بهترین راه کاهش وزن چیست؟

اگر شما بخواهید برای تعطیلات آخر هفته، وزن خود را کاهش دهید، روش قدیمی "کالری ورودی، کالری خروجی"می تواند موثر باشد. ترکیب رژیم غذایی شدید با تمرین زیاد و در کوتاه مدت، باعث می شود بدن شما در جست و جوی انرژی به ذخایر چربی حمله کند. بنابراین وزن شما کاهش می یابد. البته با توجه به اینکه چه میزان خوردن خود را کاهش دهید و یا بیشتر ورزش کنید، سرعت کاهش وزن شما نیز متفاوت است.

تحقیقات زیادی نشان می دهند که تقریبا تمام برنامه هایی که میزان کالری را محدود می کنند در نهایت به شکست منجر می شوند و اکثر مردم به وزن قبلی خود باز می گردند.

دکتر دیوید لودویگ، متخصص غدد درمانی و استاد تغذیه در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، می گوید: "رژیم های چاقی دراز مدت معمولا ناخوشایند هستند و به همین دلیل است که هر سال رژیم های جدید با هزینه های فراوان وارد بازار می شوند."

لودویگ در کتاب جدید خود به نام "همیشه گرسنه" به این باور عمومی که "غذای کمتر، وزن کمتر" حمله می کند و آن را غلط می داند. او می گوید زمانی که شما مصرف کالری را کاهش می دهید بدن شما با روش های متفاوتی با این قضیه مقابله می کند. ولی در تمام این راه ها شما گرسنه می شوید. او می گوید "گرسنگی بسیار قدرتمند است و اولین چیزی است که احساس می کنید. شما می توانید آن را برای چند روز یا چند هفته نادیده بگیرید یا آن را با نوشیدن آب زیاد یا قدم زدن فریب دهید، اما بسیار مشکل است که آن را به طور دائم نادیده بگیرید."

زمانی که شما احساس گرسنگی می کنید، میزان متابولیسم شما نیز کاهش می یابد این عملکرد بدن است که تلاش می کند تا انرژی را حفظ کند. این به این معنی است که شما به طور طبیعی کالری کمتری می سوزانید، بنابراین شما باید کالری بیشتری از رژیم غذایی خود از بین ببرید تا میزان چربی را در مسیر نزولی نگهدارید.

این کار را به دفعات انجام می دهید و در نهایت مغز شما فکر میکند که شما گرسنه هستید. در این زمان پاسخ های بیولوژیکی را به وجود می آورد که به سلول های چربی این اجازه را می دهد تا جایی که می توانند کالری ذخیره کنند. دقیقا همان چیزی که شما از اول هم سعی دارید از وقوع آن جلوگیری کنید.

لودویگ می گوید: "در تمام این موارد، رژیم های سنتی بر روی بدن و زیست شناسی بدن شما کار می کنند. در حالی که شما باید برای یک کاهش وزن پایدار بر روی بدن خود کار کنید."

چطوری این کار را انجام دهید؟ لودویگ معتقد است که شما باید بیشتر غذا بخورید اما غذاهایی که برای کاهش وزن موثر شما مفید باشند. وی به طور خاص، غذاهای حاوی منابع آووکادو، روغن زیتون، لبنیات دارای چربی کامل، آجیل و میوه، سس سالت کامل با چربی و شکلات تلخ مواردی هستند که بیشترین تاثیر را بر کاهش وزن شما می گذارند.
در طی دو هفته، سعی کنید رژیم غذایی خود را با این غذا ها به همراه کربوهیدرات های تصفیه شده مانند چیپس، برنج، کوکی ها، نان و سایر نقلات فرآوری شده و همچنین سبزیجات دارای نشاسته مانند سیب زمینی پر کنید. لودویگ می گوید: "دیگر احساس گرسنگی نمی کنید و بدن شما انگیزه خود برای ذخیره چربی را از دست می دهد."

متخصصین دیگر معتقدند استفاده از منابع مناسب به کاهش وزن کمک می کند. دکتر Lydia Bazzano، استاد تغذیه در دانشگاه Tulane به شعار "افزایش چربی های سالم و گرسنگی" معتقد است. وی تحقیقاتی در مورد افزایش استفاده از چربی های سالم داشت و مشخص شد که با جایگزین کردن کربوهیدرات های ناسالم با چربی های سالم در رژیم غذایی، وزن کاهش می یابد.

لودویگ می گوید: پس از دوهفته می توانید مقادیر کمی از سبزیجات نشاسته ای و دانه های جامد مانند جو دوسر، گندم سیاه و تمام دانه های قدیمی را اضافه کنید. مطالعات آزمایشی مبتنی بر این رژیم نشان می دهد که افرادی که تا 2 کیلوگرم در هفته بدون گرسنگی از دست می دهند، در به پایان رساندن رژیم موفق ترند.

در نهایت، هنگامی که وزن شما به یک نقطه جدید، نقطه پایانی کمتری می رسد، می توانید مقدار کمی کربوهیدرات های فرآوری شده اضافه کنید. لودویگ می گوید: "رژیم غذایی شما باید بیشتر به برنامه غذایی مدیترانه ای شبیه باشد. نوعی که بسیاری مزایا برای مغز و بدن به همراه دارد."

پس ورزش چه نقشی دارد؟ به دلایل زیادی، ورزش منظم برای داشتن بدن و ذهن سالم ضروری است. شاید باعث تعجب شما شود که بدانید اغلب تحقیقات نشان می دهند ورزش به تنهایی نه تنها باعث کاهش وزن نمی شود بلکه در مواردی افزایش وزن را نیز در پی خواهد داشت.
با این حال، توصیه می شود در کنار رژیم غذایی به انجام حرکات ورزشی نیز بپردازید. تحقیقات نشان می دهند فعالیت بدنی شدید با شدت بالا بیشترین تاثیر را می گذارد. دوچرخه سواری و پیاده روی های طولانی و ... فعالیت هایی هستند که می توانید انجام دهید اما فعالیت های فوق العاده شدید با تغییرات قند خون مرتبط است که با کاهش وزن در ارتباط است.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاه شما