انواع مختلف بالش

انواع مختلف بالش
اکثر انسان ها هنگامی که از خواب بیدار می شوند، در ناحیه ی گردن خود، درد را حس می کنند، لذا استفاده از یک بالش مناسب می تواند مانع از مشکلاتی از این قبیل گردد. هدف استفاده از یک بالش مناسب، قرار دادن گردن در تراز مناسب نسبت به بدن است. لذا با انتخاب چنین بالشی می توانیم درد گردن را کاهش دهیم و یا آن را به طور کامل از بین ببریم.

در نظر داشته باشید که همواره دو عامل در کیفیت خواب بسیار اثر گذار است، یکی مدل خوابیدن یکی نوع بالش مورد استفاده. در ادامه به بررسی این دو فاکتور می پردازیم.

بالش چیست؟

بالش به صورت یک کیسه ی چهار گوش است که آن را با مواد مختلفی چون اسفنج، پشم و ... پر می کنند. بالش تاثیر بسیاری در ایجاد آرامش و سلامتی افراد دارد، لذا انتخاب آن بسیار مهم است. بالش ها همچنین در کاهش و یا پیشگیری از بسیاری دردهای رایج در کمر، شانه، پشت، گردن و ... تاثیر دارند.

انتخاب نوع بالش

برای یک بالش مناسب باید به نکات زیر توجه کنیم:
  • ویژگی بالش
  • مواد سازنده ی بالش
  • عادات و طرز خوابیدنمان

در ادامه به بررسی هر یک از این موارد میپردازیم.

انواع بالش

بالش های مختلفی در بازار وجود دارد که هر کدام کاربرد مخصوص خود را دارند. علاوه بر این، بالش های مختلف برای مدل های مختلف خوابیدن متفاوت است. بنابر این مهم است که پیش از خرید بالش طبی نسبت به نوع خواب خود و کاربرد هر کدام از بالش ها آگاهی داشته باشید.

بالش های نرم

این بالش ها معمولا بزرگتر از سایر بالش ها هستند و برای استفاده در طولانی مدت مناسب نبستند اما به دلیل زیبایی تنها برای مهمانان مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده دراز مدت از این نوع بالش ها ناراحتی در قسمت گردن به وجود می آورد. این بالش های بعضا با پنبه یا پشم شیشه پر می شوند.

بالش پر

همه می دانند پر بسیار سبک است اما جالب است بدانید استحکامی به اندازه فلز تیتانیوم دارد. بالش های از جنس پر کاملا طبیعی، حالت ارتجاعی دارند و از سر و گردن خیلی خوب پشتیبانی می کنند. بهترین بالش پر نوعی از آن است که از پرهای کوچکی که به هم پیچیده شده اند، ساخته شده باشد و به هیچ عنوان نباید از روی بالش تیزی احساس شود.
اگر شما بخواهید یک بالش فوق العاده نرم، قابل شستشو و با دوام می خواهید، بالش پر بهترین گزینه برای شما می تواند باشد. باید گفت از آن جایی که بالش پر با تعداد پرهای زیادی درست می شود، در نهایت وزن نسبتا بالایی دارد.

بالش های فوم

بالش های از جنس فوم محصولات جدید و راحتی هستند که به دلیل حالتشان به فرم بدن در می آیند و به این صورت فشار وارد بر بدن و سر را کم می کنند. این بالش ها همچنین مانع از افتادن سر و گردن می شوند. به این صورت که سر و گردن را به خوبی در خود جای می دهند. بنابراین هنگام خوابیدن سر شما از روی بالش نمی افتد. این نوع بالش ها در اندازه های متفاوت موجود هستند و در فروشگاه ها عرضه می شوند.
بالش مموری فوم داشتن طول عمر بالا، پوشش فوق العاده عالی و بسیار راحت و گرم بودن از ویژگی های این نوع بالش است. این بالش در نوع نرم و سفت در بازار موجود است که انتخاب بین این دو نوع کاملا سلیقه ای است. این بالش به دلیل ساختاری که دارد انحنای گردن را به خوبی می پوشاند و تکیه گاه بسیار مناسبی برای سر می باشد. این بالش به گونه ای طراحی شده است که برای کسانی که به طرفین میخوابند نیز مناسب است. علاوه بر آن با داشتن منحنی، سر و گردن را در موقعیت مناسبی نسبت به بدن قرار می دهد. معمولا بالش طبی از جنس مموری فوم ساخته می شود. پیشنهاد میکنیم در مقاله "بالش مموری فوم چیست؟" اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

بالش نازک

این بالش ها برای افرادی که می خواهند در تخت خواب خود کتاب بخوانند و همچنین کسانی که به بیماری واریس مبتلا هستند بسیار مناسب است. زیرا با قرار دادن این بالش زیر پایشان، پاهای انها بالاتر قرار می گیرد و همین امر باعث آرامش آنان می شود. جنس این نوع بالش فوم یا نخ های پلی استر و یا ترکیبی از هر دوتاست.

بالش بارداری

برای بالش دوران بارداری دو نوع بالش طراحی شده است. یک نوع، بالش های نازکی هستند که برای 3 ماهه دوم بارداری و محافظت از شکم باردار طراحی شده اند. نوع دوم، بالش هایی با اندازه های 350 سانتی متری هستند که در تمام طول پا قرار می گیرند و کمر دردهای ناشی از بارداری را کاهش می دهند. حتما در مورد اینکه بالش بارداری چیست، بیشتر مطالعه کنید.

بالش های بغلی

این بالش ها برای افرادی مناسب هستند که دوست دارند در هنگام خوابیدن بالشی را در بغل خود بگیرند. همچنین کسانی که کمر درد یا زانو درد دارند یا میخواهند در هنگام خواب بالشی را بین پاهایشان قرار دهند، این بالش ها گزینه مناسبی برایشان هستند.
 

بالش های میکروبی

این نوع بالش ها در ژاپن بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند و بهترین نگهداری از سر و گردن را دارند.

بالش لاتکس

بالش های لاتکس به صورت طبیعی از پوست درخت لاستیک یا از لاستیک مصنوعی ساخته می شوند. این بالش ها خاصیت ضدمیکروبی دارند و سر و گردن را به خوبی پوشش می دهند.

بالش علفی

همان طور که از اسم این بالش ها پیداست، از پوسته دانه ها و برخی گیاهان ساخته می شوند. این بالش ها برای گردن درد بسیار مناسب می باشند.

بالش تنگی نفس

این بالش ها برای راحتی خوابیدن برای افرادی که دچار تنگی نفس هیتند و مجبورند با لوله هایی که به دهان و بینی شان وصل است تنفس کنند، طراحی شده است. داخل این نوع بالش ها رشته های پلی استر و فوم هایی با قابلیت شگل پذیری وجود دارد. نکته ای که در هنگام خرید این نوع بالش ها باید به آن توجه داشت این است که این نوع بالش ها به هیچ عنوان نباید سنگین باشند.

بالش گردن

در قدیم بالش ها برای گردن مناسب نبودند و بیشتر به جای پوشش دادن گردن، سر را پوشش می دادند. اما بالش دور گردنی به طور مخصوص برای حفاظت از مهره های گردن طراحی شده اند ولی در عین حال برای زیر سر نیز مناسب می باشند.
این بالش ها قابل استفاده در کنار و یا پشت نیز هستند. این بالش ها در اندازه های مختلفی عرضه می شوند تا آسایش بیشتری را به همراه داشته باشند.

بالش کمر

این بالش برای کسانی که در قسمت مهره های پایین کمر خود احساس درد و ناراحتی دارند طراحی شده است.
این نوع بالش برای پر کردن پشت کمر در حالت نشسته استفاده می شود که انحنای پشت ستون فقرات را پوشش می دهد.
 

بالش جانبی

این بالش دارای یک لبه منحنی است که در دو طرف بالاتر و در وسط پایین تر است. این طراحی مناسب گردن است. بالش های جانبی به دلیل داشتن طراحی مناسب فضای راحتی برای شانه ها فراهم می کنند و راحتی بیشتری را به دنبال دارند.
 
پیشنهاد امسیگ: خرید ماساژور برقی بدن
 

بالش نیم دایره

این نوع بالش را می توان در مکانهای مختلفی استفاده کرد، مانند زیر گردن، زیر سر، زیر زانو و پشت کمر.

بالش راحت

این بالش ها از نظر شکل شبیه بالش های سنتی هستند. برای کسانی که به بالش های سنتی علاقه مندند این نوع بالش می تواند مفید باشد زیرا علاوه بر داشتن طرح سنتی ارگونومیک نیز هست.

بالش گوه

افرادی که جراحی پشت دارند و یا افرادی که دچار درد مزمن در پشت خود هستند، اغلب از این نوع بالش استفاده می کنند. این بالش موقعیت مناسبی برای قسمت فوقانی بدن و پاها ایجاد می کند.

بالش سفر

هنگامی که شما در مسافرت هستید نیز نیاز به بالشی دارید که آرامش شما را در طول مسافرت نیز داشته باشد. این بالش ها استفاده های متفاوتی دارند که می توانند برای گردن، پشت یا زیر نشیمنگاه استفاده شوند.
بالش های مسافرتی، بالش های کوچکی به شکل U هستند. در هنگام نشستن در هواپیما و ماشین مانع از خم شدن بیش از حد به یک طرف می شوند و به نحوی عمل می کنند که سر همواره به جلو نگه داشته شود. کسانی که جای زیادی ندارند می توانند از بالش مسافرتی بادی استفاده نمایند. پیش از هر کاری می توانید مقاله "راهنمای خرید بالش مسافرتی" را در امسیگ بخوانید.

انواع بالش برای مدل های مختلف خوابیدن

افراد مختلف بنا به دلایل متفاوتی مانند عادت، درد کمر و گردن، بارداری و ... به شکل های متنوعی می خوابند. حالت های مختلف خوابیدن مانند خوابیدن به پشت (طاق باز)، خوابیدن روی شکم، یا خوابیدن به پهلو است. مسئله ای که برای سلامت افراد بسیار حائز اهمیت است، انتخاب بالش مناسب برای نوع خوابیدن اشخاص است. 
نحوه خوابیدن شما فاکتوری مهم در انتخاب بالش مناسب بدن است. خوشبختانه برای هر نوع خوابیدنی بالش مناسب طراحی شده است. در اینجا با توجه به نحوه خوابیدنتان از بالش سنتی مناسب تا بالش طبی مناسب نحوه خوابیدن شما را معرفی می کنیم. 

خوابیدن به پشت و بالش مناسب آن

اگر شما به پشت یا در اصطلاح به صورت طاق باز می خوابید، بالشتان باید انحنای ستون فقرات و گردن شما را پوشش دهد و از سر و شانه نیز حمایت کند. ارتفاع بالش در این نوع خواب باید به گونه ای باشد که سر شما بالاتر از سطح بدنتان قرار گیرد. از طرفی با قرار دادن بالشی در زیر زانو نیز فشار وارد بر آن را کاهش می دهد. میزان نرمی بالش فاکتور مهم دیگری است که باید به آن توجه کنید و کاملا سلیقه ای است. بالشی که با آن راحت تر هستید را خریداری نمایید. این نوع خوابیدن برای ستون فقرات بسیار مفید است و درد در این ناحیه را کاهش می دهد. این نوع خوابیدن برای زمان هایی که درد شدید در ناحیه پشت دارید یا بعد از عمل جراحی ستون فقرات بسیار مفید است. 

خوابیدن به طرفین و بالش مناسب آن

اگر شما به طرفین(به پهلو) می خوابید، بالشی را باید انتخاب کنید که ستون فقرات شما را مانند خطی صاف و افقی نگه میدارد. خم کردن زانو و قرار دادن یک بالش دیگر بین زانوها، ستون فقرات را در حالت خنثی نگه میدارد. زمانی که هیچ بالشی بین پاها نباشد، پاها به پایین می چرخند و باعث کشیدگی لگن می شوند و خط ستون فقرات را دچار اختلال می کند. وجود یک بالشتک بین زانوها از ساییدگی استخوانها نیز جلوگیری می کند. 

خوابیدن روی شکم و بالش مناسب آن

خوابیدن به روی شکم بدترین حالت برای ستون فقرات و گردن است. خوابیدن در این حالت اصلا توصیه نمی شود اما ممکن است پزشکتان به دلیل داشتن شرایط خاص ستون فقرات و یا بعد از عمل جراحی ستون فقرات، به شما توصیه کنند. اگر شما به روی شکم می خوابید، بالشتان باید تقریبا مسطح باشد، تا سر و گردن شما در حالت مناسبی نسبت به بدنتان باشد. در این حالت بهتر است یک بالش نسبتا صاف در زیر شکم یا لگن قرار دهید تا به ستون فقرات فشار زیادی وارد نشود. 

بالش مناسب خوابیدن ترکیبی

افرادی که به صورت ترکیبی از روش های بالا می خوابند باید از بالشی استفاده کنند که دارای قسمت های بالا و قسمت های پایین باشد. بالش پوسته گندم سیاه و یا بالش طبی مموری فوم برای این افراد بسیار مناسب است.

پیشنهاد خرید از امسیگ: ترازوی دیجیتال امسیگ برای سنجش دقیق وزن


نتیجه گیری

برای انتخاب بهترین بالش باید در مورد چگونگی خواب خود بیشتر فکر کنید. اگر شما فردی هستید که زیاد می خوابید، بالش های جانبی، بالش نیم دایره و بالش گردن برای شما مناسب است. بعد از انتخاب نوع بالش نکته بعدی سایز بالش است. از خرید بالش خیلی کوچک یا خیلی بزرگ پرهیز کنید. با انتخاب سایز بالش غلط، توانایی بالش کاهش می یابد.

 

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید