نحوه مصرف و عملکرد زینک اکسید

نحوه مصرف و عملکرد زینک اکسید
زینک اکسید پماد موضعی برای پوست است که در موارد بسیاری می تواند مورد استفاده قرار گیرد. اگر پوست شما دچار سوختگی یا جراحت شده باشد به راحتی می توانید از زینک اکسید استفاده نمایید. زینک اکسید نوعی مرطوب کننده هم محسوب می شود و از طرفی خواص ضدعفونی کننده خاصی هم دارد.

موارد استفاده از پماد زینک اکساید

از زینک اکسید می توان برای درمان سوختگی ناشی از پوشک برای کودکان استفاده نمود. این پماد اثرات جانبی بسیار کمی دارد و برای پوست لطیف کودک شما بسیار مناسب است. از زینک اکسید هایی با درصد غلظت پایین تر حدود 15% می توانید برای پیشگیری از سوختگی جای پوشک بچه استفاده کنید و از غلظت های بالاتر حدود 40% ممکن است برای کودک مناسب نباشند و حساسیت ایجاد نمایند. پزشکان ممکن است به دلیلی خارج از موارد ذکر شده در این مقاله استفاده از پماد زینک اکسید را تجویز کنند و اگر شما دلیل تجویز این دارو توسط پزشکتان را نمی دانید می توانید در مورد علت تجویز آن با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید. این دارو را به هیچ عنوان به کس دیگری ندهید حتی اگر علائمی کاملا شبیه علائم شما داشته باشد. اگر پزشک این دارو را تجویز نکند استفاده از این دارو می تواند برای فرد مشکلاتی ایجاد نماید. شکل های مختلف این دارو این دارو تنها با شکل پماد تولید می شود و استفاده از آن به شکل های دیگر رایج نیست.

معرفی محصولات امسیگ: دستگاه بخور امسیگ

نحوه استفاده از پماد زینک اکساید

این پماد معمولا چندین بار در روز مورد استفاده قرار می گیرد. قبل از هر بار استفاده از این پماد، محل مورد نظر را با آب و صابون شست و شو دهید و سپس خشک نمایید و بعد مقداری از پماد را بر روی محل مورد نظر مالش دهید. برای درمان اثرات پوشک، معمولا باید تا زمان از بین رفتن قرمزی ها این کار را انجام دهید. اگر میخواهید از قرمزی ناشی از پوشک پیشگیری کنید بهتر است به صورت روزانه از پماد زینک اکسید استفاده نمایید. البته این را هم در نظر بگیرید که پوشک بچه را باید مرتب چک کنید و در صورت لزوم تعویض نمایید. نکته مهمی که در مورد استفاده از این دارو وجود دارد این است که باید آن را کاملا مطابق تجویز پزشک مصرف نمایید.

این دارو را در دمای اتاق و به دور از نور مستقیم خورشید و در جای خشک نگهداری نمایید. پس از اتمام پماد آن را به درون سطل زباله یا فاضلاب خود نریزید. از دارو ساز خود درباره دور ریختن دارو ها سوال بپرسید.


خرید دستگاه فشارسنج دیجیتال برای استفاده روزانه با دقت بالا


چه کسی نباید پماد زینک اکساید را مصرف کند؟

پماد زینک اکساید نباید توسط افرادی که به اکسید روی یا سایر مواد تشکیل دهنده دارو آلرژی دارند استفاده شود.

عوارض جانبی زینک اکسید

بسیاری از داروها می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند. یک اثر جانبی یک پاسخ ناخواسته به دارو است که در دوزهای نرمال مصرف می شود. عوارض جانبی می تواند خفیف یا شدید، موقت یا دائمی باشد. عوارض جانبی ذکر شده در زیر، در هر کسی که این دارو را مصرف می کند، تجربه نمی شود. اگر در مورد عوارض جانبی نگران هستید، با پزشک خود درباره خطرات و مزایای این دارو صحبت کنید. عوارض جانبی زیر حداقل 1٪ از افرادی که این دارو را مصرف می کنند گزارش شده است. بسیاری از این عوارض جانبی را می توان مدیریت کرد،
و برخی ممکن است با گذشت زمان از بین بروند.
 

سایر محصولات امسیگ: بالش طبی


 

اگر عوارض جانبی زیر را مشاهده کردید، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید زیرا ممکن است به شما در زمینه کنترل عوارض جانبی آن کمک کند.
 
بدتر شدن علائم مانند افزایش قرمزی یا سوزش پوست و ... می تواند از نشانه های عوارض جانبی استفاده از زینک اکساید باشد. البته برخی افراد ممکن است عوارض جانبی دیگری به جز موارد ذکر شده را هم تجربه کنند. قبل از مصرف دارو پزشک خود را در مورد هر گونه بیماری یا حساسیتی که دارید و داروهایی که مصرف می کنید، بارداری یا شیر دهی و سایر موارد مهم سلامتی، مطلع سازید. زیرا این عوامل می توانند بر روی نحوه مصرف این دارو تاثیر گذارند. از طرفی این دارو تنها برای استفاده خارجی است و اگر در تماس با چشم هایتان قرار گرفت سریعا با آب فراوان شستشو دهید. به پزشک خود در مورد داروهای گیاهی که مصرف می کنید و داروهای مکمل بگویید تا خطری سلامتیتان را تهدید نکند.
 

مزایای زینک اکسید برای پوست چیست ؟

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید