آیا کاهش وزن به صورت سریع خطرناک است؟

هر کسی می خواهد اضافه وزن خود را هر چه سریعتر از دست بدهد. این خواسته کاملا طبیعی است. اما پزشکان توصیه می کنند وزن خود را به آرامی کاهش دهید.

دلیل این امر این است که بیشتر مطالعات نشان داده اند که افرادی که وزن کمتری دارند، با احتمال زیاد طول عمر بیشتری دارند. کاهش وزن به آرامی خطرات بهداشتی کمتری را نیز به دنبال دارد.

با این حال، برخی از مطالعات اخیر نشان داده اند که کاهش سریع وزن در برخی موارد می تواند مفید و خوب باشد.

بنابراین آیا کاهش سریع وزن خوب است یا بد؟

در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم.

کاهش سریع وزن چیست؟

به گفته بسیاری از کارشناسان از دست دادن 1-2 پوند ( معادل 450-900 گرم) در هفته، کاهش وزنی ایمن و سالم است.
اگر میزان کاهش وزن از این عدد بیشتر باشد، کاهش سریع وزن رخ داده است که فرد را در معرض خطرات بسیاری از جمله اختلال در سلامتی از از دست دادن عضلات، سنگ های صفراوی، کمبود تغذیه و کاهش سوخت و ساز قرار می دهد.

شایع ترین روش هایی که مردم برای کاهش سریع وزن انجام می دهند عبارتند از :

تمرین زیاد، پیروی از یک رژیم خیلی سخت و یا استفاده از یک رژیم کم کالری ( کمتر از 800 کالری در روز ).

مردم معمولا کاهش وزن با رژیم را انتخاب می کنند. زیرا راحت تر از انجام حرکات ورزشی است.

با این حال، اگر شما یک نوع از این رژیم ها را انتخاب و شروع کنید در هفته اول ممکن است بیش از 2 پوند ( 900 گرم ) را از دست بدهید. این کاهش وزن زیاد طبیعی است. وزنی که در این زمان از دست می دهید اصطلاحا "وزن آب" نامیده می شود.

هنگامی که در بدن شما کالری کمتری می سوزد، بدن شما شروع به استفاده از ذخایر انرژی خود می کند که با نام گلیکوژن شناخته می شوند. گلیکوژن در بدن دارای آب است و زمانی که می سوزد، آب آزاد می کند.

به همین دلیل است که شما در هفته اول کاهش وزن بیشتری دارید. به مرور زمان و در هفته های بعدی هنگامی که بدن شما از ذخیره های گلیکوژن خود استفاده می کند، کاهش وزن شما باید در بین 1 تا 2 پوند ( 400 تا 900 گرم ) در هفته تثبیت شود.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاه شما