کنند در صورتی که دستگاه مایکروویو خانه شما 1000 وات منتشر می کند. از لحاظ جسمی، ایجاد سرطان توسط تلفن های همراه، Wi-Fi و سایر دستگاه های مشابه غیر ممکن است. زیرا این وسایل انرژی کافی برای تغییر در سلول های بدن را ندارند.


خرید فشارسنج عقربه ای آلمانی از برند معروف امسیگ


چه اقداماتی می توانید انجام دهید؟

برای افرادی که نگران سلامتی خود هستند و به سلامتی خود اهمیت می دهند روش هایی داریم که رعایت آنها توصیه می شود. سیمونز و کارشناسان دیگر می گویند با این که نتیجه ای مبنی بر ارتباط بین تشعشعات تلفن همراه و سرطان یافت نشده است اما بهتر است فاصله مان را از منبع امواج اطراف حفظ کنیم.

این دوری از امواج منحصر به تنها بیماران نمی شود بلکه رعایت آن برای تمامی افراد مفید است. وی همچنان توصیه می کند از هدفون های معمولی به جای هدفون های بلوتوث دار استفاده کنید که امواج کمتری دارند.

اما علاوه بر نگرانی ها در مورد سرطان، استفاده از تلفن همراه می تواند خطرات دیگری نیز داشته باشد مانند استفاده از آن در هنگام رانندگی.

سن نیز عامل مهم دیگری است که می تواند تاثیر گذار باشد. از آنجایی که در حال حاضر درصد بیشتری از افراد بالای 65 سال سن دارند، تعداد افراد بیشتری نیز در معرض ابتلا به سرطان و تومور های مغزی هستند.

نتیجه

در حالی که تحقیقاتی بر روی امواج تلفن همراه انجام گرفت اما از آنجایی که از تلفن های قدیمی استفاده شد و دلایل دیگر خیلی قابل استناد نیستند. اما با این وجود دلیل نمی شود از تلفن همراه خیلی زیاد استفاده شود.

بنابراین مراقب خطرات بهداشتی و سلامتی تلفن همراه باشید و در هنگام رانندگی نیز از آن استفاده ننمایید.

 

پیشنهاد امسیگ برای حفظ سلامت فردی: خرید دستگاه تصفیه هوا با عملکرد عالی و قیمت مناسب

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید