حمله پانیک و اختلال اضطراب چیست؟

حمله پانیک و اختلال اضطراب چیست؟
حمله پانیک، احساس ترس شدید و وحشت زدگی در دوره زمانی کوتاه است و تا 10 دقیقه ادامه خواهد داشت و با نشانه هایی مثل عرق کردن، وحشت زدگی، تپش قلب، لرزیدن، نفس نفس زدن، ترس از مرگ، گیجی، حالت تهوع، بی حسی انگشتان و گر گرفتگی ممکن است، همراه باشد. شاید شما هم یکی از افرادی باشید که در طی روز و یا هفته ها دچار این عارضه شوید.

بدلیل اینکه این نوع حملات و اختلالات هراس علایمی شبیه به یکدیگر دارند، سعی داریم در این مقاله تفاوت های میان آن ها را برای شما روشن کنیم. حمله ی پانیک و اختلال ترس و یا همان سندروم هراس با هم یکی نیستند. اختلال ترس درواقع شامل حمله های پی در پی پانیک می باشد که به همراه آن ترس از حمله های دوباره نیز وجود دارد و سعی می شود که از شرایط و محیط ها و یا افرادی که  در حملات قبلی باعث بوجود آمدن آن شده اند، دوری شود.ازعواملی که تحریک کننده ی حمله های پانیک هستند مانند اختلال اضطراب،PTSD  و فوبیا میباشد که در ادامه این مقاله به اختصار راجع به آن ها توضیح خواهیم داد. تمامی حمله های پانیک بر اثر سندروم هراس بوجود نمی آیند از موارد دیگری باعث تحریک این حمله ها می شوند شامل :

  • ترس از ارتفاع
  • حمله قلبی
  • افت قندخون
  • پرکاری غده ی تیرویید

اختلال اضطراب

این اختلال شامل استرس و اضطراب غیر واقعی برای مدت بیش از 6 ماه است و نشانه های آن شامل موارد زیر می باشد.

  • بی خوابی و عدم استراحت کافی
  • خستگی
  • عدم تمرکز
  • از کوره در رفتن
  • گرفتگی عضلات
  • تغییرات شخصیتی

اختلال فوبیا

فوبیا ترس همیشگی و مداوم از یک سری چیزهای مختلف مانند مار، عنکبوت، خون و یا شرایطی مثل ارتفاع، صحبت در میان جمع، مکان های عمومی می باشد. قرار گرفتن در این شرایط عامل تحریک کننده حمله های پانیک هستند. فوبیای اجتماعی مثال های بارزی برای اختلال هراس هستند.

پی تی اس دی PTSD

PTSD  یک نوع اختلال اضطرابی بشمار می رفت اما در سال 2013 پی تی اس دی در دسته بندی مخصوص به خود قرار گرفت، این اختلال را اینگونه تعریف کرده اند که یک سری از بازخورد های احساسی که بر اثر مواجه شدن با مرگ و یا داشتن تجربه نزدیک  به مرگ مانند آتش سوزی، سیل و زلزله، تیراندازی، تصادف، جنگ و یا اتفاق هایی مانند تهدید شدن به مرگ و یا جراحت برای خود و یا عزیزان بوجود آید. این شرایط هرگاه احساس ناتوانی و ترس و وحشت به فرد دست دهد، مانند زخمی کهنه سرباز میکند و در تصورات وی پدیدار می شود. علایمی که در این فراد بوجود می آید موارد زیر را در بر می گیرد.

  • اجتناب از افراد و یا مکان هایی که همان اتفاق ها را یادآور می شوند.
  • عدم تمرکز
  • بی خوابی و کم خوابی
  • حساسیت شدید به اطرافیان
  • احساس غم و ناراحتی شدید

نشانه هایی مانند درد در قفسه سینه، نفس نفس زدن، سرگیجه، غش و ضعف را نباید تنها به عنوان استرس و اضطراب در نظر بگیرید، بدلیل شباهت این نشانه ها با برخی از بیماری ها، باید مشکل شما توسط پزشک تشخیص داده شود.


اظطراب احساس طبیعی است در انسانها، که هر کسی در شرایطی از زندگی آن را تجربه میکند. خیلی از افراد زمانیکه در کار دچار مشکل میشوند،قبل از امتحان و یا قبل از گرفتن تصمیمات مهم عصبی دچار اظطراب می شوند. اظطراب ممکن است از کودکی در افراد شروع شده و تا بزرگسالی ادامه داشته باشد، انواع مختلفی از اظطراب وجود داشته که بعضی از انها اختلال هراس و ترس، اختلال وسواس جبری،اختلال تنش زای پس از رویداد،اختلال اظطراب اجتماعی و فوبیا میباشد. انواع اختلال اظطراب کدامند: اختلال هراس: این افراد دچار حملات اظطرابی ناگهانی می شوند که معمولا چند دقیقه و یا گاهی بیشتر طول میکشد.این حملات گاهی از اوقات بسیار اتفاقی میباشد و به طوری است که عامل تحریک کننده اصلا مشخص نیست.افراد مبتلا به این بیماری اکثرا جوان میباشند،احساس فشردگی و تنگی در قفسه سینه،تپش شدید قلب، عرق کردن، لرزش،گیجی،احساس از دست دادن تعادل، از علائم ان بوده و این علائم انقدر شدید میباشد که فرد احساس دچار سکته قلبی شده وئ از مرگ میترسند. اختلال وسواس جبری: در این گونه فرد افکاری را برخلاف میل خود انجام و تکرار میکند، این بیماری میتواند به صورت وسواس فکری و یا عملی هر دو در فرد ظاهر شود.در وسواس فکری فرد قادر نیست فکر و یا احساسی و یا عقیده مزاحم را از خود دور کند. افکار وسواسی می تواند بسیار وحشتناک، و وحشیانه باشد، افکار وسواسی می تواند به گو نه ای باشد که فرد به سوی عادت وسواسی گرایش پیدا کند، یعنی اعمالی را به صورت مکرر انجام دهد، مانند شستن دستها، بالا کشیدن بینی، اعمال وسواسی هیچ گونه توجیه منطقی ندارند. اختلال اظطراب اجتماعی: این اختلال در اواخر کودکی و یا اوایل جوانی اتفاق میافتد و ترس از اشتباه کردن و صحبت کردن در جمع،غذاخوردن، سرخ شدن و یا لرزش صدا در جمع است، و با خجالت ساده تفاوت دارد. این حالت اظطراب مانع اشنا شدن با افراد جدید میشود، و فرد را به گوشه گیری و انزوا میر ساند. ترس های خاص: ترس های خاص شایع ترین نوع ترس است که فرد از مواجه شدن با بعضی از موقعتیها، فعالیتها، یا اشیا جلوگیری میکند، هر چیزی میتواند باعث بروز این بیماری شود، ترس از مکانهای بسته، ترس از اجتماع، و مکانهای باز، از این نمونه از اظطراب هستند. علائم ابتلا به اظطراب شامل: احساس هراس،ترس و تشویش افکار وسواسی غیر قابل کنترل بیاد اوری تجربیات ناراحت کننده احساس ناتوانی کابوسهای شبانه رفتارهای تشویشانه مانند شستن دستها تنگی نفس تپش قلب ناتوانی در ارام بودن و لرزش

مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید