موارد و نحوه استفاده از کیسه یخ

اگر شما دچار آسیب های ورزشی شده باشید با R.I.C.E آشنا هستید:

Rest: قسمتی که دچار آسیب شده است باید استراحت کند و نباید آن قسمت از بدنتان را تکان دهید.

Ice: بر روی قسمت آسیب دیده کیسه یخ قرار دهید تا روند بهبود سلامتی قسمت آسیب دیده را سریع تر کنید.

Compression: قسمت آسیب دیده را تا حد امکان فشرده کنید. برای این کار می توانید از باند کشی نیز استفاده کنید.

Elevation: زمانی که شما در حال استراحت هستید قسمت آسیب دیده را تا حدامکان بالاتر از سطح قلب خود نگهدارید. مثلا اگر مچ پای شما آسیب دیده است آن را بالاتر از سطح قلب خود نگهدارید.

برای 24 تا 48 ساعت پس از ایجاد جراحت که این جراحت شامل جراحی نیز می شود، بدن شما نمی داند که شما دچار تصادف شده اید یا این جراحت با هدف (عمل جراحی) ایجاد شده است. بنابراین برای کمک به مکانیزم دفاعی بدن استفاده از کیسه یخ توصیه می شود.

شما می توانید با استفاده از کیسه یخ عمل فشرده سازی را نیز انجام دهید. اما باید به این نکته توجه کنید که یخ نباید به صورت مستقیم بر روی پوست قرار گیرد و بهتر است از یک کیسه یخ استفاده کنید.

 

نحوه استفاده از کیسه یخ :

تا زمانی که قسمت آسیب دیده هنوز دچار تورم و قرمزی باشد، شما باید حداقل 3 بار در روز کمپرس یخ را انجام دهید. برای 72 ساعت اول جراحت، کیسه یخ را به مدت 10 دقیقه و هر ساعت بر روی محل آسیب دیده قرار دهید. پس از آن تنها 3 بار در روز ( صبح ، بعد از ظهر پس از برگشت از مدرسه یا محل کار و نیم ساعت قبل از خوابیدن ) آن هم به مدت 15 تا 20 دقیقه کیسه یخ را بر روی محل جراحت قرار دهید.

 

برخی از موارد استفاده از کیسه یخ:

کاهش تورم

زمانی که بدن شما دچار ضربه می شود، در اثر این ضربه ممکن است رگ های شما پاره شده و بدنتان دچار خونریزی شود. در این زمان استفاده از کیسه یخ جریان خون شما را کاهش می دهد و از خونریزی بیشتر جلوگیری می کند.بنابراین استفاده از کمپرس یخ به کاهش تورم نیز کمک می کند.

کاهش درد

زمانی که عضوی از بدن شما آسیب می بیند، درد نیز به همراه دارد. در اثر استفاده از کیسه یخ در محل آسیب دیده عصب های آن قسمت تقریبا غیر فعال می شوند و فرد دچار بی حسی در آن قسمت می شود و در نتیجه دردی را حس نمی کند.

پس از فیزیوتراپی یا فعالیت شدید ورزشی

پس از فیزیوتراپی یا انجام فعالیت های شدید ورزشی جریان خون شما بسیار بالا می رود. استفاده از کیسه یخ به کاهش سریعتر جریان خونتان کمک می کند.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاه شما