انواع تب و دلایل بروز آن در بدن

انواع تب و دلایل بروز آن در بدن
تب بیشتر در سنین کودکی که بدن ضعیفتر است رخ می دهد. هر مدل تب نگران کننده نیست اما نشانه ای از بروز عفونت در بدن است. از این رو باید سریعا به پزشک مراجعه کرد.

تب چیست و چگونه ایجاد می شود؟

تب، به درجه حرارت بالاتر از دمای طبیعی بدن گفته می شود و پاسخ طبیعی بدن به شرایط مختلف، مانند عفونت است. دمای بدن توسط هیپوتالاموس که در مغز قرار دارد تنظیم می شود. دمای معمولی بدن در سطح 37 درجه سانتی گراد نگه داشته می شود. که البته ممکن است در هر فرد به طور معمول یک درجه بالا و یا پایین باشد. بیشتر شدن دمای بدن از این بازه، به معنای تب کردن است.

 هیپوتالاموس، مانند یک ترموستات برای بدن عمل می کند که توسط یک ماده بیوشیمی به نام Pyrogens محاصره شده است. در نقاطی که سیستم ایمنی بدن از طریق جریان خون شناسایی کرده اند، به مشکلات هیپوتالاموس می پردازند. برخی از pyrogen ها توسط بافت بدن تولید می شوند. بسیاری از پاتوژن ها نیز pyrogen تولید می کنند. زمانی که هیپوتالاموس آنها را تشخیص دهد، بدن را جهت تولید بیشتر گرما مطلع کرده در نتیجه افزایش درجه دمای بدن تب ایجاد می شود. بعبارتی دیگر زمانی که باکتری ها و ویروس ها وارد بدن می شوند، گلبول های سفید خون مورد حمله قرار می گیرند و مواد تب زا در بدن آزاد می گردد. ا رسیدن مواد تب زا به مغز به هیپوتالاموس دستور می رسد که دمای بدن را بالا ببرد و در نتیجه تب بروز می کند.

کودکان معمولا بخاطر تاثیر Pyrogens بر سیستم ایمنی بی تجربه و ضعیف، سریع تر دچار تب بالا می شوند. تب معمولا خطرناک محسوب نمی شود، اما تب بالا خطرات زیادی را به دنبال دارد. اگر تب خیلی بالا برود، بدن دیگر قادر به کنترل دمای بدن نیست.

پیشنهاد امسیگ: خرید فشار سنج دیجیتال

دلایل بروز تب

تب خود بیماری نیست اما می تواند علامتی از بیماری در بدن اشخاص باشد. تب یکی از واکنش های طبیعی بدن در مقابل باکتری ها و ویروس هاست. عفونت شایع ترین علت تب است که معمولا مربوط به عفونت های رایج سرماخوردگی و آنفولانزا است. سایر بیماری هایی که معمولا با تب همراه هستند عبارتند از عفونت گوش، ریه، پوست، گلو، مثانه یا کلیه شرایطی که التهاب ایجاد می شود. تب رایج ترین نشانه در علم پزشکی است. با این حال عوامل عفونی تنها عامل بروز تب نیستند، سکته مغزی، مصرف داروهای خاص، مصرف داروهای غیر قانونی، سوء مصرف آمفوتامین، مواد مخدر، الکل، لخته شدن خون، تزریق واکسن، بیماری هایی مانند لوپوس، آرتریت روماتوئید و بیماری التهاب روده اختلالات هورمونی نظیر پرکاری تیروئید، همگی از جمله مواردی هستند که منجر به تب می شوند.

وجود تب معمولاً به تحریک سیستم ایمنی بدن منجر می شود. تب می تواند از سیستم ایمنی برای بدست آوردن مزیت در مقابل عامل عفونی مانند ویروس و باکتری حمایت کند و این حساسیت بدن را نسبت به دما برای میزبانی مجدد از ویروس ها و باکتری ها به حد مطلوب می رساند.

در حقیقت تب در اثر واکنش بدن در برابر بیماری به وجود می آید به گونه ای که تنظیم دمای بدن در مرکز کنترل تغییر کرده و دمای بدن برای دفاع در برابر بیماری افزایش می یابد.


خرید ماساژور بدن برقی از برند امسیگ


خطرات تب

 
تب به مبارزه با عفونت کمک می کند اما در بعضی مواقع این می تواند مشکل ایجاد کند. به عنوان مثال، دمای داخلی بدن زمانی که بیش از 105 درجه فارنهایت باشد، پروتئین ها و چربی های بدن را در معرض عوامل تنش قرار می دهد. این شکل از گرما می تواند عملکرد پروتئین ها را تغییر دهد. استرس سلولی، انفارکتوس، نکروز، تشنج و دلیریم از جمله عواقب بالقوه طولانی مدت و شدید تب هستند. محیط گیرنده در هیپوتالاموس، محدودیت های زیادی در تب دارد. در موارد نادر عملکرد هیپوتالاموس به خودی خود، باعث کاهش دمای بدن می شود، نه افزایش دمای بدن.
 

رایج ترین دلیل تب، عفونت اعضای بدن است.


انواع تب

انواع مختلف تب با توجه به منشا تب و مدت زمان آن، نوع تب می تواند متفاوت باشد.

پیشنهاد خرید از امسیگ: خرید دستگاه بخور و رطوب ساز محیط

تب مداوم

تب مداوم زمانی که درجه حرارت بدن در دوره 24 ساعته بیش از حد نرمال باقی بماند و در عرض این 24 ساعت، بیش از یک درجه در نوسان نباشد، به آن تب مداوم می گویند. این نوع تب معمولا بر اثر تیفوئید، عفونت مجاری ادراری، اندوکاردیت عفونی، بروسلوز و تیفوس رخ می دهد.

تب متناوب موجی (remittent fever)

تب Remittent زمانی رخ می دهد که دما در تمام طول شبانه روز بیشتر از دمای طبیعی باقی بماند و در عرض این 24 ساعت در بیش از 2 درجه سانتی گراد در نوسان است. این نوع تب در بیماران مبتلا به تب تیفو و اندوکاردیت عفونی دیده می شود.

تب Pel Ebstein

این تب طولانی ترین نوع تب می باشد. این تب ممکن است بین 3 تا 9 روز طول بکشد. تب متناوب این تب به این صورت است که در یک دوره 24 ساعته در بعضی ساعات دمای بدن معمولی است و در بعضی اوقات دمای بدن بالاتر از دمای طبیعی است. این روند ممکن است حتی چند روز ادامه داشته باشد و معمولا یک الگوی تکراری دارند. بیماری هایی مانند مالاریا و زخم های سمی این نوع تب را ایجاد می نمایند.

برای آنکه در طول شب راحتتر استراحت کنید، می توانید از بالش طبی متناسب با نوع خوابیدن خود استفاده نمایید.

تب دئودوز

در تب دئودوز درجه حرارت به حدی بالاست که با داروهای ضد تب بهبود نمی یابند. این تب می تواند باعث تشنج شود و بیمار باید سریعا مورد درمان قرار گیرد تا از بدتر شدن وضعیت سلامتی فرد جلوگیری شود.

تب تکراری

تب تکراری یا تب های دوره ای این تب ها از چند روز تا چند هفته طول می کشند و در این مدت با الگوهای تکراری ادامه می یابد.


تشخیص تب

اگرچه تشخیص تب آسان است اما تشخیص علت اصلی تب کار آسانی نیست؛ هم از نظر دلیل بروز تب، هم از نظر تفاوت دمای طبیعی بدن در افراد مختلف. چرا که دمای محیط و نوع فعالیت های روزانه فرد در دمای طبیعی بدن او تاثیر گذار است. اما به طور استاندارد دماهای زیر به عنوان درجه تب در نظر گرفته می شود که با تب سنج دیجیتال به راحتی قابل سنجش است:

دمای رکتال بیش از 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) 

دمای دهانی بالای 100 درجه فارنهایت (37.8 درجه سانتیگراد) 

دمای زیر بغل (زیر بغل) بالاتر از 99 درجه فارنهایت (37.2 درجه سانتیگراد) 

سرگیجه (سرخرگ زمان) بیش از 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) 

تب بالا درجه حرارت 104 درجه فارنهایت (40 درجه سانتیگراد) یا بالاتر ممکن است خطرناک باشد و باید به سرعت درمان شود.

تب معمولا با درد های فیزیکی همراه است و در برخی افراد باعث ایجاد تبخال می شود. اگر تب با علائم دیگری مانند لرز، عرق، سرفه و گلودرد همراه باشد تشخیص علت آن ساده تر است وعلت آن بیماری های روزمره مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا است که می توان آن را با مراقبت چند روزه درمان کرد. اگر علائم شدیدتر شوند و یا با علائم دیگری مانند سفتی گردن و شکم درد همراه باشد باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

بعضا تب را با هیپوترمی اشتباه می گیرند. هیپوترمی به دلیل وجود نقص در سیستم تنظیم گرمایی مرکزی بدن است و ممکن است حتی توسط محیطی گرم ایجاد می شود. 


خرید انواع ترازو دیجیتال با دقت بالا در سنجیدن وزن


درمان تب

علاوه بر معاینه فیزیکی، پزشک از شما درباره علائم، شرایط، داروها و همچنین بیماری هایی که اخیرا داشته اید سوال می کند. برای مثال برای یک عفونت مالاریا ممکن است باعث ایجاد تب شود. گاهی اوقات ممکن است شما هیچ علتی برای تب پیدا نکنید. در این شرایط ممکن است یک وضعیت غیر معمول یا غیر قابل مشاهده باعث بروز این وضعیت شده باشد. مانند عفونت مزمن، اختلال بافت همبند، سرطان یا مشکلات دیگر. درمان تب درمان وابسته به علت تب می باشد. برای مثال اگر تب در اثر عفونت باکتریایی مانند گلودرد به وجود آمده باشد استفاده از آنتی بیوتیک، تب را کاهش می دهد. شایع ترین درمان تب شامل استفاده از داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن و داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن و ناپروکسن می شود. در کودکان باید از استفاده از آسپرین پرهیز شود.

 اما با توجه به سن، شرایط جسمانی و علت اصلی تب، ممکن است اقدامات متفاوت برای درمان پزشکی تب انجام دهید.


بایدها و نبایدها هنگام تب کردن

زمانی که تب دارید باید چیزی نخورید و یا خیلی کم بخورید. این کار 3 دلیل دارد. اول این که در طول تب، همه عملکردهای بدن دچار بحران می شوند که اصطلاحا استرس فیزیولوژیکی نامیده می شود. عمل هضم غذا در زمانی که بدن دچار استرس فیزیولوژیک شده است، باعث تحریک سیستم عصبی پاراسیمپاتیک می شود.

دلیل دوم این است که امکان این که برخی مواد آلرژی زا اشتباهی جذب بدن شود نیز بالا می رود. دلیل سوم نیز این است که در برخی موارد تب بیش از حد باعث تشنج می شود که همه این ها با غذا خوردن پیچیده تر می شوند. 

 

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید