بالش طبی چیست؟

بالش طبی چیست؟
وقتی اسم بالش می ‌آید خیلی ‌ها به یاد خوابیدن و بالش زیر سرشان می ‌افتند؛ در صورتی که بالش فقط آن چیزی نیست که زیر سرمان می ‌گذاریم.... این روزها انواع جدیدی از بالش به بازار آمده که مخصوص قرار دادن دور گردن، زیر سر، بین زانوها و حتی بالش‌ های مختص دوران بارداری است.

شما می ‌توانید این نوع بالش‌ ها را که عنوان طبی را هم یدک می ‌کشند تقریبا در تمام داروخانه‌ ها یا مراکز خرید بزرگ بیابید. با این حال، این که بالش‌ های طبی چه تفاوتی با انواع عادی‌ دارند و چگونه باید آن ها را نگهداری‌ کرد، به بررسی آن می پردازیم.

بالش طبی چیست؟

از نظر پزشکان و کارشناسان، بهترین روش خواب این است که در حالتی بخوابید که استخوان های گردن و ستون فقراتتان در یک راستا و به صورت یک خط افقی قرار گیرند. 

در این حالت به مهره های گردن و ستون فقرات فشاری وارد نمی شود و مانع از بروز مشکلاتی نظیر آرتروز گردن یا فاصله افتادن بین مهره ها می شود. اگر سطح مهره های گردن پایین تر از ستون فقرات باشد، آرتروز گردن و افتادن فاصله بین مهره ها را در پی خواهد داشت. و اگر مهره های گردن بالاتر از ستون فقرات فرد باشند مشکل خروپف، گردن درد و گودی کمر به همراه خواهد داشت.

بالش طبی بالشتی است که با توجه به میزان فشاری که از طرف سر به بالش وارد می شود، ارتفاع بالش کم می شود و به صورت هوشمند تا ارتفاع مناسب که در راستای ستون فقرات باشد پایین می آید. در این حالت فرد در حالت استاندارد خوابیدن قرار می گیرد.

بالش هایی که از جنس ویسکو الاستیک هستند پس از این که فشار سر بر روی آنها نباشد به حالت اولیه خود بر میگردند.

تهیه و تولید انواع مختلف بالش‌ های طبی و روانه کردن آن ها به بازار گامی بوده است برای تامین سلامت خواب شما؛ برای این که صبح‌ ها با گردن ‌درد از خواب بیدار نشوید و ساییدن زانوهای ‌تان به یکدیگر، زانودردتان را دوچندان نکند و آلرژی نسبت به مواد درون بالش، آزارتان ندهد.

تفاوت بالش طبی با معمولی

در مورد تفاوت بالش طبی با معمولی می توان گفت که بالش طبی با توجه به نیاز های افراد طراحی شده است و با مواد با کیفیت ساخته می شود. این نوع بالش ها با منحنی های گردن و ستون فقرات کاملا هماهنگ هستند و به خوبی سر و گردن را پوشش می دهند.

ویژگی یک بالش طبی مناسب

  • جنس آن کرکی باشد.
  • بادوام باشد.
  • فاصله ی بین گردن، سر و پشت را پر کند.

خرید فشارسنج دیجیتال آلمانی با دقت اندازه گیری بالا


اصلاح شیوه خوابیدن

کسانی که فرم و مدل خوابیدن آن ها درست نیست و نمی توانند فرم استاندارد یا نحوه صحیح خوابیدن را رعایت کنند در صورتی که از بالش طبی استفاده کنند بسیاری از مشکلات آن ها از بین خواهد رفت.

زیرا طراحی و اجرای بالش های طبی به شکلی انجام گردیده است که به شکل و فرم بدن و گردن افراد تغییر حالت می دهد. در نتیجه با هر نوع آناتومی سر و گردن سازگار بوده و هیچ فشار به ستون فقرات و استخوان های گردن وارد نمی سازد.

نواحی سر و گردن و استخوان های بدنی نیاز است که در وضعیت صحیحی باشند. بالش طبی مانع از آن می شود که بدن دچار پیچ خوردگی های غیر عادی گردد و هنگام خواب بدن دچار کوفتگی گردد. بسیاری از افراد بدون این که اراده ای داشته باشند در هنگام خوابیدن و عدم هوشیاری کاملاً از جهت جسمانی در شرایط نامساعدی قرار می گیرند و همین عامل در بیداری آن ها اثر منفی خواهد گذارد.

کاهش خر و پف

برخی از افراد به دلیل مشکلاتی که در دستگاه تنفسی خود دارند زمانی که سر آن ها هنگام خوابیدن از متکا می افتد دچار خرو پف های شدید می شوند. در نتیجه بهتر است که بهترین و استانداردترین بالش های طبی را مورد استفاده قرار دهند. بهترین بالش طبی برای خواب باید بتوانید مشکل خر و پف را بر طرف کند.

در اجرا و تولید انواع بالش های طبی فرم بالش ها بر اساس تمامی استاندارد های علمی پیاده سازی خواهد شد. از سوی دیگر نیز ارتفاع بالش ها نیز باید به درستی برنامه ریزی گردند. در نهایت افراد در بهترین و راحت ترین حالت استراحت خواهند داشت.

حفاظت از ستون فقرات

ستون فقرات انسان از حساس ترین بخش های بدنی انسان ها می باشد. در نتیجه نیاز است که مراقبت های ویژه ای از این ناحیه بدنی افراد انجام شود. از مهم ترین نکات این است که هنگام نشستن، خوابیدن و دراز کشیدن نیاز است که فرم بدنی به درستی قرار گیرد در غیر این صورت نمی توان امیدوار بود که بتوانیم بدن سالمی داشته باشیم. بنابراین نیاز است که بالش های طبی مورد استفاده قرار دهیم. بالش های طبی به ما کمک می کنند که آناتومی بدنی مان در وضعیت درستی قرار بگیرد.

بهبود گردش خون

گردش خون افراد باید شرایط استانداردی داشته باشد. در نتیجه تمامی موارد تغذیه ای و سایر موارد از جمله تحرک جسمانی و ورزش و نوع استایل زندگی باید رعایت گردد.

در واقع زمانی که بدن در حالت استانداردی قرار می گیرد گردش خون به صورت صحیحی در عروق و کل بدن جریان خواهد داشت. برای مثال زمانی که هنگام خواب یک بخش بدنی شما در حالت درستی نباشد جریان خون در آن نقطه به درستی نخواهد بود در نهایت دست یا پا دچار خواب رفتگی می شود.

به همین دلیل نیاز است که برای پیشگیری از بروز چنین اتفاقاتی از بالش های طبی با کیفیت بالا استفاده کنید.

حفظ سلامت پوست

بالش های طبی از بهترین متریال اولیه تولید شده اند. در نتیجه زمانی که شما روی آن استراحت می کنید و پوست صورت تان با سطح پارچه تماس دارد مشکلی به بافت پوستی وارد نخواهد شد.

بسیاری از پارچه هایی که روی بالش ها استفاده می گردد از کیفیت متناسبی برخوردار نیستند. در نتیجه شاهد هستیم که به مرور زمان پوست و مو افراد دچار مشکلاتی می شود که باید اقدامات درمانی برای آن انجام گردد. اما بالش های طبی شما را از انجام انواع اقدامات مراقبتی برای سلامت پوست و مو بی نیاز می کند.

نحوه خوابیدن بر روی بالش طبی

با توجه به نحوه خوابیدن شما ( پشت، طرفین و یا به شکم ) زاویه مناسب برای سر و گردن متفاوت است. بنابراین نحوه خوابیدن شما بر انتخاب بالش مناسب تاثیر می گذارد.

اگر شما به پشت می خوابید علاوه بر بالش مناسب برای زیر سر، به بالشی برای قرار دادن در پشت کمر نیز نیاز دارید. در صورتی که به طرفین می خوابید بالشی را باید بین زانوهای خود قرار دهید. زیرا در طول شب پاها بر روی هم ساییده می شوند و در طولانی مدت تاثیر بدی بر روی زانوها می گذارد. سلیقه شخصی در انتخاب بالش سلیقه هر فرد بخش مهمی در تصمیم گیری ها و انتخاب های وی دارد.

سر شخص باید بر روی طرفی که ارتفاع بیشتری دارد، قرار بگیرد. ارتفاع مناسب با توجه به فشار سر و وضعیت خواب فرد متفاوت است. تفاوت سایز بزرگ و متوسط بالش تنها در ارتفاع بالش است و در طول و عرض آن تغییری نمی کند. البته مدل های مختلف بالش طبی سایز های متفاوتی دارند و در اندازه های بسیاری طراحی و ساخته شده اند.

بالش های طبی با توجه به نوع کاربردشان سایزهای مختلف دارند. بالش های مموری فوم و ویسکوالاستیک حساس به دما می باشند و در دماهای خیلی سرد، سفت می شوند. در نهایت شما می توانید با خوابیدن بر روی بالش طبی خوابی آرام را تجربه کنید. از گردن درد و خروپف نیز جلوگیری می کنید و در طول روز استرس کمتری خواهید داشت. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله "بالش مموری فوم چیست؟" را بخوانید.

انواع بالش‌‌ های طبی:

با توجه به نحوه خوابیدن شما و نیازهایی که دارید بالش های متفاوتی طراحی و ساخته شده اند. انحناهای بلندتر برای پوشش گردن مناسب هستند و برآمدگی های کوتاهتر برای قسمت زانوهای پا مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به نیاز شما بالش ها برای زیر سر، پشت کمر، پشت گردن، بین زانو، زیر پا و ... استفاده می شوند که طراحی و جنس آنها با هم متفاوت است.

بالش‌ های طبی بنا به کارایی ‌شان به انواع زیر دسته ‌بندی می ‌شوند:

بالش‌ های دورگردنی:

این بالش‌ های u شکل در دو نوع بادی و فوم ‌دار در بازار موجود هستند و گزینه ‌ای‌ مناسب برای افرادی است که گردن ‌درد دارند و می‌ خواهند (یا مجبور هستنند) با کامپیوتر کار کنند یا به مدت طولانی در ماشین باشند. هنگام استفاده از این بالش‌ دور گردنی، سنگینی سر روی بالش می ‌افتد و گردن مجبور به تحمل کردن فشار اضافی نمی‌ شود.

بالش های مخصوص خواب:

اگر بخواهید بالش طبی مخصوص خواب بخرید باید گزینه مورد نظرتان را از بین انواع هوشمند یا همان فوم ‌دار آن ها انتخاب کنید. بالش‌ های بادی مخصوص خواب چندان طبی نیستند و کارکرد خارق ‌العاده‌ای هم ندارند. تفاوت بارز بین بالش ‌های هوشمند مخصوص خواب و بالش‌ های معمولی که شاید خیلی از ما هنگام خواب از آن ها استفاده می ‌کنیم، این است که این بالش ‌ها صاف و یک تکه نیستند. بخش پایینی این بالش ‌ها کمی برآمده ‌تر از سایر بخش‌ هایش است تا بتواند به راحتی گودی گردن را پوشش دهد.

بالش‌ مخصوص زانودرد:

این نوع بالش طبی گزینه مناسبی برای افراد مبتلا به زانودرد است. دکتر تقی‌ بغدادی، ارتوپد، در باره این بالش ‌ها می‌ گوید: " وقتی فردی زانودرد دارد و هنگام خوابیدن هم به پهلو می ‌خوابد، سایش زانوها روی یکدیگر سبب تشدید دردش می‌ شود و بنابراین استفاده از این بالشتک‌ های مخصوص زانودرد می ‌تواند برای جلوگیری از افزایش درد زانوها یش بسیار موثر باشد."

بالش‌ مخصوص بارداری:

شاید از بین بالش ‌های طبی، این نوع ‌اش از همه ناشناخته‌ تر و عجیب ‌تر باشد اما اگر تجربه مادر شدن را داشته باشید خیلی خوب می ‌دانید که سنگینی شکم مخصوصا در ماه‌ های آخر بارداری باعث می ‌شود که مادر باردار در طول خواب کمی اذیت شود، بنابراین طراحی و تولید انواع بالش بارداری به دلیل این بوده که این بالش زیر شکم خانم‌ های باردار در طول مدت خواب البته وقتی که به پهلو خوابیده ‌اند قرار گیرد و وظیفه تحمل سنگینی شکم را به عهده گیرد تا مادر بتواند با خیالی آسوده لذت یک خواب راحت را تجربه کند.

بالش‌های گرد مخصوص نشستن:

خیلی از افراد به علت درد دنبالچه نمی ‌توانند روی سطوح سفت بنشینند. بالش‌ های گود تو خالی که زیرنشیمنی طبی هم نامیده می شوند، در دو نوع فوم و بادی در بازار موجود هستند، می‌ توانند تا حد زیادی مشکل این گونه افراد را حل کنند.

بالش ارتوپدی

بالش ارتوپدی به دلیل پوشش خوبی که برای فضاهای زیر سر و گردن دارد، برای افرادی که دارای مشکلات ستون فقرات و گردن هستند، بسیار مفید است. این نوع بالش دارای برآمدگی هایی می باشد که برای پوشش انحنای گردن طراحی شده است. افراد مبتلا به درد گردن این نوع بالش را ترجیح می دهند، زیرا این نوع بالش بهتر با ستون فقرات هماهنگ می شوند. در ابتدا ممکن است این نوع بالش ها راحت به نظر نرسند اما زمانی که از آنها استفاده می کنید، متوجه راحتی آن می شوید.

4 مزیت مهم بالش طبی

هماهنگی با ستون فقرات

بالش های طبی با قرار دادن سر در وضعیتی مناسب نسبت به ستون فقرات از درد و ناراحتی در ستون فقرات جلوگیری می کنند و مانع از بروز هر گونه مشکل در شکل ستون فقرات مانند گودی کمر و یا خم شدن ستون فقرات، می شوند. این بالش ها با توجه به فرم ظاهری که دارند و همچنین نرمی و سفتی خود به صورت هوشمند سر را در وضعیت درست قرار می دهند. بالش پشت کمری از جمله بالش هایی هستند که برای نشستن طولانی مدت روی صندلی کاربرد دارند تا از درد کمر و آسیب به ستون فقرات جلوگیری کنند.

مناسب برای پوست صورت

زمانی که شما سرتان را روی بالش می گذارید پوستتان چروک می شود. این چروک شدن در طولانی مدت روند پیری پوستتان را سریع تر می کند. استفاده از بالش طبی به دلیل هوشمند بودن و جنس نرمی که دارد این چروک شدن را به حداقل مقدار ممکن می رساند. از طرفی در برخی از بالش ها مواد به کار گرفته شده ضد آلرژی نیز هستند و هیچ مشکلی برای پوست صورت ایجاد نمی کنند.

کیفیت خواب

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که زمانی که صبح از خواب بیدار می شوید همچنان احساس خستگی و کوفتگی داشته باشید. این امر به دلیل بی کیفیت بودن خواب شما در طول شب می باشد. استفاده از بالش طبی به دلیل ایجاد آرامش و حس خوب خوابی همراه با آرامش برای شما به همراه دارد تا دیگر پس از بیدار شدن احساس خستگی، کوفتگی و یا درد نداشته باشید.

تسکین درد گردن

استفاده از بالش طبی در هنگام خوابیدن باعث می شود که سر و گردن شما در وضعیت درست و مناسب قرار گیرد و شما دیگر دچار گردن درد نخواهید شد. از این بالش های گردنی به خصوص در هنگام مسافرت استفاده می شود که نحوه استفاده از بالش دور گردنی بسیار اهمیت دارد.

نحوه استفاده از بالش طبی

بالش های طبی به شکلی طراحی شده اند که نحوه به کار گیری آن ها ابداً سخت نبوده و می توانید به راحتی از آن ها استفاده کنید.

به شما توصیه می شود دفترچه راهنمای این بالش های طبی را مطالعه کنید سپس بعد از آگاهی از ویژگی های اختصاصی بالش های طبی هر برند نکات استفاده از آنها را مورد توجه قرار دهید.

روی بالش های طبی یک ناحیه فرورفتگی وجود دارد که باید زیر ناحیه گردن و ستون فقرات قرار گیرد. در نتیجه بهتر است که به صورت دقیق آن را زیر گردن تان تنظیم کنید.

تمامی روکش هایی که روی بالش های طبی استفاده شده است ضد تعریق بوده ؛ در نتیجه در هنگام خواب مشکلی برای افراد ایجاد نمی کند.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید