روش انجام ماساژ بدن

روش انجام ماساژ بدن
ماساژ بدن یک روش فوق العاده برای از بین بردن هرگونه درد و استرس از بدن است.

 


ماساژ چیست؟

ماساژ از یک سری حرکات منظم، مرتب و بر پایه اصولی خاص که بر روی بافت های بدن، به منظور رسیدن به اهداف خاصی انجام می گیرد، تشکیل شده است.

به عبارت دیگر، ماساژ از یک سری حرکت های دستی که به شکل خاص، بر روی بدن جهت تاثیر بر سیستم های بدن و گردش خون انجام می شوند، تشکیل شده است. برخی افراد به جای ماساژ دستی از دستگاه ماساژور برقی استفاده می کنند.

در مورد ماساژ در نوشته های باستانی چین، ژاپن، هند، ملل عربی، مصر، یونان و رم دیده شده است. ماساژ در اروپا در دوره رنسانس گسترش یافت. در دهه 1850، دو پزشک آمریکایی که در سوئد تحصیل کرده بودند، ماساژ درمانی را در ایالات متحده آغاز کردند. بعد از آن در آن کشور محبوب شد و با توجه به اهداف مختلف بهداشتی ارتقا یافت.

با پیشرفت های علمی و تکنولوژی در درمان پزشکی در دهه های 1930 و 1940، جایی برای پیشرفت ماساژ در آمریکا نبود. علاقه به ماساژ در 1970 به خصوص در بین ورزشکاران دوباره احیا شد.


تاریخچه ماساژ

بر اساس شواهد و مدارک، ماساژ از قدیم برای درمان جسم و روح وجود داشته است. یکی از قدیمی ترین مراجع در این زمینه، کتاب طب سنتی چینی است که قدمت آن به قبل از میلاد باز می گردد و در آن به استفاده از ماساژ برای درمان جسم و روح اشاره شده است.

همچنین در کتاب امپراطور زرد (کتاب مرجع طب داخلی چین)، برای درمان بیماری هایی مانند فلج، تب و لرز و گرفتگی های عضلانی به ماساژ پا و پوست توصیه شده است. با اندکی تامل در تاریخ ملل مختلف در می یابیم که استفاده از ماساژ برای درمان در تمام ملت ها رواج داشته و دلیل آن نیز عامه پسند و تاثیرگذاری آن است.

در گذشته مردم بدون دانستن تاثیرات ماساژ از آن به صورت ناخودآگاه استفاده می کردند. به عنوان مثال زمانی که عضوی از آن ها دچار آسیب دیدگی می شد، اولین اقدام آنها تکان دادن یا مالش دادن عضو آسیب دیده بود.
از جمله ملت هایی که در گذشته به شکل وسیع تری از ماساژ استفاده می کردند می توان از مصری ها، ایرانیان، یونانیان، چینی ها و ژاپنی ها نام برد. دانشمندانی هم که در گذشته های دور به ماساژ و تاثیرات آن بر بدن می پرداختند، می توان به "بقراط" و "ابوعلی سینا"اشاره کرد. بقراط به نتایج جالبی در مورد ماساژ پی برد و به این نتیجه رسید که مالش و ماساژ در تامین و برگرداندن نیروی عضلانی افراد ناتوان موثر است. وی همچنین برای درمان بعضی از عوارض مفصلی و عضلانی از روش ماساژ درمانی استفاده نمود.
ماساژ از مدت ها قبل به عنوان درمان مطرح بوده و مطالعات باستانی نشان می دهند که ماساژ و مالش بدن در بین انسان های اولیه نیز وجود داشته است. هندیان از ماساژ در ورزش‌های تنفسی استفاده می‌كردند. مصریان و ایرانیان نیز انواع مختلف ماساژ را جهت درمان بكار می‌بردند.

برای خرید و اطلاع از قیمت فشارسنج دیجیتال امسیگ، کلیک کنید.


طریقه انجام ماساژ بدن

 برای شروع ماساژ، بهتر است از پاها شروع کنیم. که از طریق ایجاد فشار و حرکات دایره ای که در مقالات پیشین گفته شد، می توانیم این کار را انجام دهیم.

  • ایجاد یک فضای آرامش بخش برای انجام ماساژ ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که فضایی که در آن ماساژ را انجام می دهید، آرام باشد تا شخص دریافت کننده ی ماساژ از انجام آن لذت ببرد.
  • اطمینان حاصل کنید که شخص در جایی راحت دراز بکشد. مانند: تخت، فرش نرم یا میز ماساژ مناسب و ... .
  • فضای مورد نظر باید گرم باشد تا شخص دریافت کننده ی ماساژ احساس سرما و ناراحتی نکند.
  • از عطرهای آرامش بخش مانند اسطوخدوس و ... استفاده کنید.
  • موسیقی های آرامش بخش مانند: صدای طبیعت و ... را پخش کنید.
  • روشن کردن نور فضای انجام ماساژ با اندازه ی مناسب برای این کار می توانید از شمع استفاده کنید و با استفاده از آن باعث ایجاد یک فضای دل انگیز شوید. با روشن کردن فضا با نور مناسب می توانید باعث شوید که در پایان ماساژ، شخص دریافت کننده ی ماساژ به دلیل آرامش ناشی از ماساژ و نور محیط به خواب فرو رود.
  • استفاده از روغن ماساژ با استفاده از روغن ماساژ می توانید به راحتی و بدون ایجاد درد بر روی پوست شخص دریافت کننده ی ماساژ، ماساژ را انجام دهید. در انتخاب روغن ماساژ بسیار دقت کنید و از روغن های شیمیایی به دلیل جذب روغن به پوست و مشکلات ناشی از آن، استفاده نکنید.
  • قبل از انجام ماساژ، ابتدا شخص ماساژ دهنده دستان و روغن ماساژ را گرم کند.
  • استفاده از حوله های تمیز سطحی را که شخص دریافت کننده ی ماساژ در آنجا دراز می کشد را با استفاده از حوله های تمیز بپوشانید. همچنین می توانید با استفاده از آن دست خود را از روغن اضافی که برای انجام ماساژ، در دستانتان باقی مانده است، پاک کنید.

معرفی سایر محصولات امسیگ: خرید تشک برقی


چه اعضایی از بدن در ماساژ بیشتر به کار گرفته می شوند؟

برای افزایش تاثیر ماساژ بر روی لاغری باید بیش تر بر روی پوست، عضلات، تاندون ها، رباط ها، مفاصل و دیگر بافت های هم بند مانند عروق لنفاوی و احشای داخل شکمی و همچنین بافت های چربی زیر جلدی مانند کنار ران ها شکم و بازوها ماساژ صورت می گیرد .البته تا زمانی که ماساژ دردناک نباشد، موجب بالا رفتن جریان خون در بدن خواهد شد.


چگونه ماساژ به بدن کمک می کند؟

یک ماساژ خوب روی همه سطوح وجود شما تاثیر می گذارد، از لحاظ جسمی مزایای آن عبارت است از:

  • آرام سازی و کشش عضلات
  • کمک به جریان خون وریدی و اکسیداسیون خون و کشش بافت هم بندی مفاصل. می توانید با کمک هر دستگاه فشار سنجی مانند دستگاه فشارسنج عقربه ای، فشار خون خود را بگیرید و تاثیر ماساژ بر فشار خون خود را متوجه شوید.
  • در جنبه ی ذهنی ماساژ نه تنها تنش و اضطراب را تخفیف می دهد بلکه کمک می کند بدن شما به عنوان یک کل هوشیارتر شود.
  • آن قسمت هایی از بدن شما که لمس می شود ممکن است احساس محرومیت از تنش کند.
  • ماساژ همچنین می تواند مقدار زیادی انرژی را که قبلا تحت فشار تحلیل رفته است آزاد سازد و با تغییر شکل دادن روش های همبستگی عمل و عکس العمل، قادر است تغییر زیادی در حالت صورت ایجاد کند.
  • انجام ماساژ کمک به جریان یافتن هر چه بیش تر خون غنی از مواد غذایی در بافت ها می کند.
  • ماساژ همچنین می تواند به عبور مایع لنف به جریان خون و توسعه دفع مسمومیت کمک کند و حتی باعث ترمیم بدن شود.
محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید