شاخص توده بدنی BMI چیست ؟

شاخص توده بدنی  BMI چیست ؟
شاخص توده بدنی BMI اندازه گیری نسبی بر اساس وزن و قد یک فرد است. این مقیاس توسط Adolphe Quetelet ، ریاضیدان، ستاره شناس و کارشناس آمار بلژیکی در سال 1832 طراحی شده است.

بعد از آن در سال 1972 ، Ancel Keys آن را "شاخص توده بدن" نامید. BMI یک معیار ساده، ارزان، غیر مستقیم و مناسب از چربی بدن است. شاخص هایی مانند سن، جنس، قومیت و توده عضلانی در BMI در نظر گرفته نمی شوند. برای بزرگسالان 20 ساله و بالاتر، شاخص توده بدنی با استفاده از وزن و قد، تفسیر می شود. زیرا این مقیاس ها برای همه سنین و برای مردان و زنان مناسب است. برای کودکان و نوجوانان بین 2 تا 20 ساله، شاخص توده بدنی نسبت به سن و جنس کودک تفسیر می شود. از آنجا که BMI به طور مستقیم چربی بدن را اندازه نمی گیرد، نمی توان آن را به عنوان یک ابزار تشخیصی استفاده کرد.


BMI چیست؟

BMI یا همان شاخص توده بدنی یکی از مقیاس های سلامتی است که نشان می دهد فرد کم لاغر یا متعادل و یا چاق است. اگر فردی در محدوده متعادل BMI نباشد یعنی چاق یا لاغر باشد، سلامتی آن فرد به طور قابل توجهی به خطر می افتد. مقادیر BMI مستقل از سن هستند و برای مردان و زنان مناسب می باشد. BMI را می توان با ماشین حساب های مخصوص و یا با استفاده از فرمول آن به دست آورد.


فرمول BMI

وزن (کیلوگرم) / ارتفاع (متر) به توان 2

 این فرمول در حدود 150 سال پیش، توسط یک متخصص بلژیکی به نام Adolphe Quetelet توسعه داده شده است.


مزایای حفظ وزن سالم

  • کاهش درد در مفاصل و ماهیچه ها
  • افزایش انرژی و توانایی برای انجام فعالیت های بیشتر
  • بهبود و تنظیم فشار خون و مایعات بدن
  • کاهش بار بر روی قلب و سیستم گردش خون
  • خواب بهتر
  • کاهش تری گلیسیرید و قند خون و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و برخی از سرطان ها

وزن بیش از حد باعث افزایش کارکرد قلب، فشار خون، میزان کلسترول خون و تری گلیسیرید می شود و سطح کلسترول HDL را کاهش می دهد. وزن بیش از حد همچنین می تواند باعث افزایش احتمال ابتلا به دیابت شود. تغییرات شیوه زندگی می تواند 3 تا 5 درصد از وزن شما را کاهش دهد. کاهش وزن باعث بهبود بالینی گلوکز خون، تری گلیسیرید، کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ، کاهش فشار خون و بهبود کلسترول خون می شود.


BMI چگونه مورد استفاده قرار می گیرد؟

با این که BMI به اندازه ای دقیق نیست که به تنهایی برای تشخیص استفاده شود، با این حال به عنوان یک ابزار برای شناسایی و سلامتی بزرگسالان مورد استفاده قرار می گیرد. یک فرد ممکن است BMI بالا داشته باشد اما این به این معنا نیست که حتما اضافه وزن دارد بلکه باید ابزار های دیگری نیز مورد توجه قرار گیرند.مانند: اندازه گیری ضخامت پوست ارزیابی رژیم غذایی فعالیت بدنی سابقه خانوادگی سایر پارامترهای بهداشتی مربوطه

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید