درمان سرماخوردگی

درمان سرماخوردگی
این روزها که فصل سرماخوردگی آغاز شده است باید سعی کنیم تا هرچه بیشتر با رعایت بهداشت اولیه و استفاده بیشتر از میوه ها و سبزیجات که حاوی ویتامین سی هستند، از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنیم . اما اگر دچار این بیماری شده اید در این مقاله سعی کردم شما را با راه و روش های بهبود و درمان این بیماری آشنا کنیم.

وقتی سرما می خورید یک روز حال بهتری دارید و روز بعد گلو یتان خشک می شود و می سوزد، از چشماهای شما  اشک می آید و بینی دچار آبریزش می شود. در این دوه از بیماری احساس سستی می کنید و از انرژی همیشگی تان خبری نیست. در این مرحله از بیماری شما می توانید به جای اینکه به رختخواب بروید و منتظر بمانید تا سرماخوردگی تان دوره اش بگذرد و شما خوب شوید، کارهایی می توانید انجام دهید که هرچه سریعتر بهبود یابید.


درمان های خانگی برای سرماخوردگی

نگذارید که سرماخوردگی شما را از کار بیاندازد. با درمان های خانگی می توانید گرفتگی و آبریزش بینی خود را بهبود ببخشید و از شر خارش گلو درد آزاد شوید.

بخور را فراموش نکنید

دستگاه بخور در فصل سرما خیلی کمک به مرطوب کردن هوا در منزل شما میکند که باعث میشود شما دیرتر دچار سرما خوردگی و بیماری های دیگرشوید.
وقتی از بخور استفاده می کنید، هوای مرطوب و بخار باعث باز شدن بینی گرفته شما می شود. برای بخور دادن بهتر است از دستگاه های بخورو یا آب جوشیده در درون کاسه استفاده کنید و بخار آب را استشمام کنید. همچنین می توانید از عصاره های گیاهی مانند اکالیپتوس همراه بخور استفاده کنید. به هنگام حمام گرفتن نیز می توانید با بستن کامل درب از بخار تولید شده هم بهره ببرید.

درون بینی را باد کنید

اگر بینی را گرفته به آرامی در آن بدمید می توانید باعث باز شدن بینی شوید اما باید دقت داشته باشید که این کار را بطور صحیح انجام دهید اگر به شدت در بینی بدمید باکتری ها را به گوش بر می گردانید و این عمل موجب عفونت گوش ها می شود و گوش درد را به سرماخوردگی اضافه می کنید. بهترین روش برای انجام عمل اینست که انگشت را داخل مخاط بینی کنید و به آرامی در آن بدمید تا هوای پاک را به داخل مجاری هدایت کنید.

از سرم های شستشوی نمک استفاده کنید

شستشو با سرم آب نمک، گرفتگی بینی را باز می کند. برای شستشوی بینی از این روش استفاده کنید.
 
سه قاشق چایخوری نمک بدون ید را همراه با یک قاشق چایخوری جوش شیرین ترکیب کنید و در ظرفی در بسته نگه دارید. برای هربار استفاده یک قاشق چایخوری از این ترکیب را به 8 انس آب نیمه گرم وجوشیده اضافه کنید و کاملا باهم مخلوط کنید. با استفاده از سرنگ بدون سوزن این مایع را به آرامی به داخل بینی بفرستید. زمانی که این محلول را به داخل بینی میفرستید یکی از سوراخ های بینی را با دست نگه دارید و بگذارید مایع اول از بینی خارج شود سپس برای سمت دیگر بینی، این کار را تکرار کنید. لازم به ذکر است برای انجام این عمل حتما باید از آب تمیز و پاکیزه و جوشیده شده استفاده کنید تا عفونت و یا باکتری های دیگر را به داخل بینی خود نفرستید و بعد از هربار استفاده از سرنگ آن را کاملا بشورید و در معرض هوا قرار دهید تا کاملا خشک شود.

بدن را گرم نگه دارید

در زمان بیماری بسیار مهم است که استراحت کافی داشته باشید. خواب کافی باعث می شود تا بدن تمام انرژی را صرف مبارزه با ویروس سرماخوردگی و آنفولانزا کند. پس با استراحت در زیر پتوی گرم به بدن خود در این مبارزه کمک کنید.

از استرس دوری کنید و استراحت کنید

زمانیکه که بدن شما در حال مبارزه با بیماری های باشد ارتباط عمیقی بین حالت روحی شما و فیزک بدن تان وجود دارد. اگر شما احساس عصبانیت، خستگی و یا غم داشته باشید این حالت های روحی خلق و خوی شما را خراب می کند. با این وضعیت روحی شما کارایی سیستم ایمنی بدن خودتان را کاهش می دهید و باعث کندی آن شده به جایی اینکه با تمام نیرو با ویروس ها و میکروب ها مبارزه کند.

زمانی که شما دچار استرس شدید شده باشید وضعیت بدن شما به حالتی درمی آید که انگار دچار سرماخوردگی شده اید، پس زمانیکه استرس دارید به اندازه کافی بخوابید و استرس خود را کاملا مدیریت کنید تا به سیستم ایمنی بدن اجازه دهید با تمام توان کار کند و شما هرچه سریعتر بهبود یابید. در حالت عادی وقتی ویروس سرماخوردگی به بدن شما حمله می کند سیستم ایمنی بدن شما سریعا کار خود را آغاز می کند و با این ویروس ها مبارزه می کند اما زمانیکه استرس داشته باشید تعداد سلول هایی که بدن برای مبارزه میفرستد کاهش چشمگیرمی یابد.

برای کاهش و مدیریت استرس به انجام کارهای موردعلاقه تان بپردازید، مانند گوش دادن به موزیک موردعلاقه تان، مدیتیشن و کاملا استراحت کنید.

نوشیدن مایعات

زمانیکه گوش و بینی شما دچار گرفتگی می شود و تنفس کردن برای شما بسیار سخت است، بهترین دوست شما مصرف مایعات است، مصرف مایعات باعث نرم شدن و ترشدن مخاط بینی می شود. کنار خود یک لیوان پر از آب داشته باشید. می توانید به جای آب از مایعات دیگر نیز استفاده کنید اما آب بهترین انتخاب است و بدن شما راهیدراته می کند.

شاید الان از خودتان می پرسید که چه نوشیدنی های باید بنوشید؟ آب، چای گیاهی، آبمیوه، زنجبیل، حتی سوپ مرغ هم در این مواقع کارساز است!

اگر تب دارید و احساس داغی می کنید، زمان آن است که بیشتر از همیشه  مایعات و مخصوصا آب بنوشید. زمانیکه بدن دچار تب می شود بیشتر از هر حالتی مایعات مصرف می کند و مایعات بیشتر از طریق عرق کردن و غیره از بدن شما دفع می شود.

چای داغ و عسل

مصرف مایعات گرم باعث باز شدن بینی و آرام شدن گلو درد می شود. مصرف چای گرم همراه با دو قاشق عسل باعث آرام گرفتن سرفه نیز می شود.

معجون سرماخوردگی

زمانی که شما احساس کنید فقط کمی سرما خوردید و سینوس هایتان دچار عفونت شده اند می توانید از این راه استفاده نمایید. این روش هم مانند روش های ذکر شده در بالا گیاهی بوده و عوارضی ندارد.
 
در ظرفی آب بریزید و بگذارید بجوشد. زمانی که به جوش آمد آن را از روی شعله بردارید و کنار بگذارید تا کمی خنک شود. سپس داخل آن تکه های برش داده لیمو به همراه تکه های زنجبیل بریزید و به هم بزنید تا کامل خیس شوند و داخل آب فرو روند.
 
اجازه دهید حداقل 10 دقیقه خیس بخورند سپس با استفاده از یک صافی، محلول مورد نظر را در لیوانی بریزید و یک قاشق غذاخوری عسل را داخل آن حل کنید.
 
حال معجون سرماخوردگی شما آماده شده است. آن را میل نمایید.
 
البته باید توجه داشته باشید که روش های ذکر شده به دلیل گیاهی بودن، کمی زمانبر هستند و نیاز به تکرار دارند. این کار ها را تا زمان بهبودی کامل تکرار کنید. البته بهترین راه این است که شما از ابتلا به سرماخوردگی بیشگیری کنید.
 
روش های متفاوتی وجود دارند که می توان با آنها از سرماخوردگی جلوگیری کرد. به عنوان مثال پوشیدن لباس بیشتر، بستن درز خانه و محل کار و ... . شما برای جلوگیری از سرماخوردگی چه پیشنهادی دارید؟
 
لطفا پیشنهادات خود را در پایین همین پست با ما به اشتراک گذارید.
محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید