واکر و کاربرد آن

واکر و کاربرد آن
واکر یک ابزار ساده برای افراد معلول یا سالمند است که برای حفظ تعادل در حین راه رفتن، توسط این افراد مورد استفاده قرار می گیرد.

 واکرها در اوایل دهه ی 1950 ظاهر شدند. طراحی واکر طراحی اولیه واکر بصورت یک قاب سبک وزن بود و ارتفاع آن حدود 30 سانتی متر بود.

در ابتدا واکرها در حالاتی ساخته می شد که قابلیت تاشو بودن را نداشت و به صورت یه قاب فلزی معمولا آلومینیوم بود. بعدها پیشرفت هایی در طراحی آن برای جابجایی راحت تر توسط کاربر، در آن صورت گرفت که قابلیت تاشو بودن به آن اضافه شد. سپس به دلیل سنگین بودن واکر برای برخی از کاربران، چرخ به واکر اضافه شد تا کاربر بتواند آن را راحت تر جابجا کند. 


انواع واکر

واکرهای مدرن در اندازه های مختلف موجود هستند که هم کودکان و هم افراد چاق بتوانند از آن ها استفاده نمایند. البته واکرهای مدرن قابلیت تغییر ارتفاع نیز در آن ها وجود دارد و کاربر با توجه به سلیقه ی شخصی و راحتی خود ارتفاع آن را می تواند تنظیم کند. همچنین واکرها در نوع چرخدار و یا بدون چرخ موجود هستند. که در برخی از انواع، 4 چرخ، دو چرخ و یا بدون هیچ چرخی می باشد.

1. واکرتاشو 2 حالته

سبک می باشد، تا افراد سالمند به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند. قابلیت تنظیم ارتفاع در آن وجود دارد، که این ارتفاع از 94-76 سانتی متر متغیر است. قابلیت تحمل وزن تا 115 کیلوگرم را دارد. قابلیت حرکت هم به صورت ساده و هم حلزونی (متحرک با فرم بدن) دارای پین لاک جهت تغییر ارتفاع تاشو می باشد تا به راحتی بتوانید آن را در مسافرت، جابجایی و ... جابجا و حمل کنید.

 

2. واکر تاشو چرخدار

سبک می باشد تا افراد سالمند در حین استفاده از آن اذیت نشوند. قابلیت تنظیم ارتفاع در آن بین 95-77 سانتی متر متغیر است. قابلیت تحمل وزن نیز تا 115 کیلو گرم می باشد. دارای لاستیک یدک برای تبدیل از حالت چرخدار به ساده می باشد، اما اصولا این نوع واکر به دلیل درارا بودن چرخ خریداری می شود و استفاده از دو لاستیک کمتر می باشد. در این نوع واکر نیز خاصیت تاشو بودن وجود دارد.


واکر توسط چه افرادی استفاده می شود؟

به عنوان مثال افرادی که بعد از سانحه دچار مشکل شده اند و نیاز به راه رفتن دارند و یا افرادی که اصلا قادر به راه رفتن نیستند و ... از واکر استفاده می کنند. زیرا واکر به آن ها کمک می کند با وجود اینکه توانایی حرکت پاهای خود را ندارند، با گذشت زمان بتوانند برخی از حرکات مستقل را توسعه دهند.
 

طریقه ی استفاده از واکر

کاربر می تواند با استفاده از واکر به سمت جلو و اطراف حرکت کند. بدین صورت که دستان خود را در دوطرف قسمت بالایی واکر قرار می دهد و بعد از هر قدمی که بر می دارد یا همزمان با قدم ها، واکر را نیز حرکت می دهد. این مسئله بستگی به این دارد که کاربر توانایی تحمل وزن خود را بر روی یکی از پاها دارد یا خیر. نوع دیگر واکر البته نوع دیگری از واکر وجود دارد که به آن رولیتر تاشو گویند. این نوع از واکرها دارای یک سبد در زیر صندلی یا در جلو می باشند و قابل تکیه دادن نیز هستند. علاوه بر این ترمز روان همراه با عملکرد قفل دستگاه در آن ها تعبیه شده است.

نکات خرید واکر

واکرها در انواع مختلفی موجود هستند و برای جابجایی افرادی که قادر به تحمل وزن خود بر روی پاهایشان نیستند مورد استفاده قرار می گیرد. البته بهتر است پیش از آنکه هزینه ی واکر توسط مشتری پرداخت شود از جهت کارایی مورد بررسی قرار گیرد، تا کاربر مطمئن شود که واکر تمام نیازهای او را می تواند برطرف نماید.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید