روش های صحیح رژیم غذایی

روش های صحیح رژیم غذایی
در این مقاله به انواع روش های گرفتن رژیم غذایی پرداختیم.

1. نوشیدن مقدار زیادی آب یا نوشیدنی های بدون کالری قبل از خوردن غذا، ابتدا آب بخوردید؛ زیرا معمولا تشنگی با گرسنگی اشتباه گرفته می شود و با خوردن آب، احساس گرسنگی کمتری دارید. چای گیاهی (غیر شیرین) و آب جوش نیز گزینه ی مناسبی برای داشتن آب بیشتر در بدن می باشند.

2. داشتن یک برنامه ی غذایی مناسب وقتی جلوی تلویزیون غذا می خوریم، توجهی به میزان کالری موجود در غذا نداریم. لذا اگر برنامه ی غذایی روزانه داشته باشیم، تاثیر خوبی در روند رژیم غذاییمان دارد.

3. لذت بردن از غذاهای مورد علاقه ی خود لازم نیست غذاهای مورد علاقه ی خود را حذف کنیم، بلکه می توانیم مقدار آن را کاهش دهیم. مثلا به جای خرید یک کیسه آبنبات می توانیم مقدار کمتری از آن را خریداری کنیم.

4. خوردن چندین وعده ی غذایی در طول روز سعی کنید در طول روز چندین وعده ی غذایی داشته باشید، تا کمتر احساس گرسنگی کنید (البته طبق یک برنامه). وعده ی شام نیز آخرین وعده ی غذایی یتان باشد.

5. خوردن پروتئین در هر وعده ی غذایی پروتئین از چربی و کربو هیدرات ها خیلی بهتر است و مصرف آن توصیه می شود. پروتئین هایی مثل تخم مرغ، گوشت، آجیل، سویا، لوبیا، ماست و محصولات لبنی کم چرب استفاده نمایید.

6. خوردن غذا با ادویه بالا اگر غذا پر از طعم باشد به اندازه ی کافی غذا می خورید. همچنین وجود ترشیجات در کنار غذا به شما کمک می کند که غذای خود را کنترل کنید.

7. خوردن غذاهای سالم و مقوی از خوردن غذاهای فست فود جدا خودداری نمایید و سعی کنید وعده های غذایی سالم مانند پنیر کم چرب، لوبیا کنسرو شده، سبزیجات سالادی و... مصرف نمایید.

8. سفارش وعده ی غذایی از بخش مربوط به کودکان میتوانید گاهی برای اینکه احساس راحتی بیشتر نمایید، از بخش کودکان غذا سفارش دهید و با وجود یک ظرف کوچکتر، احساس بهتری داشته باشید.

9. جایگزین کردن سبزیجات به جای پاستا به راحتی می توانید با جایگزین کردن مقداری سبزیجات به جای پاستا در یک سال، شاهد تغییرات چشمگیری باشید.

10. خوردن مداوم صبحانه برخی افراد این تصور اشتباه را دارند که خوردن صبحانه موجب چاقی می شود. در حالی که نخوردن آن موجب گرسنگی بیشتر و در نهایت خوردن غذای بیشتر می گردد.

11. قرار دادن فیبر در رژیم غذایی فیبر مزایای زیادی از جمله: کمک به هضم غذا، کاهش سطح کلسترول، جلوگیری از یبوست دارد، لذا مصرف آن ضروری است. منابع غذایی فیبر مانند غلات، جو دوسر، میوه و سبزیجات و ... .

12. خالی کردن کابینت ها از غذاهای ممنوعه و چاقی هنگامی که غذاهای ممنوعه در منزل موجود باشد، رژیم گرفتن بسیار سخت است. لذا همواره می توان کابینت ها را از وجود این مواد غذایی خالی نمود.

13. کاهش وزن به آرامی همانطور که به آرامی چاق شدن صورت میگیرد، فرایند کاهش وزن نیز باید این گونه باشد، تا به سلامتی یمان لطمه ای وارد نشود.

14. وزن کردن خود یک بار در هفته اگر بصورت روزانه خود را وزن کنید، اشتباه است بلکه باید بصورت هفتگی و یک روز مشخص (ترجیحا یک لباس مشخص) این کار را انجام دهید، تا تغییرات را بصورت واضح ببینید.

15. خوابیدن به اندازه ی کافی درصورتی که به اندازه ی کافی نخوابید، این امر می تواند باعث اشتها و در نهایت موجب چاقی شود.

16. محدود کردن الکل به پایان هفته درصورتی که مشروبات الکلی مصرف می کنید، آن را به پایان هفته انتقال دهید.زیرا الکل یک منبع کالری بدون هیچ گونه مزایای تغذیه ای است.

17. خوردن آدامس بدون قند خوردن این نوع آدامس به کاهش گرسنگی یتان کمک می کند و از طرفی تنفس تازه برای سلامتی مفید است. البته جایگزین کردن آن به جای وعده ی غذایی کاملا نادرست است.

18. جشن موفقیت اما نه با وعده ی غذایی وقتی که موفق به گرفتن رژیم غذایی و در نهایت کاهش وزن شدید، دوباره خود را تسلیم وعده های غذایی نکنید. بلکه می توانید به عنوان هدیه به خود خرید از فروشگاه یا رفتن به بیرون را هدیه دهید.

19. کمک گرفتن از خانواده و دوستان معمولا خانواده ی شما می تواند شما را برای داشتن یک زندگی سالم تر تشویق کند و الگوی غذایی خوب و سالمی را به شما پبشنهاد دهد.

مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید