سندروم پای بی قرار چیست؟

این یبماری حالتی است که فرد احساس ناراحتی کرده ومی خواهد با راه رفتن و مالش دادن آن را رفع کند.

از انجا که این سندروم معمولا پا را تحت تاثیر قرار می دهد به نوعی از اختلالات خواب می باشد این سندروم درهر زمانی می تواند شروع شود و با گذشت زمان بیماری افزایش پیدا می کند.

علائم سندروم پای بیقرار چیست؟

این افراد دچار احساس ناراحتی در پاها میشود و نیاز شدیدی به تکان دادن پای خود برای رهایی از این مشکل دارند.بیماری باعث بوجود امدن انواع احساسات از جمله سوزن سوزن شدن، خارش،سوزش کشیدن و خزیدن چیزی در فرد مبتلابه این سندروم می شود و همچنین این مشکل در هنگام دراز کشیدن و نشستن بر روی صندلی ماشین، هواپیما، و یا سینما خود را بهتر نشان می دهد.بعضی از افراد مبتلا به سندروم پای بیقراراصلا به پزشک مراجعه نمی کنند.

دلایل ابتلا به سندروم پای بیقرار:

در اکثر مواقع پزشکان دلیلی برای سندروم پای بی قرار ندارند هر چند انها اعتقادی به تاثیر ژنها وعامل وراثتی در این بیماری دارند.سایر عوامل تاثیر گذار به غیر از ژن و وراثت شامل:

بیماری های مزمن: بعضی از بیماریها از جمله کم بود اهن، بیماری پارکینسون،نارسایی کلیه،دیابت معمولا با سندروم پای بیقرار درارتباط است.

داروها: بعضی از داروها همانند داروهای ضد تهوع،ضد افسردگی،ویا سرماخوردگی و الرژی که شامل انتی هیستامین میباشد بیماری را شدید تر می کند.

بارداری: بعضی از خانمها در دوران بارداری بخصوص 3 ماه اخر به سندروم پای بی قرار مبتلا می شوند. بیماری معمولا یک ماه بعد از بارداری بهبود می یابد.

سایر عواملی که می تواند باعث این بیماری شود شامل: مصرف الکل،بی خوابی می باشد.

درمان سندروم پای بی قرار:

در بعضی ازافراد برای بهبود این بیماری باید دلایل کاهش اهن و نورپاتی محیطی را برطرف نمود درمان کمبود اهن می تواند با تجویز مکملهای اهن در ارتباط باشد.بااین حال قبل از مصرف اهن باید میزان اهن خون را اندازه گیری کرد و باپزشک خود مشورت کنید.

اگر سندروم پای بیقرار با هیچ بیماری دیگر در ارتباط نباشد برای درمان ان باید بر تغییرات سبک زندگی ویا مصرف دارو تمرکز نموده.

درمان سندروم پای بیقرار با تغیرات سبک زندگی:

تغییرات سبک زندگی می تواند اثر زیادی در بهبودی بیماری داشته باشد نکاتی که در ادامه می کنیم کمک زیادی می تواند به بهبودی بیماری انجام دهد:

حمام اب گرم و ماساژ می تواند کمک زیادی برای اروم کردن پای شما انجام دهد.

کمپرسور اب گرم و سرد: استفاده از کمپرسور اب گرم و سرد مفید بوده بسته به اینکه کدام یک بیشتر روی شما تاثیر می گذارد ان را مصرف کنید.

استفاده از تکنیکهای ارام کننده: استفاده از تکنیکهای از جمله یوگا و مدیتیشن قبل از خواب کمک زیادی به این بیماری میکند.

برنامه ریزی مناسب برای خواب: خستگی می تواند باعث بدتر شدن این بیماری شود وبنابر این بهداشت خواب بسیار مهم می باشد دریافت خواب مناسب و برنامه ریزی برای داشتن خواب می تواند کمک زیادی بکند.

ورزش می تواند باعث تعادل پای بیقرار شود،اما فشار زیاد بر پاها می تواند اثر معکوس داشته باشد.

اجتناب از مصرف کافئین: بعضی از مواقع کاهش مصرف ویا قطع کافئین می تواند اثر زیادی در کاهش بیماری داشته باشد

عدم مصرف سیگار و الکل: هر دو سیگار و الکل می تواند شدت بیماری را افزایش دهد.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاه شما