تفاوت دستگاه بخور سرد و گرم

تفاوت دستگاه بخور سرد و گرم
با شروع فصل سرما و سرد شدن هوا مشکلاتی مانند خشکی بینی، گلودرد و سرماخوردگی افزایش می یابند.

این مشکلات به دلیل خشکی هوا بدتر می شوند. از طرفی استفاده از سیستم های گرمایشی هوا را بیشتر خشک می کند و نیاز به دستگاهی که هوا را مرطوب کند افزایش می یابد. در چنین شرایطی شما به سراغ خرید دستگاه بخور می روید. اما قبل از خریدن دستگاه بخور باید بدانید چه نوع دستگاه هایی در بازار هستند و هر کدام چه ویژگی ها و خصوصیاتی دارند تا خریدی مناسب و به صرفه و کاربردی داشته باشید.

تفاوت دستگاه بخور سرد و گرم از نظر تکنولوژی

تفاوت دستگاه بخور سرد و گرم از جهت تکنولوژی موارد بسیاری است که باعث می شود اقبال نسبت به آن ها نیز با اختلافات آماری بالایی در خرید دستگاه بخور همراه باشد.

دستگاه بخور گرم از جمله دستگاه های قدیمی هستند که تکنولوژی آن نیز بسیار کهنه و قدیمی است. اما دستگاه بخور سرد دارای تکنولوژی اولتراسوند بوده که این سیستم را در دسته نوین ترین تکنولوژی ها در انواع دستگاه های بخور می دانند.

اولتراسوند کمک می کند که آب به ریزترین ذرات تبدیل شده و بخار آب با کیفیت بالاتری خارج گردد. متاسفانه تکنولوژی قدیمی که در دستگاه های بخور گرم مورد استفاده قرار می گرفت بسیار انرژی مورد استفاده قرار می داد و از سویی دیگر دستگاه های بخور گرم در رشد میکروب ها و قارچ ها بسیار نقش داشتند.

مقایسه کاربردهای دستگاه بخور گرم و سرد

برای مقایسه بخور سرد و گرم باید گفت دستگاه بخور گرم بهترین گزینه برای کسانی است که دچار مشکلات تنفسی هستند. کسانی که علائم بیماری ها تنفسی از جمله آسم و یا برونشیت را تجربه می کنند می توانند با استفاده از انواع دستگاه های بخور گرم به بهبود شرایط جسمی خود بپردازند.

اما از کاربردهای دستگاه بخور سرد می توان به بهبود شرایط محیطی برای نوزاد و سالمندان اشاره کرد. در واقع رطوبتی که از دستگاه بخور سرد تولید می شود از خشکی هوا کاسته و کمک می کند که سالمندان و نوزادان بتوانند تنفس بهتری داشته باشند. بخور سرد بهترین گزینه برای تولید رطوبت در فصل تابستان است.

تفاوت بخور سرد و گرم برای سرفه در این است که دستگاه بخور گرم گزینه مناسب تری است. به طور کلی بسیاری می پرسند که برای سرماخوردگی بخور سرد خوبه یا گرم؟ پاسخ این است که دستگاه بخور گرم بهتر است.

بیشتر بخوانید: فواید دستگاه بخور برای کودکان و نوزادان

بخور سرد و بخور گرم

برای بیماری ها دستگاه بخور سرد بهتر است یا گرم؟

به طور عمده دستگاه بخور از نوع سرد و گرم بستگی دارد که کدام عارضه یا بیماری داشته باشید. برای مثال برای درمان و بهبود عوارض این بیماری بهتر است که از دستگاه بخور سرد استفاده نمایید.

از سوی دیگر نیز بخور سرد باعث می شود که علائم آلرژی و آسم کاهش داشته باشد. کسانی که تنگی تنفس دارند برای این که روند تنفس و دم و بازدم در آن ها بهتر پیش برود می توانند از دستگاه بخور سرد استفاده نمایند.

التهابات پوستی و عارضه های نواحی مختلف پوست را نیز می توان با دستگاه بخور سرد بهبود بخشید.

بخور گرم نیز بهترین گزینه برای درمان انواع جوش هایی است که سرسیاه هستند. از سویی دیگر درمان سردرد را باید با استفاده از دستگاه بخور گرم درمان نمایید.

کدام دستگاه بخور مناسب گیاهان است؟

فرق دستگاه بخور گرم با سرد در نوع کاربری آن ها مشخص می گردد. دستگاه بخور سرد نیاز است که در گلخانه ها و حتی آپارتمان ها که در آن ها گل و گیاه نگه داری می شوند استفاده گردد. زیرا بخور سرد به تامین رطوبت مورد نیاز کمک می کنند. اما اگر از رطوبت گرم استفاده شود فضای رشد گیاهان نامساعد خواهد شد.

برای داشتن خواب بهتر کدام نوع دستگاه بخور مناسب است؟

دستگاه بخور گرم هوای اطراف شما را از جهت دمایی متعادل کرده و روند تنفسی را برایتان ساده می کند. در نتیجه در صورتی که می خواهید خواب خوبی داشته باشید بهتر است از دستگاه بخور گرم استفاده کنید.

برای مطالعه بیشتر: طریقه استفاده از بخور سرد و گرم سالنی

تفاوت نحوه استفاده از دستگاه بخور گرم و سرد

این دستگاه ها در نحوه استفاده هیچ تفاوتی با هم نداشته و صرفاً بر حسب تنظیمات دستگاه نیاز است که از دکمه ها و سنسورها استفاده نمایید. مقایسه دستگاه بخور سرد و گرم در نحوه استفاده چندان صححیح نیست. بلکه احتمال دارد صرفاً تفاوت ها در کارکرد دستگاه های برند های مختلف وجود داشته باشد.

مقایسه مزایای دستگاه بخور سرد و گرم

هر کدام از این دستگاه ها دارای مزایای مخصوص به خود هستند. اما نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که بخور گرم دارای تکنوولوژی قدیمی است که این روزها دیگر روند تولید و عرضه آن بسیار محدود انجام می شود. از سوی دیگر نیز دلایل علمی سبب شده است دیگر دستگاه های بخور گرم مورد توجه نباشد. برای مثال دستگاه بخور گرم که رطوبت گرم تولید می کند بستری را برای تولید قارچ ها و میکروب ها فراهم خواهد نمود. در نتیجه باید به صورت محدودتری مورد استفاده قرار گیرد.

تفاوت بخور سرد و بخور گرم

دستگاه بخور سرد بهتر است یا گرم؟

دستگاه بخور سرد بهتر است یا گرم؟؛ برای پاسخ گویی به این سوال باید گفت هر کدام از این دستگاه ها که بخور سرد یا گرم تولید می کنند دارای مزایا و فواید مخصوص به خود هستند و هر کدام از آن ها می توانند در یک حیطه کاربرد داشته باشند. در نتیجه نمی توان بین آن ها ترجیحی ایجاد نمود.

هر فردی برحسب نیازی که دارد باید یکی از این دستگاه ها را انتخاب کرده و درجهت بهبود شرایط و رسیدن به هدف خود استفاده نماید. بعنوان مثال در دستگاه بخور صورت از هر دو مدل استفاده می شود. در صورتی که نیاز به پاکسازی صورت باشد ابتدا با بخور گرم پوست را برای پاکسازی آماده می کنند و در انتها با بخور سرد به مراحل پاکسازی پوست صورت با دستگاه بخور پایان می دهند. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله "کاربرد دستگاه بخور در پاکسازی صورت" را بخوانید.

تفاوت های دستگاه بخور سرد و گرم

مصرف برق

دستگاه بخور گرم به دلیل این که آب را با المنت هایی که دارد گرم می کند، مصرف برق بیشتری نسبت به دستگاه بخور سرد دارد.

مصارف درمانی

برای درمان سرماخوردگی و درمان خشکی سینوس ها، بخور سرد خیلی بهتر از بخور گرم است. انتقال ویروسی در هوای خشک ویروس ها خیلی راحت تر منتقل می شوند. استفاده از بخور سرد در این مواقع بسیار بهتر از بخور گرم است. تحقیقات نشان داده است که افزایش رطوبت محیط بیش از 40 درصد احتمال سرایت بیماری های آنفولانزا و سرماخوردگی را کاهش می دهد.

با خرید دستگاه بخور سرد، این اطمینان را پیدا می کنید که بدون مشکل رطوبت مورد نیاز خود را تامین کرده اید. از طرفی افزایش رطوبت به بهبود تنفس نیز کمک می کند، سینوس های خشک را درمان می کند و مانع از انتقال ویروس ها می شود. علاوه براین دستگاه بخور سرد می تواند مانع از خر و پف شما شود و شما و اطرافیانتان خواب بهتری داشته باشید.


انواع دستگاه ماساژور بدن برقی با کیفیت عالی


استفاده در اتاق کودکان

در محیط هایی که کودکان هستند استفاده از بخور گرم بسیار خطرناک است و توصیه می شود از بخور سرد برای اتاق کودکان خود استفاده کنید.

برای اتاق های کوچک بخورهای گرم نیز می توانند کافی باشند اما برای قسمت های بزرگتر نیاز به بخور سرد دارید زیرا منطقه تحت پوشش در بخور سرد بسیار بیشتر از بخور گرم است. نتیجه برای اکثر افرادی که به دنبال بهبود سلامتی و راحتی هستند، استفاد از بخور سرد را توصیه می کنیم.

رطوبت دادن به پوست

برای رطوبت دادن به پوست بخور گرم بسیار مناسب تر است و به شفافیت پوست نیز کمک زیادی می کند.

قیمت

با توجه به این که دستگاه بخور گرم برای تولید بخار از حرارت استفاده می کند، مصرف برق بالایی نسبت به بخور سرد نیز دارد. از طرفی زمان تبدیل بخار در بخورهای سرد بسیار کم تر است. بنابراین چه از نظر مالی و چه از نظر زمانی بخور سرد مناسب تر است.

نگهداری مخزن

بخور های سرد باید هر روز با آب و صابون شسته شوند و برای پر کردن مخزن آن ها بهتر است از آب سرد جوشیده شده استفاده کرد.

پوشش دهی

پوشش دهی دستگاه بخور سرد بیشتر از دستگاه بخور گرم می باشد.

برند

EmsiG آلمان دستگاه های بخور متنوعی را در هر دو نوع سرد و گرم تولید کرده است. شما می توانید این محصولات را در صفحه دستگاه بخور امسیگ مشاهده نمایید.

ایمنی

با وجود این که دستگاه بخور گرم به دلیل حرارتی که دارد برای کودکان، سالمندان و حیوانات خانگی خطرناک است در مقابل دستگاه بخور سرد بسیار ایمن است و به بهترین شکل رطوبت مورد نیازتان را فراهم می سازد بدون این که خطر سوختن را به همراه داشته باشد.


خرید بالش طبی پشت کمری متناسب با آناتومی بدن


دستگاه بخور سرد تهیه کنیم و یا گرم؟

قبل از پاسخ به این سوال در ابتدا باید به نیاز دستگاه تنفسی اشاره کنیم. جهت استنشاق راههای هوایی تنفسی انسان بخصوص حبابچه های هوایی نیاز به هوای گرم و مرطوب دارند و نه هوای سرد. چنانچه شما هوای سرد و یا خشک استنشاق نمایید مثل تنفس در یک هوای سرد زمستانی، هوا پس از عبور از مخاط بینی و چرخش هوایی در این منطقه گرم شده و بتدریج که به انتهای راه هوایی میرسد رطوبت را در طی مسیر از مخاط راه هوایی کسب میکند.

بدین ترتیب هوای رسیده به حبابچه های هوایی گرم و مرطوب خواهد بود. این پدیده بخصوص در افراد دارای حساسیت ریوی از جمله بیماران آسمی دارای اهمیت بیشتری است چون این افراد تنفس تند دارند و فرصت کافی برای گرم و مرطوب کردن هوا را نداشته و در یک حمله نفس تنگی هوای سرد و خشک بجای هوای گرم و مرطوب به انتهای ریه میرسد و در بازدم این افراد بر عکس سایرین هوای مرطوب خارج میشود که نهایتا این مساله باعث خشکی راه هوایی ایشان میشود و سلامتی آن ها را به خطر می اندازد.

از طرفی دیگر گاهی لازم است فرد از بخور سرد استفاده کند و آن هم در زمان حمله خروسک "croup"میباشد. در اینجا سرما باعث تنگی عروق حنجره و راههای هوایی شده و بدینسان راه هوایی را از حالت تورم خارج مینماید. در منابع پزشکی استفاده از بخور سرد فقط در حمله خروسک و برونشیولیت حاد اشاره گردیده و لا غیر.


پیشنهاد امسیگ: خرید تشک برقی گرمایی


دستگاه بخور از نوع سرد ( تکنولوژی نسل جدید اولتراسونیک با مصرف برق ناچیز و بدون تغییر دمای محیط و تبدیل آب به ریز ترین قطرات بخار آب در حد 1 میکرون که به راحتی وارد مجاری تنفسی میشود و 90% پزشکان توصیه بر انتخاب بخور سرد دارن مخصوصا برای نوزادان و کودکان 

 اگر از دستگاه بخور برای اتاق کودکان می خواهید استفاده کنید و یا در مکانی که از دستگاه بخور استفاده می کنید، کودکان رفت و آمد دارند، استفاده از بخور گرم یا داغ می تواند بسیار خطرناک باشد. دستگاه بخور گرم به دلیل داشتن حرارت در خروجی بخار برای کودکان خطرناک است. از طرفی احتمال لمس دستگاه توسط کودکان و سوختن آنها وجود دارد. در صورتی هم که دستگاه به هر دلیلی نشتی داشته باشد، آب گرم ممکن است موجب سوختگی شود.

توجه داشته باشید که طولانی و یا دائم روشن گذاشتن دستگاه بخور چه سرد و یا گرم باعث رشد و تکثیر عوامل آلرژن از جمله مایت و قارچهای میکروسکوپی میشود که بخصوص در افراد آلرژیک باعث تشدید علائم آلرژی میشود.

نتیجه گیری:

  1. در زمان حمله خروسک و برونشیولیت از بخور سرد استفاده کنید.
  2. در سرماخوردگی و حملات آسم بخور گرم ارجح است.
  3. روشن نمودن طولانی دستگاه بخور چه سرد و چه گرم توصیه نمیشود.

در انتها از شما دعوت می کنیم که صفحه دستگاه های بخور متنوع امسیگ را نیز مشاهده نمایید.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید