همه چیز در مورد بیخوابی

بیخوابی را جدی بگیرید !

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به اصطلاح سرتان به بالش نرسیده خوابتان می برد ،  به شما برای داشتن این نعمت بزرگ تبریک می گوییم و توصیه میکنیم به جای خواندن این مقاله از بقیه مقالات سایت امسیگ استفاده کنید. اما اگر برعکس ،  مانند میلیون ها انسان دیگر هر شب علی رغم خستگی زیاد برای خوابیدن به مشکل بر می خورید. تا پایان این مطلب با ما باشید چرا که می خواهیم به بررسی کامل این معضل بپردازیم.

جسم و ذهن هر انسان برای رفع تنش ها و خستگی ها به استراحت روزانه نیاز دارد تا بتواند خود را برای فعالیتهای روز بعد آماده کند. در اصل خواب یکی از پایه های اساسی سلامتی است و هرگونه کمبود یا نقص در آن باعث ایجاد مشکلات روحی و جسمی عدیده در زندگی افراد می شود. درنتیجه هرگونه تغییر در روند آن را باید جدی گرفت و در صدد رفع آن برآمد.

علائم بیخوابی

یک یا چند عامل زیر در هنگام خواب را می توان از علائم اختلال در خواب دانست.

  1. به سختی به خواب می روید.
  2. در طول شب بارها از خواب بیدار می شوید و برای دوباره خوابیدن با مشکل مواجه می شوید.
  3. صبح خیلی زود بیدار می شوید.
  4. بعد از بیدار شدن احساس خستگی می کنید.

انواع بیخوابی

به طور کلی بی خوابی بر اساس اینکه چقدر طول می کشد و چندبار اتفاق می افتد به دو دسته کوتاه مدت و بلند مدت (مزمن) تقسیم می شوند. بیخوابی کوتاه مدت پس از یک دوره بین یک شب یا چند هفته رفع شده و نیاز به مراجعه پزشک ندارد . اما بیخوابی های مزمن که بیش از این مدت به طول می انجامند را باید جدی گرفت و برای رفع آن به متخصص رجوع کرد.

علت های بیخوابی

علت ها و دلایل بیخوابی چه کوتاه مدت چه بلند مدت در هر فرد متفاوت است. اما مهمترین موارد آن به شرح زیر می باشد :

  1. افسردگی
  2. استرس
  3. ناراحتی جسمی یا روحی
  4. بیماری
  5. عوامل محیطی (مثل صدا ، نور ، دما و...)
  6. استفاده از برخی داروها
  7. تغییر زمان و شرایط خواب

عوارض بیخوابی

بیخوابی های مزمن عوارض خطرناکی چه از لحاظ جسمی و چه از لحاظ روحی برای افراد مبتلا ایجاد می کنند. که از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد. توجه داشته باشید که شدت این موارد بسته به مدت زمان بیخوابی می تواند متغیر باشد.

  1. خوابالودگی در طول روز
  2. احساس خستگی
  3. تغییر در رفتار فرد (کج خلقی)
  4. ایجاد مشکل در تمرکز و حافظه

راه های درمان  

مانند بسیاری از بیماری ها ، بهتر است قبل از اقدام برای درمان بیخوابی علت اصلی آن را کشف کرده تا بتوان در مدت کوتاهتر به نتیجه مطلوب رسید. اما به طور کلی به شما پیشنهاد می کنیم تا چند ترفند زیر را امتحان کنید.

  1. قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید.
  2. در هنگام خواب تلفن همراهتان را دور از دسترستان قرار دهید.
  3. قبل از خواب برای آرامش ذهنتان چند صفحه کتاب بخوانید.
  4. به اهداف و رویاهایتان فکر کنید.
  5. از خوردن شام سنگین پرهیز کنید.
  6. از خوردن نوشیدنی های کافئین دار در طول عصر بپرهیزید.

یادتان باشد که رختخواب تنها محلی برای خوابیدن است پس هرکاری از جمله چک کردن تلفن همراه را خارج از آن انجام دهید چرا که در غیر اینصورت ذهن شما شرطی شده و هنگامی که به قصد خوابیدن نیز به رختخواب می روید مغزتان فرمان خواب را صادر نمی کند.

درپایان به شما توصیه میکنیم سری به قسمت محصولات همین سایت زده و از کالاهای خواب شرکت تجهیزات پزشکی امسیگ مانند : 1- انواع بالش طبی ، 2- تشک برقی امسیگ 3- تشک مواج امسیگ و یا حتی ماساژورهای این کمپانی که برای رفع خستگی های فیزیکی طراحی شده اند دیدن کنید . حتی می توانید با استفاده از پکیج استراحت و ریلکسیشن آن نیز خیالتان را از بابت در اختیار داشتن تمامی این کالاها به صورت یکجا راحت کنید.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاه شما