گوشی پزشکی چیست؟

گوشی پزشکی چیست؟
گوشی پزشکی وسیله ای برای شنیدن صداهای داخلی بدن انسانها و حیوانات است که داری یک رزوناتور کوچک دایره ای شکل است، که روی قفسه سینه قرار می گیرد و دو لوله که به گوش ها متصل می شود.

تاریخچه گوشی پزشکی

اغلب برای شنیدن صدای قلب و ریه ها و جریان خون در رگ ها استفاده می شود. تاریخچه سال 1816 گوشی پزشکی در سال 1816 در فرانسه توسط Rene Laennec اختراع شد که دارای یک لوله ی چوبی و یک پارچه بود.

دلیل اختراع این گوشی پزشکی این بود Laennec از این مسئله که سر خود را روی قفسه ی سینه زنان قرار دهد، تا بتواند صدای قلب آنان را بشنود، احساس خوبی نداشت.

او مشاهده کرد وقتی که یک صفحه بین قفسه سینه ی بیمار و شخص قرار می گیرد، می تواند صدای قلب اورا بطور مستقیم بشنود که در نهایت منجر به اختراع گوشی پزشکی شد.

سال 1840 Golding bird در سال 1840 گوشی پزشکی را با یک لوله انعطاف پذیر ساخت. البته او به طراح اولیه آن نیز اشاره کرد. این گوشی پزشکی یک طرفه بود. در نهایت در سال 1852 ، George Philip یک گوشی پزشکی دوطرفه (از هر دو گوش استفاده می کرد) را ساخت که این گوشی پزشکی بعنوان گوشی پزشکی استاندارد شناخته شده است.

Somerville Scott Alison در سال 1858 یک گوشی پزشکی را اختراع کرد که امکان شنیدن و مقایسه صدا را از دو مکان مختلف می داد، که برای پردازش شنوایی دوطرفه استفاده می شود.

Jacalyn Duffin عقیده داشت که اختراع گوشی پزشکی، گام مهمی درعرصه پزشکی است. زیرا میتوان در مواردی که هیچ نشانه ای از آن بیماری وجود ندارد، از طریق آن پی به وجود یا عدم وجود نارسایی در بدن بیمار نمود، بدون آنکه ضرری برای بیمار داشته باشد.

در سال 1940 ، Rappaport و Sprague گوشی پزشکی دو طرفه را طراحی کردند، که یک طرف آن برای دستگاه تنفسی و طرف دیگر برای سیستم قلبی وعروقی استفاده می شد. که بعدها Hewlett-Packard این طرح را عملی نمود.

بعدها شرکت Hewelett توسط Philips خریداری شد و در نهایت طرح Sprague-Rappaport رها شد.

در سال 2004 گوشی پزشکی الکترونیکی با نام تجاری Philips توسطAndromed تولید شد. گوشی پزشکی مدل Sprague-Rappaport سنگین و کوتاه و ظاهری قدیمی داشت.

لذا در این بین تغییراتی روی آن صورت گرفت. به این صورت که در سال 1960، Littman گوشی پزشکی را در جهت سبک شدن بهبود بخشید. در سال 1999 نیز، Deslauriers تغییراتی را در جهت مثبت روی گوشی پزشکی انجام داد. به این صورت که صداهای خارجی را که به گوشی نفوذ می کرد را حذف کرد.


خرید انواع مدل های گوشی پزشکی در سایت امسیگ


انواع گوشی پزشکی

گوشی پزشکی تک سر

این نوع از گوشی پزشکی بسیار ساده است و برای کسانی که می خواهند کار با گوشی پزشکی را شروع کنند مناسب است. این نوع قابلیت گوش کردن به طیف وسیعی از فرکانس ها را فراهم می کند.

دیافراگم این گوشی پزشکی به گونه ای تنظیم شده است که علاوه بر شنیدن صدای قلب، امکان بررسی ریه ها و معده را نیز داشته باشد. این نوع از گوشی پزشکی برای متخصصین قلب و کسانی که از بیماری های قلبی و عروقی رنج می برند بسیار مناسب است.

گوشی پزشکی دو سر

این نوع از گوشی پزشکی برای پزشکان عمومی مناسب است. این نوع، به دلیل داشتن دو لوله اتصال (دو شلنگه بودن) تقریبا برای تمام اندام ها و فرکانس های مختلف مناسب است و با رنگ بندی مختلفی که دارد برای تمامی سنین نیز مناسب است.

برخی از گوشی های پزشکی دو سر، دارای دو پاویون (Bell) هستند. این گوشی ها در هر دو طرف قابل استفاده هستند و طیف فرکانسی گسترده ای را نیز در بر می گیرد.

برای اندازه گیری دمای بدن از تب سنج دیجیتال امسیگ می توانید استفاده کنید.

گوشی پزشکی الکترونیکی

این گوشی تکنولوژِی بالایی دارد اما به گفته بسیاری از پزشکان نیازی به استفاده از این نوع گوشی پزشکی نیست. علی رغم این که به گفته برخی پزشکان استفاده از این گوشی پزشکی ضروری نیست، اما قابلیت هایی دارد که به هیچ عنوان نمی توان با گوشی های پزشکی سنتی آن را انجام داد.

یکی از قابلیت های این نوع، ذخیره کردن ضربان قلب است. این کار باعث می شود زمان بیشتری برای بررسی و کشف بیماری داشته باشید و در زمان دیگری نیز بتوانید به آن صدای ضبط شده گوش دهید.

از طرفی این قابلیت امکان گوش دادن چندین پزشک و بررسی های مختلف را نیز فراهم می کند. از قابلیت های دیگر این گوشی پزشکی این است که می تواند فرکانس صدا را تقویت کند. با این کار شما می توانید حتی از روی لباس نیز به ضربان قلب گوش کنید. با این کار بیماران احساس راحتی بیشتری می کنند.

گوشی پزشکی سه سر

گوشی پزشکی سه سر به نظر افسانه می آید ولی باید بدانید در حال حاضر این نوع از گوشی پزشکی توسط تنها یک برند تولید می شود. این گوشی قابلیتی فراتر از گوشی پزشکی الکترونیکی ندارد و فرکانس گسترده تری از آن را نیز شامل نمی شود اما نسبت به دو نوع دیگر صدای واضح تری دارد.

نتیجه گیری انتخاب گوشی پزشکی مناسب کار دشواری است. اما شما با شناختن انواع مختلف آن می توانید به راحتی گوشی پزشکی متناسب با نیاز خود را پیدا کرده و آن را خریداری نمایید. به دقت در مورد انواع مختلف آن مطالعه کنید و آن ها را با نیازهای خود مطابقت دهید. این کار به شما در انتخاب متناسب ترین گوشی پزشکی به شما کمک زیادی می کند.


خرید دستگاه بخور و رطوبت ساز برای محیط


کاربرد گوشی پزشکی چیست؟

از گوشی پزشکی علاوه بر اینکه می توان برای شنیدن صدای قلب و ریه استفاده کرد، در ارتوپدی نیز کاربرد فراوانی دارد. همچنین برای گوش دادن به جریان خون در اطراف قلب و ضربان قلب جنین مورد استفاده قرار می گیرد.

چگونه از گوشی پزشکی استفاده می شود؟

برخی از گوشی های پزشکی به این صورت هستند که باید به طور مستقیم بر روی پوست بیمار قرار گیرند، برخی نیز قابل استفاده بر روی لباس هستند. البته لباسی که بطور کامل بر روی پوست قرار گرفته باشد. مانند: یک پیراهن نازک چگونه گوشی پزشکی به پزشکان کمک می کند؟ پزشکان می توانند از طریق گوشی پزشکی اختلال در الگوی تنفسی، ضربان قلب، حرکت روده و هضم را تشخیص دهند. در واقع از طریق گوشی پزشکی می توانند اختلالاتی که از طریق صدای آنها قابل تشخیص هستند را تعیین کرده و درمان نمایند.

آیا از گوشی پزشکی برای نوزادان نیز می توان استفاده کرد؟

در حال حاضر گوشی های پزشکی با سایز کوچکتر، برای کودکان موجود هستند ولیکن از گوشی های پزشکی با سایز بزرگتر نیز می توان برای کودکان استفاده کرد.

توصیه امسیگ: استفاده از بالش طبی برای داشتن خواب راحتتر در طول شب

نحوه استفاده از گوشی پزشکی

گوشی پزشکی یک دستگاه پزشکی است که توسط پزشکان، پرستاران و متخصصان پزشکی برای کنترل قلب و ریه ها مورد استفاده قرار می گیرد. اصطلاح انگلیسی گوشی پزشکی اصطلاح استتوسکوپ ریشه در یونان باستان دارد که استتوس به معنای قفسه ی سینه و دامنه است که می تواند به عنوان وسیله ای برای گوش دادن ترجمه شود.

نحوه استفاده از گوشی پزشکی تا جای امکان در فضایی آرام از گوشی پزشکی استفاده کنید. زیرا اغلب گوشی های پزشکی تکنولوژی خاصی برای کاهش نویز و حذف سر و صدای پس زمینه را دارند، لذا در این فضا ها به خوبی می توانیم صدای قلب و ریه ها را بشنویم. برای شنیدن صدای مورد نظر، موقعیت بیمار تاثیر بسیاری دارد، که برای شنیدن صدای قلب بهتر است دراز بکشد و برای ریه ها نیز، بهتر است بنشیند. البته برای شنیدن صدا در قفسه سینه، از گوشی پزشکی به طور مستقیم بر روی پوست، استفاده نمایید. تعداد ضریان قلب در افراد مختلف در یک شخص عادی 100-60 ضربه در یک دقیقه فرد ورزشکار 60-40 ضربه در یک دقیقه نوزادان و کودکان زیر 10 سال به طور طبیعی 190-70 ضربه که برای سنین مختلف آن متفاوت می باشد. بدین ترتیب از طریق گوشی پزشکی می توانیم تعداد ضربان قلب را متوجه شویم و اگر تعداد آن بیشتر از تعداد طبیعی باشد باید به دنبال دلیل آن باشیم.

پیشنهاد امسیگ برای سنجش دقیق فشار خون: خرید فشار سنج عقربه ای


نکات مهم و طریقه ی استفاده از گوشی پزشکی

  • از گوشی پزشکی در فضایی آرام استفاده کنید تا صداهای خارجی مانع از شنیدن صدای محل مورد نظر بدن، از طریق گوشی پزشکی نشود.
  • جهت اطمینان از سالم بودن گوشی پزشکی، با ضربه زدن به قسمت تخت قطعه ی فلزی که بر روی سینه قرار می گیرد، از عدم داشتن نشتی لوله ها اطمینان حاصل کنید. بدین صورت که اگر با ضربه زدن هیچ صدایی را از طریق آن نشنوید، یعنی گوشی نشتی دارد.
  • در حین استفاده از گوشی پزشکی به این نکته توجه کنید که نوک گوشی که در گوش ها قرار می گیرد، خیلی تنگ یا خیلی سست نباشد تا به راحتی بتوانید از آن استفاده کنید.
  • در حین خرید گوشی پزشکی به اندازه ی قطعه ای که بر روی قفسه ی سینه قرار می گیرد، توجه کنید که اصولا سایز کوچک برای کودکان و سایز بزرگ برای بزرگسالان استفاده می شود.
  • جهت شنیدن صدای قلب، روده یا ریه، موقعیت بیمار می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال می تواند به صورت نشسته، ایستاده و ... باشد.
  • بهتر است از گوشی پزشکی بر روی پوست برهنه استفاده کنید تا از صداهای اضافی مانند خش خش لباس و ... جلوگیری شود.
  • جهت شنیدن صدای قلب برای یک دقیقه به صدای قلب گوش دهید و از بیمار بخواهید که آرام، نفس بکشد. آنگاه تعداد ضربان قلب، در یک دقیقه را شمارش کنید. که تعداد آن برای کودکان بالای 10 سال و بزرگسالان بین 100-60 ضربه است. البته تعداد آن برای کودکان پایین 10 سال در دوره های مختلف زمانی متغیر است.
  • همواره به صدای قلب به طور دقیق گوش دهید که این صدا باید مانند lub dub باشد و هرگونه صدا غیر از این غیرعادی بوده و باید توسط پزشک بررسی شود.

 

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید