راه های افزایش متابولیسم

راه های افزایش متابولیسم
تقویت عضله بدن شما به طور مداوم کالری ها را می سوزاند، حتی زمانی که هیچ کاری انجام نمی دهید.
  • ساخت عضله

عضله از نظر متابولیک بیشتر از چربی فعال است و ساخت عضله می تواند به افزایش متابولیسم کمک کند. بلند کردن وزنه نیز به حفظ و ساختش کمک خواهد کرد. بنابرین مقدار عضلات بیشتر باعث سوخت و ساز بیشتر خواهد شد

  • تمرین ایروبیک

افزایش تمرین ورزش ایروبیک ممکن است تاثیری در بزرگی عضلات شما نداشته باشد ، اما می تواند متابولیسم شما را در ساعت های پس از تمرین افزایش دهد. با یکی کردن تمرینات ورزشی و اضافه کردن چند تمرین شدید، می تواند متابولیسم شما را افزایش دهد و به کاهش چربی کمک کند.برای تاثیر بیشتر بهتر است تمرین ها را بیشتر کنید وبه جای پیاده روی معمولی بدوید.

  • نوشیدن آب

افرادی که بجای نوشیدنی های شیرین آب می خورن راحت تر وزن کم می کنند.نوشیدن مداوم آب باعث افزایش متابولیسم می شود.بزرگسالانی که بیشتر از هشت لیوان یا بیشتر، به جای چهار لیوان در طول روز آب می خورند کالری بیشتری می سوزانند .نوشیدن آب باعث سیری می شود مطالعات نشان می دهد نوشیدن آب نیم ساعت قبل از خوردن غذا باعث می شود کمتر میل به خوردن داشته باشید.

  • میان وعده

میان وعده خوردن به دفعات باعث کاهش وزن می شود .اگر شما در یکی از وعده های غذایی زیاد بخورید و بین وعده غذایی بعدی فاصله باشد ومتابولیسم شما در بین وعده ها کاهش پیدا می کند.خوردن غذا یا میان وعده هر 3 ساعت متابولیسم شما را افزایش میدهد؛ بنابراین در طول روز کالری بیشتری می‌سوزانید. تحقیقات متعددی نشان میدهد افرادی که میان وعده می خورند در وعده اصلی غذای کمتری میخورند.

  • فلفل و غذاهای تند

غذای تند فلفل حاوی کپسایسین است که می تواند متابولیسم شما را موقتا افزایش دهد . اما اگر غذاهای تند را به طور مداوم مصرف کنید، مزایای آن ممکن است افزایش یابد.با افزایش سیری به شما کمک می کند تا با خوردن غذای کم احساس سیری کنید. فلفل تند حتی باعث سوزاندن کالری می شود. کپسایسین در واقع برای حذف انتخابی از فیبرهای عصبی استفاده می شود که اطلاعات را از روده خود به مغز شما منتقل می کند..

  • قهوه تلخ

قهوه در متابولیسم و سوزاندن چربی تاثیر دارد و همچنین ممکن است باعث کاهش وزن و ثبات آن شود. کافئین می تواند به شما کمک کند حتی با ورزش زیاد احساس خستگی کمتر کنید.با این حال روی افراد لاغر تاثیر بیشتری دارد.تحقیقات نشان میدهد قهوه چربی سوزی را در زنان لاغر 29 درصد و در زنان چاق 10 درصد افزایش میدهد نوشیدن قهوه می تواند سوخت و ساز بدن شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و به کاهش وزن کمک کند.

  • پروتئین

خوردن پروتئین به مقدار زیاد می تواند سوخت و ساز شما را افزایش داده باعث می شود شما کالری بیشتری را بسوزانید. همچنین می تواند به شما کمک کند که کمتر غذا بخورید. منابع خوب پروتئین عبارتند از گوشت گاو لاغر، بوقلمون، ماهی، مرغ گوشت سفید، توفو، آجیل، لوبیا، تخم مرغ و محصولات لبنی کم چرب.

  • چای سبز

چای سبز متابولیسم را 4-5٪ افزایش می دهد. تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن 2 تا 4 فنجان چای ممکن است بدن را به سوختن 17 درصد کالری بیشتر در طول تمرینات شدید برای مدت کوتاهی وادار کند. در حالی که کالری کمی دارد نوشیدن این چای ممکن است برای کاهش وزن و حفظ آن مناسب باشد.

  • خواب مناسب

کمبود خواب با افزایش چشمگیر خطر ابتلا به چاقی همراه است و همین طور کمبود خواب اثر منفی روی متابولیسم می گذارد. عدم وجود خواب با افزایش سطح قند خون و مقاومت به انسولین ارتباط دارد که هر دو با ریسک بالاتری به دیابت نوع 2 مرتبط است. کمبود خواب می تواند مقدار کالری را که می سوزد را کاهش دهد و همچنین هورمون های تنظیم اشتها را مختل می کند.

  • رژیم سخت

رژیم های سخت که شامل غذا خوردن کمتر از 1200 (اگر شما یک زن) و یا 1800 (اگر شما یک مرد) کالری در روز است، بسیار بد می باشد و سوخت و ساز بدن را نیز افزایش نمی دهد. نتیجه نهایی این است که بدن شما کالری کمتری تولید می کند و افزایش وزن را سریعتر از قبل می کند.اگر چه این رژیم های غذایی ممکن است به شما کمک کند خیلی خوب وزن کم کنید اما تغذیه خوب را از دست میدهید به علاوه، این باعث ایجاد عوارض جانبی می شود، زیرا شما عضله را از دست میدهید، که به نوبه خود متابولیسم شما را کاهش می دهد. نتیجه نهایی این است که بدن شما کالری کمتری تولید می کند و افزایش وزن شما سریعتر از قبل خواهد بود.

مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید