تکنیک های آرامش

 تکنیک های آرامش
تکنیک های آرامش به داشتن زندگی بهتر کمک می کند. تنفس عمیق، تجسم، مراقبه، یوگا، ورزش و ... اقداماتی برای آرامش ذهن هستند که در این مقاله با آن ها بیشتر آشنا می شوید.

 در دنیای پیشرفته و ماشینی امروزهر فرد به طور دائم با عوامل استرس زا دسته و پنجه نرم می کند عواملی نظیر ساعت های مداوم کاری، ترافیک، مسئولیت های خانوادگی، شرایط اقتصادی و ... . با فعال شدن بیش از حد هورمون استرس در بدن ما، باعث بالا رفتن فشار خون، حملات قلبی، پایین آمدن ایمنی بدن، افسردگی، اضطراب می شود. اما استرس همیشه هم بد نیست، در اصل استرس در مواقع خطر می تواند بسیار مفید باشد.

در شرایط اضطراری که در آن شما نیاز به سرعت عمل دارید، آزادسازی هورمون استرس به شما کمک می کند تا با انجام بهترین عکس العمل، نجات پیدا کنید. اما زمانی‌که هورمون استرس به طور مداوم توسط تنش های زندگی روزمره فعال می شود، می تواند ایمنی بدن شما را پایین بیاورد و به سلامت جسمی و روحی تان آسیب برساند.

کاهش استرس مشغله های روزانه باعث می شوند که ما کمتر برای استراحت و آرامش خود وقت کافی اختصاص دهیم و همین عامل باعث غرق شدن در مشکلات، نگرانی ها و اضطراب ها شده که در نهایت در واقع باید به شما بگوییم هیچ کس نمی تواند تمام تنش های پیرامون خود را از بین ببرد، تا زندگی آرامی داشته باشد.

اما می توان با یادگیری نحوه درست پاسخ به عوامل تنش زا در مواقع ضروری، تا حد زیادی استرس را کاهش داد و از عوارض بعد از آن جلوگیری کرد. در ادامه تکنیک هایی را برای رهایی از تنش و استرس های روزمره به شما یاد می دهیم ، تکنیک هایی کارآمد که میتواند به سلامت شما کمک کند. پس تا انتهای مطلب با ما باشید. 

تنفس عمیق

از مهم ترین تکنیک هایی که می توانید برای کسب آرامش و کاهش استرس و اظطراب انجام دهید انجام اصولی تنفس عمیق است. تنفش عمیق و آگاهانه به شما کمک می کند که در لحظه حضور داشته باشید و تمامی افکاری که به افزایش استرس شما می انجامند فراموش گردند.

در ابتدا چند ثانیه نفس خود را حبس کنید. چند ثانیه تنفس را نگه دارید سپس نفس تان را به آرامی خارج نمایید. چندین مرتبه این کار را تکرار کنید تا عضلات شما از حالت انقباض خارج شوند.

انجام تمرینات مدیتیشن

مدیتیشن از جمله گزینه هایی است که به افراد توصیه می شود برای رسیدن به آرامش انجام دهند. مدیتیشن تمریناتی دارد که باید به صورت حرفه ای و دقیق پیگیری نمایید. اگر تمرینات آن را نمی دانید توصیه می کنیم که از افراد متخصص و حرفه ای سوال بپرسید و در روزهای ابتدایی تحت نظر آن ها انجام دهید.

تمرینات یوگا

تمرینات یوگا

یوگا نیز همچون تمارین ریلکسیشن می تواند اثرات کاهش استرس داشته باشد. شیوه های رسیدن به آرامش مثل یوگا و مراقبه در دسته راهکار هایی است که از دیر باز مورد توجه بوده اما این روزها نسبت به گذشته مورد توجه بیشتری است.

انجام مراقبه

مراقبه و ایجاد دیوارهای روانی اطراف خود برای این که انرژی های منفی را دریافت نکنید از بهترین راهکارهای افزایش آرامش است. اگر ورودی های شنوایی و بینایی و غیره را گشوده نمایید باعث می شود هر اطلاعات مضری وارد ذهن شما شوند و همین مساله در مدت زمان طولانی باعث استرس و اظطراب می گردد.

استفاده از تکنیک تجسم

تجسم و تخیل مثبت از تکنیک هایی است که می توانید با انجام آن از لحاظ روانی خودتان را پالایش کنید. در واقع هر چقدر مثبت فکر کنید می توانید تمامی افکار منفی را از خودتان دور کرده و به تبع آن استرس شما نیز کاهش پیدا می کند.

روش های آرام کردن ذهن تعداد زیادی هستند که هم موارد روانی را شامل می شود و هم تکنیک های جسمی را. در واقع شما هم باید جسم خودتان را آرام کنید و هم ذهن خلوت تری پیدا کنید.

نوشیدن آب بیشتر

هر چه میزان آب مصرفی در طول روز بیشتر باشد به همان میزان شاهد هستید که بدن سرحال تری خواهید داشت. در واقع انقباضات عضلانی را می توانید با یکسری تکنیک های ساده از جمله نوشیدن آب بهبود بخشید. آب نباید سرد یا گرم باشد. بهترین گزینه آب جوشیده سرد شده است. نوشیدن آب از جمله تکنیک های آرام سازی است که جسم را تحت تاثیر قرار می دهد.

نوشیدن آب و رسیدن آرامش

مصرف سبزیجات و غذاهای غیر گوشتی

غذاهای گیاهی همچون سبزیجات، کاهو و انواع کلم کمک می کنند که بدن شما رفرش شوند. غذاهای گوشتی بدن شما را سنگین تر کرده و شما را تا حد زیادی کسل و خواب آلود می کنند. بهتر است که برای داشتن بدن سالم از انواع سبزیجات استفاده نمایید و در وعده های غذایی آن ها را قرار دهید. راهکارهای آرامش گرفتن را در کنار هم و به صورت متوالی انجام دهید تا نتایج آن برایتان آشکار گردد.

دریافت ماساژ و ریلکسیشن

ماساژ و ریلکسیشن را می توانید با استفاده از انواع دستگاه ها انجام دهید. در مواردی کسانی که دچار استرس هستند از افراد دیگر برای ماساژ کمک می گیرند. اما در این موارد توصیه می شود که دستگاه ماساژور بدن خرید کنید تا اثرات آن را در کمترین زمان مشاهده نمایید.

خرید کیسه آب گرم و بالش طبی نیز تا حد زیادی به بهبود ساختمان بدنی شما کمک می کنند و باعث می شوند که از بروز دردها در نواحی مختلف بدن جلوگیری به عمل آید.

پرداختن به فعالیت های مورد علاقه

فعالیت های مورد علاقه می توانید کار با ساز های موسیقی باشد یا آموزش نقاشی یا هر هنر و فعالیت دیگر که نسبت به آن ها علاقه قلبی دارند.

فعالیت های مورد علاقه تا حد زیادی به هورمون های ضد استرس کمک می کنند. در نتیجه شما با انجام اقدامات لذت بخش، ذهن و روان خودتان را از هر نوع استرسی ایمن نگه دارید.

زمانی که برخی از افراد می پرسند چگونه به آرامش برسیم یا چگونه ذهن خود را آرام کنیم؟، اولین پاسخ و ساده ترین راه این است که به کارهایی که به آن علاقه دارید بپردازید.

ارتباط با حیوانات

حیوانات و پرندگان خانگی بهترین مواردی هستند که با داشتن آن ها در منزل می توانید به بهبود شرایط روانی و ذهنی خود کمک کنید. در واقع شما با مراقبت کردن از حیوانات خانگی بخش اعظمی از ذهن خودتان را از فکر کردن به موضوعات استرس زا خالی می کنید. به همین دلیل دیگر دچار افکار مزاحم و منفی نخواهید بود.

دوری کردن از تلویزیون و اخبار

تلویزیون و اخبار منبعی برای افزایش استرس ها هستند. زیرا در آن ها طیف گسترده ای از خبر های ناگوار یا استرس زا وجود دارد. در نتیجه می تواند روان شما را تحت تاثیر قرار دهد.

دستگاه بخور امسیگ یا دستگاه بخور صورت آخرین تکنیکی است که می توانیم به شما پیشنهاد دهیم. زیرا عضلات صورت نیز در هنگامی که شما در وضعیت استرس و اظطراب هستید درگیر می شوند. بنابراین بهتر است که با استفاده از این دستگاه ها به بهبود شرایط عضلات پوستی و صورت خودتان کمک کنید.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید