درمان خانگی فشار خون بالا

درمان خانگی فشار خون بالا
زمانی که قلب خون را به درون رگ ها پمپاژ می کند، فشاری ایجاد می کند که به آن فشار خون می گویند. فشار خون طبیعی کمتر از 120/80 میلی متر جیوه است. زمانی که فشار خون از این عدد بالاتر باشد، به این معناست که فشار خون داخل رگ ها زیاد است و باعث افزایش فشار بر روی بافت های حساس می شود.

فشار خون بالا به عنوان قاتل خاموش شناخته می شود. زیرا معمولا تا زمانی که آسیب جدی به قلب وارد نکند، نشانه ای ندارد و از آنجایی که نشانه ای بروز نمی دهد اکثر افرادی که فشار خون بالا دارند، از بیماری خود اطلاع ندارند.

فشار خون بالا می تواند عوارضی مانند سکته مغزی، حمله قلبی و آسیب کلیه به همراه داشته باشد. اندازه گیری منظم فشار خون به شما برای مدیریت فشار خونتان کمک می کند. اگر در اندازه گیری های مرتب خود فشار خون بالا مشاهده کردید سریعا به پزشک مراجعه کنید. متخصصان معتقدند تغییر در شیوه زندگی فشار خون سیستولیک را به اندازه 4 تا 5 میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولیک را به اندازه 2 تا 3 میلی متر جیوه کاهش می دهد. 


می توانید بهترین مدل های فشارسنج دیجیتال را از امسیگ تهیه نمایید.


روش های خانگی برای جلوگیری از فشار خون بالا

در این مقاله به برخی از کارهایی که برای پیشگیری یا درمان فشار خون بالا می توانید انجام دهید، اشاره کرده ایم.

1. ورزش

30 تا 60 دقیقه در روز را ورزش کنید تا زندگی سالمی داشته باشید. ورزش کردن علاوه بر کاهش فشار خون، خلق و خو، قدرت و تعادل شما را نیز افزایش می دهد. از طرفی خطر ابتلا به دیابت و انواع دیگر بیماری های قلبی را کاهش می دهد. اگر احساس می کنید نیاز به ورزش دارید با یک مربی باشگاه یا پزشک برای شروع ورزش مشورت کنید.

2. رژیم غذایی

رژیم غذایی برای جلوگیری از فشار خون بالا ( DASH ) داشته باشید. داشتن رژیم غذایی می تواند فشار خون شما را تا 10 میلی متر جیوه کاهش دهد. این رژیم شامل موارد زیر می شود: خوردن میوه ها، سبزیجات و غلات کامل خوردن محصولات لبنی کم چرب، گوشت لاغر، ماهی و آجیل از بین بردن غذاهایی که دارای چربی های اشباع شده هستند مانند غذاهای فرآوری شده، فرآورده های لبنی فراوان و گوشت های چرب

3. کاهش نمک

کاهش مصرف سدیم به حداقل مقدار ممکن برای کاهش فشار خون حیاتی می باشد. در برخی افراد مصرف زیاد سدیم، باعث حفظ آب بدن و در نتیجه افزایش شدید فشار خون می شود. پزشکان توصیه می کنند که میزان مصرف سدیم بین 1500 تا 2300 میلی گرم در روز باشد. این مقدار کمی بیشتر از نصف قاشق چایخوری نمک است.

 

پیشنهاد امسیگ: خرید فشارسنج دیجیتال مچی

 

4. کاهش وزن

یکی از عواملی که باعث بالا رفتن فشارخون می شود و تاثیر مستقیمی بروی فشارخون دارد چاقی و اضافه وزن است، اضافه وزن باعث بالا رفتن فشار خون می شود و ریسک ابتلا به این بیماری را درافراد بالا می برد. از طرفی افراد دارای اضافه وزن اگر رژیم غذایی خود را ر عایت کنند و با ورزش وزن خود را کاهش دهند می توانند به بیماری خود کمک کنند و فشارخون خود را کاهش دهند.
تغذیه سالم و انجام حرکات منظم ورزشی یکی از درمان های جایگزین و موثر برای فشارخون بالا می باشد هرچند نتیجه که شما توقع دارید به سرعت روی نمی دهد اما با رعایت رژیم غذایی و تحرک بیشتر می توان جریان درمان فشارخون بالا را به مسیر درستی هدایت کرد و نتیجه بهتری از درمان ها گرفت.
 
استرس یکی از عواملی است که باعث پرخوری و عادت های بد غذایی می شود. یکی ازعواملی که باعث می شود افراد در یک دوره از رژیم غذایی نتوانند رژیم خود را رعایت کنند و به برنامه غذایی خود پایبند بمانند استرس است که باعث ترشح هورمون کورتیزول شده و درنتیجه اشتهای افراد تحریک شده و به سمت غذاهای ناسالم تمایل پیدا می کنند.
 
همچنین استرس باعث می شود شما تنها به فکر چیزی برای خوردن باشید و اصلا به کیفیت و مقدارغذایی که می خورید توجه نکنید و همچنین استرس به تنهایی برای فشارخون بسیار خطرناک است و باعث بالا رفتن فشار خون می شود.
 
به گفته پزشکان پیدا کردن روشی برای کنترل استرس، یکی از مهمترین راه های کم کردن وزن می باشد و اگر شما سعی دارید که وزن خود را مدیریت کنید بهتر است در قدم اول به فکر کنترل کردن استرس خود باشید و به جای استفاده از خوراکی ها سعی کنید با مدیتیشن جای خالی غذاها را پر کنید.
 
برای این منظور در مرحله اول برای خود هدف تعیین کنید و تلاش کنید انتخاب مناسبی داشته باشید و از غذاهای سالم استفاده کنید، سعی کنید در زندگی روزمره از راهی استفاده کنید که بتوانید به آرامش ذهنی و بدنی برسید واسترس را درخود کاهش دهید که در نتیجه بتوانید فشارخون بالای خود را مدیریت کنید و از خوردن خوراکی به دلیل قرار گرفتن در شرایط احساسی مختلف بپرهیزید.

بهترین مدل های فشارسنج دیجیتال بازویی از برند امسیگ


 

5. ترک سیگار

کشیدن سیگار به طور طبیعی فشار خون را افزایش می دهد. اگر شما عادت به کشیدن سیگار دارید برای مدت زمان بیشتری فشار خون بالا دارید. حتی بودن در معرض دود سیگار نیز خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری های قلبی نیز دارد. علاوه بر داشتن مزایای سلامتی دیگر، نترک سیگار به کاهش فشار خون نیز کمک فراوانی می کند.

6. محدود کردن مصرف الکل

نوشیدن الکل معمولا لذت بخش است اما توجه به این نکته ضروری است که مصرف زیاد الکل موجب افزایش فشار خون شما می شود. از طرفی مصرف الکل مانع از تاثیر داروهای کاهش فشار خون نیز می شود.

7- مدیتیشن

مدیتیشن یکی از روش های شناخته شده برای کاهش استرس و آرامش است و همچنین می تواند در پایین آوردن فشارخون شما بسیار موثر و مفید باشد.

یکی دیگر از روش هایی که بسیار نزدیک به مدیتیشن است و شما می توانید از آن استفاده کنید آگاهی داشتن نسبت به احساسات و حالات فیزیکی بدن خود است و این بدین معناست که شما به عواطف و احساسات خود آگاهی دارید و با این آگاهی می توانید انتخاب بهتری در تغذیه خود داشته باشید و همچنین آگاه بودن نسبت به حالات روحی در مطالعه ای نشان داده شد که باعث کنترل استرس و فشار خون می شود.


برای اندازه گیری دقیق فشار خون خود می توانید از فشارسنج عقربه ای امسیگ استفاده کنید.


 

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید