آیا زود خوابیدن باعث افزایش قد می شود؟

آیا زود خوابیدن باعث افزایش قد می شود؟
همه ما همواره شنیده ایم که متخصصان، بر زود خوابیدن (خوابیدن قبل از ساعت 10 شب) به خصوص برای کودکان تاکید می کنند اما آیا می دانید این توصیه، دلیلی کاملا علمی دارد؟ این دلیل علمی چیزی نیست جز ترشح هورمون رشد در ساعات اولیه شب که در این مطلب می خواهیم به طور مفصل به آن بپردازیم.

هورمون رشد چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست. هورمون رشد، ماده ای است که رشد بدن شما را کنترل می کند. این ماده  توسط غده هیپوفیز ساخته می شود که مهم ترین جنبه آن افزایش قد در سنین کودکی و نوجوانی می باشد این هورمون توده‌های عضلانی را نیز افزایش داده و چربی بدن را کاهش می دهد. از دیگر وظایف این هورمون کنترل متابولیسم بدن می باشد.

میزان ترشح هورمون رشد طی خواب عمیق شبانه افزایش می‌یابد. به گونه ای که حدود نیم ساعت تا یك ساعت بعد از شروع خواب ترشح آن شروع شده و رفته رفته افزایش می یابد که این افزایش  تقریبا حدود دو ساعت ادامه داشته و بعداً كاهش می‌یابد.

پس اگر فردی ساعت9 یا10 شب بخوابد، وقت كافی برای خواب عمیق شبانه را دارد و در این صورت هورمون رشد فرصت آن را خواهد داشت تا به میزان افزایش ترشح خود برسد، ولی اگر ساعت یك نیمه شب بخوابد، خواب شبانه كاهش یافته و هورمون رشد به اندازه كافی ترشح نمی‌شود، بنابراین در طول روز احساس خستگی بر او غلبه می کند و حتی در سنین کودکی و  نوجوانی این موضوع روی رشد قد نیز اثر كاهنده خواهد داشت.

همانطور که می دانید بدن کودکان بیشتر از بزرگسالان به خواب نیاز دارند، به همین دلیل است که آنها باید  زودتر از والدین به رختخواب بروند. متخصصان معتقدند مدت زمان بیداری در شخص بالغ، معادل چهار برابر مدت زمان بیداری یک کودک است. به گونه ای که نوزادان بطور متوسط در ازای هر یک ساعت بیداری، دو ساعت را در خواب می‌گذراند، حال آن که فرد بالغ در همان زمان نیم ساعت در خواب است.

پیشنهاد امسیگ: فشارسنج دیجیتال بازویی


علائم کمبود هورمون رشد

کم شدن میزان ترشح هورمون رشد در سنین مختلف عوارض متفاوتی را به دنبال دارد. به عنوان مثال این عارضه در کودکی و نوجوانی باعث کاهش قد و به تعویق افتادن سن بلوغ می شود. در سنین جوانی نیز با وجود اینکه رشد قدی افراد متوقف می شود کارکردهای دیگر این هورمون نمود بیشتری پیدا می کند. برای رصد کردن رشد فرزند خود بهتر است علاوه بر قد، وزن را هم با ترازو دیجیتال اندازه گیری کنید.

کارکردهایی نظیر حفظ مقدار مناسب از چربی، عضله، بافت و استخوان در بدن. بزرگسالان مبتلا به کمبود هورمون رشد اغلب تراکم ضعیف استخوانی دارند و با کاهش توده عضلانی مواجه می شوند. به گونه ایی که عوارض جدی تر کمبود ترشح این هورمون در بزرگسالان می تواند موجب افزایش کلسترول خون و پوکی استخوان شود.


درمان کمبود ترشح هورمون رشد

پزشکان عموما برای جبران کمبود ترشح این هورمون در کودکان و بزرگسالان تزریق آن را تجویز می کنند البته این عمل عوارض نادری دارد که برای جلوگیری از بروز آنها، توصیه می شود که این تزریق بدون نظر پزشک متخصص به هیچ وجه انجام نشود. لازم بذکر است گاهی اوقات با رعایت اصولی مانند تغذیه مناسب، خواب کافی و مفید و ورزش منظم، می توان به سادگی کمبود ترشح این هورمون را درمان کرد.

خرید بالش طبی برای داشتن خواب کامل و آرام فرزندتان

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید