علت خشکی چشم و درمان آن

علت خشکی چشم و درمان آن
حتی وقتی چشمانتان از شادی پراشک است، چشمانتان در واقع، رطوبت لازم برای بهتر دیدن را تولید می کند. محتویات داخل اشک چشم شامل، آب، برای رطوبت رسانی، روغن، موکوس و آنتی بادی و پروتئین های خاص، که چشم ها را از عفونت محافظت می کند، می باشد. این محتویات از داخل کانال هایی که درون پلک ها هستند به بیرون می آید. خشکی چشم به حالتی گفته می شود که سیستم آبرسانی چشم ها دچار مشکل می شود.

خشکی چشم چیست ؟

حتی وقتی چشمانتان از شادی پر اشک است، چشمانتان در واقع، رطوبت لازم برای بهتر دیدن را تولید می کند. محتویات داخل اشک چشم شامل، آب، برای رطوبت رسانی، روغن، موکوس و آنتی بادی و پروتئین های خاص، که چشم ها را از عفونت محافظت می کند، می باشد. این محتویات از داخل کانال هایی که درون پلک ها هستند به بیرون می آید. خشکی چشم به حالتی گفته می شود که سیستم آبرسانی چشم ها دچار مشکل می شود.


علائم خشکی چشم

زمانی که چشم ها خشک می شوند علایم زیر در شما ظاهر می شود.

  • قرمزی چشم ها
  • تاری دید
  • حساسیت به نور
  • احساس وجود جسم خارجی در چشمان
  • خارش

برای مشاهده و خرید دستگاه تصفیه هوا روی آن کلیک کنید.


برخی اوقات، خشکی چشم ها، باعث بوجود آمدن اشک بیش از اندازه در آن ها می شود. به این حالت ریفلکس اشک می گویند. این وضعیت زمانی بوجود می آید که کمبود رطوبت در چشم ها باعث ارسال سیگنالی به مغز می شود که چشم ها به آب بیشتری برای رطوبت نیاز دارند و بدن سیلی از اشک را به چشم ها جاری می کند تا خشکی آن ها را جبران کند. اما این قطرات اشک، بیشتر از آب تشکیل شده اند و از محتویات نرمال آن برخوردار نیستند. اینگونه رفلکس تنها می تواند جسم های خارجی را از چشمان دور کند ولی نمی تواند رطوبت لازم را برای سطح داخلی ایجاد کند.


علت خشکی چشم ها چیست؟

بعضی اوقات، بالانس در سیستم تولید اشک بهم میخورد و یا وجود کولر، هیتر و یا موارد دیگر باعث خشک شدن چشم ها می شود. از دلایل دیگر می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بالا رفتن سن، بخصوص در دوران یائسگی
  • عوارض جانبی برخی از داروها مانند آنتی هیستامین
  • بیماری های که بر روی تولید اشک تاثیر می گذارد
  • مشکلاتی که از بسته شدن کامل پلک ها جلوگیری می کند

درمان خشکی چشم

برای درمان این مشکل راه های گوناگونی وجود دارد، می توانید در این زمینه از پزشک متخصص خود نیز کمک بگیرید.

قطره اشک مصنوعی و پماد مخصوص چشم، این راه یکی از معمول ترین روش های درمان خشکی چشم ها می باشد. انواع مختلفی از این قطره ها در داروخانه ها موجود می باشد، ممکن است شما نیاز به امتحان کردن پماد و یا قطره های مختلفی داشته باشید تا ببینید کدامیک برای شما بهتر جواب می دهد.اگر خشکی چشم های شما مزمن است، باید از قطره حتی زمانیکه احساس می کنید چشم هایتان احساس خوبی دارید نیز استفاده کنید. اگر چشم های شما به هنگام خواب دچار خشکی می شوند می توانید ازپماد های غلیظ برای مرطوب نگه داشتن آن ها استفاده کنید.

استفاده از رطوبت رسان ها در خانه نیز بسیار مفید می باشد.


قیمت انواع دستگاه رطوبت‌ساز


بستن مجاری اشک بطور موقت، یکی دیگر از را ه های درمان می باشد. ممکن است پزشک متخصص شما برای جلوگیری از آسیب های احتمالی، مجاری که اشک  اضافی را از چشم خارج می کند را ببندد. برای انجام این عمل، برخی از موادی استفاده می کنند در طی زمان حل می شود. بسته به وضعیت چشمانتان پزشک بصورت موقت و یا دایمی برای شما این کار را انجام می دهد.

استفاده از پلاگین برای بستن مجاری چشم ها. اگر پلاگین موقت برای چشم های شما مناسب باشد. ممکن است پزشک شما این درمان را برای شما طولانی تر کند و یا از پلاگین های دایمی برای این کار استفاده کند.

مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید