تشک مواج و کاربردهای آن

 تشک مواج و کاربردهای آن
تشک مواج برای درمان و پیشگیری از زخم بستر، هم در منزل و هم در بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گیرد. زخم بستر بدلیل اعمال فشار به قسمت های مختلف بدن ایجاد می گردد که به صورت های مختلفی ظاهر می گردد که از جمله می توان به قرمز شدن رنگ پوست در نقاط تحت فشار و ... اشاره نمود.

پیشگیری از زخم بستر بسیار مهم است و در صورت ایجاد این بیماری باید مراقبت های لازم انجام گردد. بهترین راه حل برای جلوگیری از بروز زخم بستر و یا بدتر شدن آن، استفاده از تشک مواج است.

تشک مواج در واقع کاری می کند که فشار به یک نقطه از بدن وارد نشود و در واقع در تمامی سطوح پخش شود. این کار تا حد زیادی از بروز زخم بستر جلوگیری می کند.

تشک مواج چیست؟

تشک مواج وسیله ای برای جلوگیری از زخم بستر می باشد که تشکیل شده از یک پمپ هوا و یک تشک می باشد. از طریق پمپ، فشار هوای درون تشک به طور مداوم کم و زیاد می گردد، در واقع به نوعی می توان گفت که فشار هوای درون تشک جابجا می گردد. با جابجایی فشار هوای درون تشک، از ثابت ماندن تمام فشار ناشی از وزن بیمار در نقطه ی ثابتی از بدن جلوگیری می گردد که این مسئله در جلوگیری از ایجاد زخم بسترو نیز سلامتی بیمار نقش بسیاری دارد. از تشک های مواج هم در بیمارستان و هم در منزل استفاده می گردد. طریقه ی استفاده از تشک های مواج تشک های مواج باید بر روی تشک هایی که خیلی نرم یا خیلی سفت نباشند، مورد استفاده قرار گیرند. زیرا نرمی بسیار باعث از بین بردن کارایی تشک مواج و سفتی بیش از حد آن نیز موجب صدمه رساندن به بیمار می گردد. به منظور استفاده از تشک مواج باید دو شلنگ تشک را به ورودی و خروجی پمپ وصل کنید. بعد از روشن کردن دستگاه برای مدت زمانی کوتاه صبرکرده تا تشک از طریق پمپ هوا پر شود، سپس ملحفه ای را بر روی تشک بیندازید. هزینه ی برق مصرفی تشک مواج توجه داشته باشید که پمپ هوای تشک باید بصورت 24 ساعته به برق وصل باشد و هر دو شبانه روز برای 1 ساعت به دستگاه استراحت دهید. همچنین در مواردی که از دستگاه استفاده نمی شود، دستگاه را خاموش نمایید. البته از بابت هزینه برق مصرفی نیز نگران نباشید، زیرا مصرف برق آن بسیار پایین می باشد.

پیشنهاد امسیگ: دستگاه بخور و رطوبت ساز


 

تشک مواج از جمله تشک های طبی است که دارای کاربردهای زیادی است. برای مثال کسانی که باید مدت زمان طولانی در استراحت باشند و برایشان استراحت مطلق تجویز شده است نیاز دارند که از تشک های مواج بهره مند شوند. در غیر این صورت عدم تحرک برای آنها منجر به بروز زخم بستر خواهد شد.

نحوه کار تشک مواج

بیمارانی که توان بلند شدن از بستر ندارند و باید مدت زمان طولانی روی تخت و در حالت دراز کشیده استراحت نمایند ضرورتاً باید از انواع تشک های مواج بهره مند شوند. در واقع زمانی که یک بخشی از پوست دائما در تماس با تشک باشد و هوا در آن بخش جریان نداشته باشد در طول مدت زمان طولانی شاهد بروز مشکلات جدی از جمله زخم بستر خواهیم بود.

شما زمانی که این بالش را خریداری می کنید نیاز است که سلول های موجود در آن را با هوا پر کنید سپس در یک جای ثابت قرار دهید.

سلول هایی که در بالش طبی تعبیه شده است کمک می کنند که خون به درستی جریان داشته باشد و مشکلات پوستی رخ ندهد.

انواع تشک مواج

در این بخش قرار است که مهم ترین انواع تشک های مواج را برایتان نام برده و توضیحاتی در خصوص هر کدام از آن ها ارائه نماییم.

تشک مواج تخم مرغی

همانطور که از نام آن بر می آید این تشک دارای بخش هایی است که به شکل تخم مرغ بوده و بین آن ها پستی و بلندی وجود دارد.

تشک مواج سلولی

تشک های سلولی دارای تعداد زیادی بخش جدا شده از هم هستند که و داخل آن ها را پر از باد می کنند. فواصل این سلول ها خالی از باد بوده و باعث می شوند که جریان باد ادامه داشته باشد.

تشک مواج بیمارستانی یا لیزری

این تشک ها در بیمارستان ها و برای کسانی که در ان محل بستری می شوند کاربرد دارد. خوش بختانه کیفیت بالای ان ها کمک می کند که بیماران شرایط بهتری را تجربه نمایند و سرعت بهبودی آن ها افزایش پیدا کند.

چه کسانی باید از تشک مواج استفاده کنند؟

در این بخش قصد داریم که برخی از افرادی که نیاز است از انواع تشک های مواج استفاده نمایند نام ببریم:

  • افرادی که مشکلات جدی را در نواحی کمر و ستون فقرات دارند و نیازمند استراحت های طولانی مدت هستند باید روی تشک هایی استراحت نمایند که مانع بروز زخم بستر گردد.
  • افرادی که دچار قطع نخاع شده اند و بی تحرکی مطلق دارند نیاز است که برای پیشگیری از بروز زخم بستر از تشک مواجه استفاد کنند.
  • کسانی که در دوران نقاهت بعد از جراحی های سنگین هستند و توصیه اکید پزشک استراحت مطلق بوده است.

نحوه استفاده از تشک مواج

استفاده از انواع تشک های مواج ابداً روند پیچیده ای ندارد. به راحتی می توانید تشک را در محل های ثابتی قرار دهید و از آن ها استفاده کنید.

توصیه می شود که این تشک های مواج را در برابر آسیب دیدگی قرار ندهید.

فواید تشک مواج

فواید و مزایایی که می توانیم برای تشک های مواج برشمریم موارد زیر هستند:

  • بهبود جریان خون در بخش هایی که در تماس با تشک هستند
  • افزایش گردش هوا
  • جلوگیری از بروز زخم بستر
  • رفع مشکلات پوستی در اثر تعریق زیاد

معایب تشک مواج

یکی از معایبی که از سوی مشتریان مطرح می شود این است که هزینه خرید این دسته از تشک ها به دلیل ماهیت طبی آن ها بسیار زیاد است. در نتیجه افرادی که توان مالی پایینی دارند در زمینه خرید با محدودیت هایی روبرو هستند.

در برخی از موارد مطرح می شود که تشک های مواج احتمال دارد که دچار سوختگی شوند. در حالی که این موارد ابداً صادق نبوده و صرفاً شایعه هستند.

نکات مهم در انتخاب تشک مواج

توصیه می کنیم که در هنگام خرید تشک مواج از بهترین برند های شناخته شده خرید نمایید. مهم ترین نکاتی که باید پیش از خرید به آن توجه داشته باشید این است که :

  • تشک ها حتما متریال با کیفیت و استانداردی در روند تولید آن ها به کار گرفته شده باشد.
  • طراحی و تولید آن ها کاملاً براساس اصول استاندارد و جهانی تولید شده باشد تا اثر بخشی داشته باشد.
  • قیمت آن متناسب با کیفیت آن ها انتخاب شده باشد تا همه افراد توان مالی خرید آن را داشته باشند.
  • ضمانت آن ها بلند مدت باشد

نکاتی برای خرید تشک مواج

زمانی که شما می خواهید اقدام به خرید یک تشک مواج کنید، بهتر است به مواردی که در ادامه به شما معرفی می کنیم بیشتر توجه کنید.

  1. تشک را در نزدیکی مواد آتش زا و یا دمای بالا قرار ندهید.
  2.  در صورتی که تشک مواج سوراخ شده باشد، می توانید از چسب های مخصوص جهت تعمیر آن استفاده نمایید. همچنین می توانید در صورت دارا بودن گارانتی، محصول مورد نظر را به واحد گارانتی جهت تعمیر، تحویل دهید.
  3. شلنگ هایی که به پمپ هوا متصل می گردند، بدون هرگونه تاب خوردگی و خم شدگی باشد.
  4. در زیر پمپ هوا پایه هایی جهت عبور هوا از زیر آن وجود دارد. لذا سعی کنید که همواره این پایه ها بر روی زمین بصورت باز قرار گرفته باشند.
  5.  درهنگام خرید تشک مواج به قیمت آن توجه کنید. زیرا تشک های مواج در قیمت های مختلفی عرضه می شوند که گران قیمت ترین آنها برای استفاده ی طولانی مدت مناسب می باشد.
  6. در هنگام خرید به صدای پمپ هوا در تشک مواج توجه کنید. زیرا صدای زیاد در هنگام خواب، برای افراد حساس به صدا، می تواند آزار دهنده باشد.

برای خرید بالش طبی کلیک کنید.


ویژگی های تشک مواج مناسب

تناسب با درجه زخم بستر

این تشک ها عموما برای افرادی که نمی توانند حرکت کنند یا دچار زخم بستر شده اند مورد استفاده قرار می گیرد. هر تشک زخم بستر برای درجه ای از زخم بستر مناسب است. توجه به این نکته ضروری است که باید تشکی را انتخاب کنید که برای درجه زخم بستر فرد مورد نظر نیز مناسب باشد.

تمیزی و ضدعفونی

برای جلوگیری از بروز بیماری های پوستی بهتر است از تشک هایی استفاده کنید که قابلیت شستن و ضدعفونی کردن را نیز داشته باشند.

مقاوم در برابر اشیا تیز

تشک مواج باید به گونه ای باشد که در مقابل اشیا تیز مقاومت داشته باشد و به راحتی دچار خرابی یا پارگی نشود. این نکته بسیار مهم است و بایستی حتما به آن توجه ویژه ای داشته باشید.

انعطاف پذیری

تشک مواج باید انعطاف پذیری خوبی داشته باشد. این انعطاف پذیری در انتشار فشار در سطح بدن بیمار بسیار تاثیر دارد. سعی کنید از تشک مواجی استفاده کنید که انعطاف پذیری خوبی داشته باشد.

تحمل وزن

یکی دیگر از مواردی که در هنگام خرید تشک مواج باید به آن توجه کنید تحمل وزن تشک مواج است. زیرا به طور کلی زمانی که بدن بی حرکت می ماند در گذر زمان به وزن فرد اضافه می شود و باید در محدوده تحمل وزن تشک مواج باشد.

داشتن حالت اضطراری CPR

اگر تشک مواج را برای بیماری در شرایط بحرانی می خواهید استفاده کنید باید به این مساله توجه کنید که تشک مواج مورد نظر حالت اضطراری CPR داشته باشد. این حالت به این معنی است که تشک با قرار گرفتن در این حالت به سرعت هوای داخلش را تخلیه می کند تا بیمار در وضعیت احیا قرار گیرد.


مشاهده قیمت و خرید انواع دستگاه تصفیه هوا


ویژگی های مناسب یک تشک مواج

یک تشک مواج مناسب باید ویژگی های زیر را داشته باشد:
1. خیلی نرم و نازک نباشد. تشک مواج مناسب باید خیلی نازک نباشد. بدین صورت که اگر شخص بیمار بر روی آن بخوابد، بر اثر فشار وارد شده از طرف شخص به تشک، باعث تماس مستقیم پوست با سطح زیرین آن نشود.
2. قابل حمل و سبک باشد. وزن تشک باید توسط کاربر مورد توجه قرار گیرد. زیرا تشک مواج با وزن کم را می توان به راحتی جابجا نمود. به عنوان مثال برخی تشک ها هستند که حاوی ژل و آب می باشند و بخاطر سنگین بودن، قابل حمل نمی باشند.
3. قابل شستشو باشد. از آن جایی که تشک مواج به عنوان بستر شخص مورد استفاده قرار می گیرد، باید تشک مواج قابل شستشو و ضدعفونی باشد.
4. قابلیت تنظیم فشار هوا بر مبنای نیاز شخص، باید فشار هوای درون تشک مواج، قابل تنظیم باشد.
5. مناسب بودن قیمت تشک های مواج در قیمت های مختلفی عرضه می شوند. اما چیزی که مهم است این است که هرچه قیمت تشک های مواج بالاتر می رود برای مدت طولانی تری نیز می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

نحوه خرید تشک مواج مناسب

تشک های مواج هم در بیمارستان و هم در منزل جهت درمان زخم بستر و کمک به جلوگیری از ایجاد آن کاربرد دارند. زخم بستر بر اثر اعمال فشار به نقاط مختلف بدن ایجاد می گردد که به صورت های مختلفی چون ایجاد زخم در قسمت های تحت فشار، قرمز شدن پوست و ... ظاهر می گردد. پیشگیری از ایجاد زخم بستر بسیار مهم است و در صورت ایجاد، باید فرد بیمار تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرد. بهترین راه حل برای جلوگیری از ایجاد زخم بستر استفاده از تشک های مواج می باشد. نحوه ی عملکرد تشک مواج اینگونه است که موجب تغییر فشار اعمالی به نقاط مختلف بدن می گردد، تا فشاری که به یک نقطه از بدن وارد می گردد، به صورت دائم یکسان نباشد. در هنگام خرید تشک مواج باید به برخی از نکات توجه داشته باشید، که در این مقاله به آنها اشاره شده است.
1. قابل ضدعفونی به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری های پوستی، بهتر است تشک مواج، قابل ضدعفونی باشد.
2. مقاوم در برابر ساییدگی جنس تشک مواج باید به گونه ای باشد که در برخورد با اجسام سخت دچار ساییدگی نگردد، لذا در هنگام خرید بهتر است به این نکته توجه گردد.
3. انعطاف پذیر تشک مواج باید انعطاف پذیر باشد تا بتواند فشار را در قسمت های مختلف بدن به درستی توزیع نماید.
4. توجه به نوع نیازتان در هنگام خرید بهتر است ابتدا به نوع نیازتان توجه کنید تا با توجه به نوع نیازتان تشک مواج با قیمت مناسب را خریداری نمایید.

 

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید