جلوگیری از تشدید آسم با کنترل عوامل تحریک کننده آن

جلوگیری از تشدید آسم با کنترل عوامل تحریک کننده آن
با کنترل عوامل تحریک کننده آسم در خانه ، از تشدید آسم پیشگیری کنید. حتی در تمیزترین خانه ها هم شما میتوانید عوامل تحریک کننده آسم را بیابید؛ گرده ی گل ها، حیوانات خانگی، گرد و غبار، قارچ و کپک ها، سوسک ها و حشرات موذی و همچنین مواد شوینده شیمیایی از جمله موارد محرک در تشدید آسم هستند. اما شما راه های زیادی برای کنترل این عوامل محرک آسم دارید و میتوانید با شناخت این راه‌ها از تشدید آسم جلوگیری کنید.

چگونه میتوانم از تشدید آسم به وسیله گرد و خاک پیشگیری کنم ؟

  • بالش و لحاف خود را در کاورهای ضد آلرژی قرار دهید.
  • هفته ای یکبار روتختی و روبالشتی خود را با آب گرم بشویید.
  • برای کسانیکه از مشکل آسم رنج میبرند توصیه میشود از موکت یا قالی و قالیچه در منزلشان استفاده نکنند اما اگر برای شما این کار ممکن نیست باید به صورت مرتب فرش و قالی و موکت را با جاروبرقی تمیز کنید البته از جاروبرقی استفاده کنید که در آن از کیسه ضد آلرژی استفاده شده باشد. بهتر است عمل جارو زدن را شخص دیگری برای شما انجام دهد تا شما در معرض پخش شدن گرد و غبار در هوا نباشید اما اگر باید خودتان اینکار را انجام دهید موقع جارو زدن حتما باید از ماسک استفاده کنید.اگر فرزند شما دچار آسم است جارو زدن را بگذارید برای زمانی که فرزندتان در منزل نیست.
  • بطور مرتب فیلتر پکیج و یا پوشال کولر را عوض کنید.
  • در منزل از پرده  با پارچه ضخیم و سنگین استفاده نکنید بدلیل اینکه شستن و تمیز کردن این پرده ها بسیار دشوار است و شما نمیتوانید مرتب آنها را شسته و تمیز نگه دارید، در نتیجه این نوع پرده ها در خود گرد و خاک زیادی را نگه میدارند پس سعی کنید در منزل از پرده هایی استفاده کنید که بتوانید راحت و مرتب آنها را تمیز کنید.
  • با پارچه نمناک لامپ ها وشیلد آباژور و حاشیه پنجره ها را تمیز کنید.
  • سعی کنید کتابها و وسایل بازی بچه ها را در فضایی دربسته مثل کمد نگهداری کنید.
  • تمام لباسهای خود را در کمد و کشوی بسته نگهداری کنید.
  • از خریدن بالش و یا لحافی که در آنها پر بکار رفته جدا خودداری کنید.

چگونه با حشرات موذی در منزل مقابله کنم؟

بسیاری از آپارتمان ها و منازل زیستگاه سوسک و سایر حشرات موذی هستند و افرادی که آسم دارند به این حشرات حساسیت دارند. برای کنترل این حشرات درمنزل اگر از اسپری و سم های شیمیایی استفاده میکنید.

و خودتان دچار آسم هستید کار را به شخص دیگری بسپارید در غیر اینصورت باید زمانی این کار را انجام دهید که کسی در منزل نباشد و حتما با باز گذاشتن پنجره ها و ورود هوای تازه به منزل برای چندین ساعت از قرارگرفتن افرادیکه که دچار آسم هستند در معرض این اسپری ها جلوگیری کنید.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید