موارد استفاده از کیسه یخ

موارد استفاده از کیسه یخ
یخ موجب کاهش تورم و التهاب در نقطه ی آسیب دیده می گردد و همچنین برای درمان جوش های پوستی نیز موثر است. هنگامی که جراحتی در بدن ایجاد می شود این مساله باعث تشدید عروق خونی می گردد. با استفاده از یخ می توان جریان خون و درد را در نقطه ی آسیب دیده کاهش دهیم.

 


موارد استفاده از کیسه یخ

بعد از یک ورزش سنگین:

زمانی که ورزش می کنیم فشار زیادی به عضلاتمان وارد می شود و با استفاده از کیسه یخ می توان این فشار را کاهش داده و مانع از گرفتگی عضلات شویم.

گرم بودن بیش از حد نقطه ی آسیب دیده:

گرم بودن نقطه ی آسیب دیده به معنای ایجاد عفونت یا التهاب است، با استفاده از کیسه یخ تا حدودی می توان، مانع از آن شد.

جلوگیری از التهاب بعد از آسیب دیدگی:

استفاده از کیسه یخ در ساعات اولیه ی ایجاد آسیب دیدگی، مانع از ایجاد التهاب و ورم در محل آسیب دیده می گردد. زیرا اگر دیرتر اقدام کنید، التهاب و ورم ایجاد شده موجب ایجاد درد و در نهایت عدم تحرک بهتر محل مورد نظر می شود.

اگر شما دچار آسیب های ورزشی شده باشید با R.I.C.E آشنا هستید:

Rest: قسمتی که دچار آسیب شده است باید استراحت کند و نباید آن قسمت از بدنتان را تکان دهید.

Ice: بر روی قسمت آسیب دیده کیسه یخ قرار دهید تا روند بهبود سلامتی قسمت آسیب دیده را سریع تر کنید.

Compression: قسمت آسیب دیده را تا حد امکان فشرده کنید. برای این کار می توانید از باند کشی نیز استفاده کنید.

Elevation: زمانی که شما در حال استراحت هستید قسمت آسیب دیده را تا حدامکان بالاتر از سطح قلب خود نگهدارید. برای این منظور بعضا از تشک های مخصوص استفاده می شود. تشک مواج یکی از انواع تشک های مخصوص برای استراحت بیماران است.

مثلا اگر مچ پای شما آسیب دیده است آن را بالاتر از سطح قلب خود نگهدارید. برای 24 تا 48 ساعت پس از ایجاد جراحت که این جراحت شامل جراحی نیز می شود، بدن شما نمی داند که شما دچار تصادف شده اید یا این جراحت با هدف (عمل جراحی) ایجاد شده است. بنابراین برای کمک به مکانیزم دفاعی بدن استفاده از کیسه یخ توصیه می شود. شما می توانید با استفاده از کیسه یخ عمل فشرده سازی را نیز انجام دهید. اما باید به این نکته توجه کنید که یخ نباید به صورت مستقیم بر روی پوست قرار گیرد و بهتر است از یک کیسه یخ استفاده کنید.

کاهش تورم

زمانی که بدن شما دچار ضربه می شود، در اثر این ضربه ممکن است رگ های شما پاره شده و بدنتان دچار خونریزی شود. در این زمان استفاده از کیسه یخ جریان خون شما را کاهش می دهد و از خونریزی بیشتر جلوگیری می کند.بنابراین استفاده از کمپرس یخ به کاهش تورم نیز کمک می کند.

کاهش درد

زمانی که عضوی از بدن شما آسیب می بیند، درد نیز به همراه دارد. در اثر استفاده از کیسه یخ در محل آسیب دیده عصب های آن قسمت تقریبا غیر فعال می شوند و فرد دچار بی حسی در آن قسمت می شود و در نتیجه دردی را حس نمی کند.

پس از فیزیوتراپی یا فعالیت شدید ورزشی

پس از فیزیوتراپی یا انجام فعالیت های شدید ورزشی جریان خون شما بسیار بالا می رود. استفاده از کیسه یخ به کاهش سریعتر جریان خونتان کمک می کند.


خرید کیسه آب گرم برای تسکین دردهای قاعدگی


نکات قابل توجه برای استفاده از کیسه یخ:

در هنگامی که از یخ یا کیسه یخ بر روی پوست استفاده می کنید، ممکن است پوستتان شروع به احساس خارش یا خراشیدگی کند که این می تواند نشانه ی یخ زدگی باشد. لذا بهتر است که در هنگام استفاده ازکیسه یخ به مدت زمان استفاده از آن توجه کنید. همچنین بهتر است برای جلوگیری از تماس مستقیم سرما با پوست و آسیب رسیدن به آن، از پارچه یا حوله استفاده کنید.


نحوه استفاده از کیسه یخ :

تا زمانی که قسمت آسیب دیده هنوز دچار تورم و قرمزی باشد، شما باید حداقل 3 بار در روز کمپرس یخ را انجام دهید. برای 72 ساعت اول جراحت، کیسه یخ را به مدت 10 دقیقه و هر ساعت بر روی محل آسیب دیده قرار دهید. پس از آن تنها 3 بار در روز ( صبح ، بعد از ظهر پس از برگشت از مدرسه یا محل کار و نیم ساعت قبل از خوابیدن ) آن هم به مدت 15 تا 20 دقیقه کیسه یخ را بر روی محل جراحت قرار دهید.
محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید