نحوه استفاده و نگهداری از دستگاه بخور

نحوه استفاده و نگهداری از دستگاه بخور
دستگاه بخور به هوا رطوبت اضافه می کند و خشکی هوا را از بین می برد. این رطوبت دهی به هوا مخصوصا در فصل زمستان کاربرد زیادی دارد چون در این فصل هوای داخل منازل به دلیل استفاده از دستگاه های گرم کننده خشک می شود و این عدم رطوبت هوا باعث خشکی چشم ها، لب ها، بینی و پوست می شود. اگر رطوبت مورد نیاز هوای محیط اطرافتان را تامین نکنید سینوس ها نیز تحت تاثیر قرار می گیرند و ممکن است دچار عفونت و یا خونریزی بینی نیز شوید.
در کنار تمامی مواردی که اشاره شد، اگر دچار سرماخوردگی شده باشید و یا مشکلات ریوی داشته باشید، تنفس شما با دشواری های زیادی همراه خواهد بود که استفاده از دستگاه بخور می تواند باعث بهبود تنفس و رفع این مشکلات شود.
 

نکات قابل توجه در هنگام استفاده از دستگاه بخور

 
  • دستگاه بخور مانند هر وسیله دیگری نیاز به مراقبت دارد و باید نکاتی را در هنگام استفاده از آن رعایت کنید. در ادامه به شما چند نکته ساده را معرفی می کنیم که با رعایت آنها می توانید از دستگاه بخور خود بهتر استفاده کنید.
 
  • دستگاه های بخور به دلیل پخش کردن قطره های آب در هوا، نباید در مجاورت دستگاه های الکترونیکی مانند موبایل، تبلت و لب تاپ قرار گیرند. زیرا قطرات آب بر روی بردهای این دستگاه ها می نشیند و موجب خرابی آن ها می شود.
 
  • محیط پیرامون دستگاه بخور باید باز باشد. از قرار دادن دستگاه بخور در مجاورت دیوار یا در فضاهای کوچک پرهیز کنید. فضای مناسب برای استفاده از دستگاه بخور با گنجایش مخزن 5 تا 6 لیتر، 50 تا 120 متر مربع است.
 
  • اگر می خواهید از دستگاه بخور در اتاق خواب و یا در اتاق کودک یا نوزادتان استفاده کنید باید به این نکته دقت کنید که در زمان روشن بودن دستگاه درب اتاق باز باشد تا هوا در جریان باشد. 

 

  • دستگاه بخورتان را دور از دسترس اطفال نگهداری کنید، زیرا ممکن است محفظه ی آن را بشکند و محتمل هزینه ی اضافی شوید.
 
  • دستگاه بخور باید به صورت مرتب تمیز شود. این کار برای استفاده بهینه تر از دستگاه بسیار لازم است و با تمیز کردن مرتب آن مانع از رشد باکتری ها در آن می شوید. از طرفی رسوب موجود در دستگاه بخور طول عمر آن را کاهش می دهد، بنابراین بهتر است برای بالا بردن طول عمر دستگاهتان رسوب های آن را با کمی سرکه سفید و فرچه تمیز کنید.
 
  • در هنگام روشن بودن دستگاه به هیچ عنوان مخزن آب آن را برندارید. زیرا اگر هنگامی که دستگاه بخور روشن است تانک آن را جابجا کنید قطرات آب وارد فن دستگاه شده و موجب خرابی دستگاه می شود. برای پر کردن مخزن، میبایستی دستگاه را خاموش کرده، آن را از پریز برق بکشید و سپس مخزن آن را برداشته و از آب پر کنید.
 
  • بیش از اندازه از دستگاه بخور استفاده نکنید. روشن بودن دستگاه بخور به مدت طولانی و مداوم علاوه بر این که طول عمر مفید آن را کاهش می دهد، برای سلامتی نیز مضر است. زیرا رطوبت هوا را به میزان خیلی زیاد افزایش می دهد و موجب مشکلاتی مانند نشستن قطرات آب بر روی وسایل، سخت شدن تنفس و قارچ زدن بر روی وسایل و دیوارها می شود.
  • در طول روز حداقل 3-2 نیم ساعت به دستگاه بخورتان استراحت دهید و آن را خاموش نمایید.
 
  • برخی از دستگاه های بخور دارای مخزنی شفاف یا نشانگر برای نشان دادن میزان آب هستند. شما می توانید زمانی که آب دستگاه کم شده است، دستگاه را خاموش کنید و بعد از پر کردن مخزن، آن را روشن نمایید. البته برخی از دستگاه های بخور دارای چراغ هشدار کمبود آب هستند که زمانی که این چراغ روشن می شود بدین معناست که آب مخزن رو به اتمام است. از طرفی دیگر برخی از دستگاه های بخور قابلیت خاموشی خودکار دارند. زمانی که اندازه آب دستگاه تمام می شود، به صورت خودکار خاموش می شود و بدین صورت دستگاه بخور نمی سوزد.
  • در هنگام خالی کردن محفظه ی آب دستگاه بخور، آن را از سمت خروجی فن خالی نکنید تا از ریختن آب درون فن و سوختن آن جلوگیری کنید.

خرید دستگاه تصفیه هوا اصل آلمانی با ضمانت اصالت کالا


 

  • دستگاه بخوری بخرید که بی صدا کار کند. صدای دستگاه بخور به خصوص در شب ها یکی دیگر از نکاتی است که برای داشتن آرامش بیشتر بهتر است به آن توجه کنید و بخوری را انتخاب کنید که بی صدا کار می کند. 
 
  • ترجیحا از آب جوشیده برای دستگاه بخورتان استفاده نمایید تا از جرم گرفتن دستگاه بخور و ... جلوگیری کنید.
 
  • همواره شناور دستگاه بخور را تمیز کنید زیرا ممکن است بخاطر عدم تمیزی، شناور گیر کرده و دستگاه با تشخیص اشتباه عدم داشتن آب، خاموش شود.
 
  • حتما به قابلیت دستگاه بخورتان توجه کنید که اگر قابلیت استفاده از اسانس را نداشت از اسانس استفاده نکنید. زیرا باعث خرابی دستگاه می گردد.
 
  • حتما دفترچه ی راهنمای دستگاه را مطالعه کنید و در صورت امکان از فروشنده ی محصول اطلاعات لازم را دریافت کنید در مجموع این نکاتی که گفته شد نکاتی عمومی هست برای استفاده بهتر و طولانی تر از دستگاه بخور که رعایت این نکات رو به شما سفارش میکنیم و اگر تجربه یا نکته دیگری در این زمینه دارید در بخش نظرات در انتهای صفحه با ما در میان بگذارید . در انتها برای مشاهده محصولات این دسته هم میتوانید به بخش دستگاه بخور مراجعه کنید .
 
  • توجه داشته باشید که اگر خانه شما عایق های خوبی داشته باشد و رطوبت از داخل خانه به بیرون نرود، دستگاه بخور بسیار بهتر عمل می کند.
 
  •  اگر در خانه شما فردی که به گرد و غبار آلرژی داشته باشد و یا دچار بیماری آسم باشد را دارید، به دلیل حساس بودن میزان رطوبت برای این افراد، حتما قبل از استفاده از دستگاه بخور، با یک پزشک مشورت کنید.
 
  • زمانی که برای مدتی می خواهید از دستگاه بخور استفاده نکنید، آب آن را خالی کرده و سپس تمیز کنید و داخل آن تا زمان استفاده آب نریزید.

خرید ماساژور بدن برقی کاربردی برای تمام قسمت های بدن


 

  • برای اطمینان از عملکرد دستگاه و زیاد نشدن میزان رطوبت هوا می توانید از یک رطوبت سنج استفاده نمایید. برخی از دستگاه های بخور با یک رطوبت سنج داخلی که میزان رطوبت هوا را اندازه میگیرد ساخته شده اند که به صورت خودکار دستگاه بخور را خاموش و روشن می نماید اما این رطوبت سنج ها همیشه دقیق و قابل اعتماد نیستند.
 
  • اگر در خانه از سیستم های گرمایشی استفاده می کنید، بهتر است رطوبت را نیز به آن اضافه کنید. در این صورت هم از مشکلات خشکی هوا رهایی می یابید و هم می توانید در مصرف انرژی صرفه جویی کنید و هزینه های خود را نیز کاهش دهید. زیرا رطوبت احساس گرما ایجاد می کند و دمای ترموستات را می توانید کمتر کنید بدون این که احساس سرما داشته باشید.
 
  • برای جلوگیری از رشد قارچ،باکتری و میکروب حتما روزی یک بار آب مخزن را عوض کنید وحداقل هفته ای 2 بار کل دستگاه رابا آب و مواد شوینده بشویید. هرگز هر ماده ای را داخل مخزن اب نریزید برای اینکه دستگاه را از هر گونه باکتری قارچ و کپک پاک کنید. اب داخل دستگاه را هر روز خالی کنید و پس از خشک شدن دوباره مقداری اب درون ان بریزید. هر 3 روز یک بار دستگاه را از برق بکشید و املاح و جرم ان راپاک کنید اگر دستگاه فیلتر دارد هر چند وقت یک بار فیلتر ان را عوض کنید، هرچند وقت یکبار فیلتر آن را عوض کنید
 
  • تا جای امکان از آب تصفیه شده برای دستگاه استفاده کنید. آبی که املاح زیادی نداشته باشد، طول عمر مفید دستگاه را افزایش می دهد و امکان رشد باکتری در آن را نیز به طور چشمگیری کاهش می دهد. آبی که املاح داشته باشد در هنگام خروج از دستگاه بخور به صورت گرد و غبار سفید رنگ خارج می شود.
 
  • نکته بعدی نحوه صحیح تمیز کردن فیلتر دستگاه است. در مورد نحوه صحیح آن بهتر است از دفترچه راهنمای محصول و مقالات در این زمینه استفاده نمایید. به غیر از فیلتر، خود دستگاه بخور نیز نیاز به تمیز شدن مکرر دارد. عدم تمیز کردن صحیح این دستگاه می تواند مزایای آن را تحت تاثیر قرار دهد.

 

پیشنهاد مطالعه: علائم فشار خون بالا عصبی و نحوه درمان آن

 


برای بهترین استفاده از دستگاه بخور لازم است به چند نکته توجه نمایید.

 
تمیز کردن عمیق هر هفته بهتر است اقدامات بالا که تمیز کردن کامل دستگاه بخور را معرفی کردیم، هفته ای یک بار انجام شوند. دستگاه بخور شما نیاز دارد که حداقل هر هفته به صورت کامل ضد عفونی شود. این کار باعث می شود که شما از تمیز بودن محیط اطراف خود اطمینان حاصل کنید. قبل از استفاده آن را تمیز کنید قبل از روشن کردن دستگاه بخور از خشک بودن آن اطمینان حاصل کنید و اگر از قبل داخل آن آب هست آن راخالی کنید، مخزن و قطعات دیگر آن را بشویید و خشک کنید و آن را مجددا آب کنید. استفاده از آب مقطر از آب مقطر برای پر کردن مخزن آب استفاده کنید. آب معمولی دارای املاحی است که دستگاه بخور آن املاح را همراه با بخار آب به اطراف پخش می کند و به صورت ذرات گرد و غبار در هوا پخش می شود. از طرفی آب معمولی به دلیل داشتن املاح محیط مناسبی برای رشد باکتری ها ایجاد می کند. تمیز کردن و تخلیه آن قبل از کنار گذاشتن برای مدتی اگر شما می خواهید برای مدتی از دستگاهتان استفاده نکنید آن را خالی کرده و ضدعفونی کنید و بعد از این که آن را خشک کردید، کنار بگذارید. زیرا عدم استفاده طولانی مدت از دستگاه بخور و پر بودن مخزن آن، به دلیل راکد بودن آب مخزن محیطی برای رشد باکتری ها و میکروب ها فراهم می کند.
برای مشاهده محصولات بر روی دستگاه بخور کلیک کنید.
محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید