دستگاه فشار خون چیست؟

دستگاه فشار خون چیست؟
شاید برای شما هم سوال باشد که فشار سنج چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟ با ما همراه باشید.

دستگاه فشار سنج چیست ؟؛ پرسشی که بسیاری از افراد پاسخ آن را می دانند اما هستند کسانی که همچنان نمی دانند دقیقاً آن چیست و چه کاربردی دارد. دستگاه فشار سنج برای ارزیابی فشار خون افراد به کار گرفته می شود. از سوی دیگر انواع دستگاه فشار خون به شما اجازه می دهد که بر حسب نیاز و سلیقه انتخاب داشته باشید و مناسب ترین مدل را گزینش نمایید. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعاتی را در این زمینه در اختیارتان قرار دهیم.

فشارسنج چیست؟

فشارسنج وسیله ای برای اندازه گیری فشار خون است. این دستگاه یک کاف انعطاف پذیر برای بستن به دور بازو نیز دارد. در واقع دستگاه، فشار خون را به وسیله کافی که به دور بازو بسته می شود اندازه می گیرد. یک پمپ کاف را پر می کند و یک شیر آن را تخلیه می کند. یک گوشی پزشکی برای گوش دادن به صدای جریان خون نیز استفاده می شود.

مزایای وجود فشارسنج در منزل

کسانی که سابقه فشار خون بالا دارند به دلیل این که در معرض انواع خطرات هستند، نیاز است که مراقبت های ویژه و مدامی از خود داشته باشند. مراقبت های مداوم به معنای پایش متناوب است و باید در فواصل زمانی کوتاهی فشار خون افراد بررسی شود. برخی از افراد به دلیل این که مدت زمان و مسافتی را باید برای بررسی فشار خون به مراکز درمانی دیگر مراجعه کنند تا حدودی مشکل دارند. در نتیجه توصیه ما همواره این است که با یک دستگاه فشار سنج خانگی این پایش را انجام دهید.

بنابراین از مهم ترین مزایایی که می توانیم برای وجود فشار سنج در منزل برشمریم این است که شما در کوتاه ترین زمان و در فواصل زمانی کوتاه تری بدون این که نیازمند خروج از منزل باشید می توانید فشار خود را بگیرید.

برای مثال اگر در ساعات مختلف شبانه روز دچار شرایط جسمانی خاصی یعنی علائم افزایش یا کاهش فشار خون گشتید می توانید در ابتدا با دستگاه خانگی خود شرایط تان را بررسی کنید و در صورتی که فشارتان بالا بود اقدامات مراقبتی و درمانی مناسبی را انجام دهید.

دستگاه فشار خون خانگی در شرایط اضطراری و اورژانسی نقش مثبت خود را نشان داده و افراد سریعاً از شرایط غیر نرمال خود آگاه خواهند شد. در نهایت درمان و بهبود شرایط در مدت زمان کوتاه تری انجام می شود و افراد با خطرات جانی مواجه نخواهند شد.

نحوه عملکرد دستگاه فشار خون

در ابتدا نیاز است که کاف دستگاه را به صورت اصولی دور دست خود ببندید. شلنگ کاف ضرورتاً باید در روی رگ قرار بگیرد تا عملکرد دقیقی از آن مشاهده کنید. دست را روی سطح یک تکیه گاه متناسب باید قرار دهید و نحوه جای گیری آن باید کاملاً ثابت باشد. دکمه استارت دستگاه را بزنید تا دستگاه شروع به کار کند. تا زمانی که کار دستگاه به اتمام نرسیده، نیاز است که بدون حرکت باقی بمانید. در هنگام اتمام کار دستگاه فشار شما روی صفحه نمایشگر نقش می بندد و شما شاهد نتیجه فشار سنجی دستگاه خواهید بود.

فشار به درستی ارزیابی شده و به شما اعلام می شود که در چه شرایطی هستید. تمامی انواع دستگاه های فشار سنج برند امسیگ حتی آریتمی قلبی را به شما اعلام می کنند. بنابراین می توانید یک نوار قلب خانگی نیز داشته باشید تا در صورت بروز خطر نسبت به آن اقدامات تشخیصی و درمانی لازم را انجام دهید.

انواع فشارسنج

بهتر است بدانید که تمام مدل‌ های دستگاه فشارسنج اساس کار یکسانی دارند، اما انواع مختلفی از این دستگاه در بازار موجود است. انواع دستگاه فشار سنج عبارت است از: دستگاه فشار سنج جیوه ای، فشار سنج عقربه ای و فشار سنج دیجیتالی.

دستگاه فشار سنج جیوه ای

دستگاه فشار خون جیوه ای جزء اولین و دقیق  ترین دستگاه ها برای اندازه گیری فشار خون محسوب می‌شود. این دستگاه سال ها به عنوان رایج ترین شیوه برای سنجش فشار خون به شمار می رفت و حتی امروزه نیز استانداردی طلایی برای خواندن فشار خون است.

در این دستگاه ستونی از جیوه وجود دارد که برای اندازه گیری فشار خون به کار برده می شود. نحوه عملکرد این دسته از فشارسنج ها بسیار شبیه فشارسنج های عقربه ای است با این تفاوت که از جیوه استفاده می کنند. از طرفی نیاز به کالیبراسیون دوره ای نیز ندارند.

بهتر است بدانید که میزان خطا در این دستگاه بسیار پایین می‌باشد. همچنین این دستگاه دوام بسیار بالایی دارد، به طوری که این امر باعث شده است در بین پزشکان از محبوبیت خاصی برخوردار باشد.

فشار سنج عقربه ای

این دستگاه دارای یک کیسه باد می‌باشد که به وسیله یک تلمپه پر می‌شود که باعث ایجاد فشار شده و شریان‌ها را می‌بنند. این فشار هوا باعث حرکت عقربه‌ها می‌شود، که از این طریق فشار خون به نمایش در می آید.

این نوع از فشار سنج ها نیاز دارند که به طور دوره ای کالیبراسیون شوند.

فشار سنج دیجیتالی

از جدیدترین دستگاه های فشارسنج، دستگاه فشار سنج دیجیتالی می‌باشد؛ که دارای یک مانیتور و کیسه باد است. این محصول فشار خون را با خطای بسیار پایین و در زمان کوتاه به شکل دیجیتال نشان می‌دهد. بنابراین در مقایسه با دو دستگاه قدیمی تر، روش مصرفی بسیار آسان تر و سریع تر دارد. این روز ها این محصول به خاطر دقت بالا و سهولت در استفاده در میان پزشکان و مبتلایان به بیماری فشار خون طرفداران زیادی پیدا کرده است.

دستگاه های فشارسنج از نظر طرز استفاده 

دستگاه های فشارسنج از نظر طرز استفاده به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ که عبارتند از: دستگاه فشارسنج دیجیتال مچی و دستگاه فشارسنج بازویی. دستگاه فشارسنج مچی که بر روی مچ بسته می‌شود، فشار خون را از طریق شریان‌های مچ اندازه می‌گیرد. دستگاه فشار سنج بازویی نیز همان طور که از نامش پیداست، بر روی بازو یا ساعد بسته می‌شود و از آن طریق فشار خون را اندازه می ‌گیرد.

چگونگی اندازه گیری فشارخون با دستگاه فشارسنج بازویی

زمانی که قلب خون را به درون رگ ها پمپاژ می کند، فشار زیادی درون رگ ها ایجاد می شود که به آن فشار سیستولیک گفته می شود. بعد از این پمپاژ قلب استراحت می کند. در این زمان فشار درون رگ ها کاهش می یابد که به این فشار، فشار دیاستولیک گفته می شود.

در ابتدا کاف فشار سنج بازویی بیش از حد پر از هوا می شود و همین امر باعث کاهش فشار در رگ ها می شود. سپس یک شیر تخلیه هوای درون کاف را به آرامی خارج می کند.

زمانی که فشار کاف با فشار خون برابر شد، خون مجددا در رگ ها شروع به جریان یافتن می کند. این جریان خون صدا ایجاد می کند که با گوشی پزشکی قابل شنیدن است.

در همین موقع فشار سیستولیک برابر فشار نشان دهنده کاف است. زمانی که هیچ صدایی از جریان خون در رگ شنیده نمی شود، فشار نمایش داده شده فشار دیاستولیک است.

برای اعلام فشار سیستولیک و دیاستولیک معمولا از کلمه "بر روی" استفاده می کنند. به عنوان مثال 120 بر روی 80. این صدا ها را اولین بار شخصی به نام کوروتکوف کشف کرد بنابراین به آن صداهای کوروتکوف نیز گفته می شود.


خرید بالش طبی مموری فوم برای داشتن یک خواب راحت


اجزای دستگاه فشار خون

از مهم ترین بخش هایی که انواع دستگاه اندازه گیری فشار خون دارد موارد زیر هستند:

  • کاف یا بازوبند

کاف به نوعی پوشش دو لایه پارچه ای یا برزنتی گفته می شود که غالبا به رنگ طوسی  بوده و به دور بازوان می پیچند. این بازوبند دارای ابعاد مختلف است. ابعاد متفاوت کمک می کند تا هر فردی متناسب با سایز بازوی خود یکی از انواع کاف ها را خریداری کند.

  • کیسه هوا

کیسه هوا به بخشی از کاف گفته می شود که از جنس پلاستیکی بوده و در بخش داخلی کاف قرار می گیرد. این کیسه هوا در هنگام شروع به کار دستگاه فشار سنج پر از هوا شده و باعث می شود کاف به صورت کامل دور بازو را فرا می گیرد. البته کیسه هوا به قدری پر از هوا می شود که به قطر یک انگشت بین کاف و دست فاصله وجود داشته باشد. این موضوع باعث می شود که فشار خون به درستی ارزیابی گردد و نتیجه دقیق تر باشد.

  • لوله های لاستیکی

دو لوله پلاستیکی به کیسه هوا متصل است که درون کاف می رود. بین دو لوله یکی به پمپ و دومی به دستگاه متصل می گردد. به صورت استاندارد طول لوله 76 سانتی متر باید باشد.

جنس لوله های پلاستیکی باید از کیفیت بالایی برخوردار بوده تا روند فشار سنجی با دقت بالا باشد و نتایج قابل اعتنا باشند.

  • دریچه و پیچ تنظیم هوا و پمپ لاستیکی

پمپ های لاستیکی برای تلمبه کردن هوا و انتقال آن به کیسه هوا استفاده می گردد. جهت انتقال هوا و خروج آن از پیچ تنظیم هوا استفاده می گردد.

کاف فشارسنج چیست؟

کاف فشارسنج دیجیتالی بازویی دارای دو سایز L , XL  است. سایز L آن برای 90 درصد افراد کاربرد دارد و کسانی که استخوان بندی بزرگی دارند یا ورزشکار هستند باید از XL استفاده کنند.

کاف فشار سنج همان دورپیچ بازو است که از جنس برزنتی بوده و باعث می شود تا حدودی به بازوها فشار وارد گردد. در نتیجه فشار خون موقتی و به صورت حدودی متوقف شده و امکان بررسی فشار خون فراهم می گردد.

کاف ها باید به صورت اصولی روی بازو بسته شوند. یعنی اولاً که باید بین کاف و دست باید به اندازه یک انگشت فاصله داشته باشد، دوماً این که باید بالاتر از آرنج باشد.

بسیاری از کسانی که دوره های آموزشی این مراقبت های اولیه را گذرانده اند به راحتی میتوانند این کار را انجام دهند. اما کسانی که نمی توانند به درستی ارزیابی داشته باشند بهتر است که از دستگاه های دیجیتالی بهره ببرند. زیرا این دستگاه ها به صورت خودکار کاف را پر از باد کرده و به صورت اتومات فشار خون را بررسی می نمایند.

تمامی دستگاه های فشار سنج برند امسیگ سخنگو دارند که حتی افرادی که امکان خواندن نتایج فشار خون را ندارند بتوانند از صوت دستگاه از وضعیت خود مطلع شوند.

خاتمه

کاربردهای دستگاه فشار خون و فواید دستگاه فشار خون از جمله موضوعات مهمی بود که در بخش های مختلفی این مقاله به آن پرداختیم. در صورتی که سوالاتی در این زمینه دارید در زیر همین مقاله می توانید پرسش های خودتان را مطرح سازید.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید