دلایل استفاده از دستگاه بخور

دلایل استفاده از دستگاه بخور
دستگاه بخور را شاید بسیاری از شما استفاده کرده باشید. اما معمولا اکثر ما از بخور گرم استفاده می کنیم، امروز قصد داریم تا در مورد بخور سرد بیشتر به شما اطلاعات بدهیم.

استفاده از دستگاه های بخور آب سرد هوای محیط را به خصوص در مناطق خشک مرطوب کرده و از پیری زودرس پوست جلوگیری می کند. شاید خیلی از افراد تصور کنند که بخور تنها مخصوص به آب گرم است. اما بخور آب سرد نیز فواید جادویی زیادی دارد که پزشکان بسیاری استفاده از آن را توصیه می کنند.

هوا در شهرهای صنعتی و کوچک حتی در داخل منازل نیز بسیار آلوده و پر از ریزگرد است که تنفس در آن می تواند منجر به بروز بیماری های مختلف شود. از طرفی با شروع سرما و خشک شدن هوا در فصل پاییز و زمستان، مشکلات تنفسی و پوستی زیادی برای افراد پیش خواهد آمد که به مرور زمان تاثیرات خود را روی پوست، چروک های زودرس، مشکلات تنفسی و سرفه های شدید و خشک می گذارد. استفاده از بخور سرد می تواند تا حد بسیار زیادی این مشکلات پوستی و تنفسی را برطرف کند.


چرا باید از دستگاه بخور استفاده کنیم؟؛ در ادامه به مزایای این دستگاه اشاره می کنیم تا بتوانید ارزیابی دقیقی داشته باشید و به پاسخ این پرسش برسید. 

مزایای استفاده از دستگاه بخور سرد 

از جمله مزایای دستگاه بخور سرد می توان به موارد زیر اشاره نمود: 

کمک به درمان سرماخوردگی 

کسانی که در دوران سرماخوردگی هستند و در نواحی دهان و سینوس ها دچار التهاب شده‌اند نیاز است که با تکنیک های مختلفی این بخش های دهانی را نرم کنند. درواقع این کار اجازه می دهد که خلط و عفونت های سینوس ها در مدت زمان کوتاه تری از بین بروند. برای این کار از انواع دارو های درمانی و نیز دستگاه بخور سرد استفاده می شود. دستگاه بخور سرد ضروری است که در دوران سرماخوردگی مورد استفاده قرار گیرد. بسیاری از متخصصین به مراجعین خود پیشنهاد می کنند که در داخل دستگاه از انواع اسانس ها بهره مند شوند. 

اسانس هایی که بوی مطبوعی را در منزل ایجاد می کنند و علاوه بر آن خاصیت درمانی نیز دارند. مثل اسانس نعنا و اسطوخودوس. این موضوع نیز از جمله فواید دستگاه بخور برای سلامتی است که باید نسبت به آن توجه داشته باشید. استنشاق انواع اسانس هایی که خاصیت درمانی دارند نتایج شگفت انگیزی در دوران سرماخوردگی برای افراد دارد.

دلایل استفاده از دستگاه بخور

مفید برای سلامتی پوست 

از مزایای دستگاه بخور می توان به بهبود پوست اشاره کرد. پوست برای شادابی و سلامت نیازمند رطوبت مورد نیاز است. بنابراین باید آن را با مراقبت های غذایی و کرم های مرطوب کننده تامین نمود. یکی از تکنیک ها این است که از دستگاه بخور سرد استفاده کنید. 

دستگاه های بخور آب را به ریزترین حالت در حد میکرون تبدیل کرده و باعث می شوند که رطوبت بسیار خوبی تولید گردد. این رطوبت روی سطح پوست قرار گرفته و به بهبود شرایط پوستی کمک می کند. 

جلوگیری از انتشار باکتری و ویروس 

از دیگر فواید دستگاه بخور سرد از بین بردن احتمال رشد میکروب ها است. دستگاه بخور سرد باعث می شود دمای اتاق، خانه یا محل کار تازه شود و از اجتماع میکروب ها و رشد باکتری و ویروس جلوگیری به عمل آید.  

همانطور که می دانید گرما و حرارت بستر مناسبی برای رشد انواع باکتری ها و ویروس است که در صورت عدم توجه امکان انتقال انواع بیماری نیز وجود دارد. 

کاهش خونریزی بینی 

خونریزی بینی در اغلب موارد در نتیجه فشار های عصبی یا وارد آمدن انواع ضربه ها به استخوان و رگ های بینی رخ می دهد. گاهی نیز در اثر فشار خون و افزایش دمای بدن ایجاد خواهد شد. در نتیجه بهتر است که حرارت موجود را در ناحیه بینی به حداقل برسانید. زمانی که حرارت در ناحیه بینی افزایش می یابد میزان خونریزی را نیز افزایش می دهد. به همین دلیل است که گاهی از آب سرد برای شستشوی بینی در هنگام خونریزی استفاده می کنند. 

ایجاد احساس آرامش و خواب راحت 

از تاثیرات دستگاه بخور سرد دستگاه بخور زمانی که در حال تولید بخور است به پاکیزه شدن هوا کمک می کند. هر چقدر که هوای اطراف ما عاری از آلودگی ها باشد به همان میزان دستگاه تنفسی می تواند روند تنفس گیری بهتر داشته باشد. در نهایت همین امر سبب می شود که افراد کیفیت خواب بالایی داشته باشد. 

کاهش عوارض بیماری های آلرژیک 

کسانی که مبتلا به آسم و آلرژی هستند برای این که علائم آلرژیک در آن ها کاهش داشته باشد نیاز است که در هوای پاکیزه ای تنفس داشته باشند. دستگاه بخور سرد به دلیل تولید رطوبت کمک می کند که گرد و غبار موجود در هوا به سطح زمین بنشیند. در نتیجه افراد با تنفس در هوای مناسب ایجاد شده در اثر دستگاه بخور سرد، می توانند تجربه بهتری داشته باشند. در نهایت شاهد هستیم عارضه های ناشی از بیماری های آلرژیک کاهش داشته باشد. 

استفاده از دستگاه مرطوب کننده هوا در زمستان به شما در جلوگیری از بیماری کمک می کند. همچنین می تواند پوستتان را زیباتر و نرمتر کند و رطوبت را به آن بازگرداند.

خواب راحت

خشکی هوا اغلب باعث خروپف می شود اگر خروپف می کنید، باید بدانید که اگر خانه هوای مرطوبی داشته باشد شما کمتر خر و پف می کنید.

 کاهش عفونت

در هوای مرطوب ویروس ها و باکتری ها نمی توانند زنده باشند دلیل آن اینست که میزان رطوبت بالا مانع از انتقال ویروس هایی می شود که در فضا پخش هستند. بخور می تواند به شما برای پیشگیری از عفونت کمک کند. 

سلامت گیاهان و حیوانات خانگی

یک مرطوب کننده می تواند به حفظ سلامت گیاهان خانگی شما کمک کند. گیاهانی که در حفظ سلامتی همه مفید هستند. گیاهان از انتشار مواد سمی در هوا نیز جلوگیری می کنند. گیاهان در هوای خشک زمستان رنج می برند. در زمستان و هوای سرد خاک خشک تر از معمول است و برگ ها بیمار می شوند و میریزند.

حیوانات خانگی داخل خانه از همان راحتی و مزایای بهداشتی که شما دارید بهره مند خواهند شد. یک مرطوب کننده که هوا را تصفیه می کند یک ایده عالی است برای حیوان خانگی که آلرژی هم داشته باشد.

فواید دستگاه بخور برای گیاهان

کاهش آلرژی

اگر آلرژی دارید، شما می توانید از بخور استفاده کنید و آلرژی خود را با سرمایه گذاری روی یک بخور خوب با تصفیه هوا و ضد میکروب کاهش دهید. آلرژیک و آسم با علائم خونریزی بینی، لب های ترک خورده، گلودرد وخارش پوست بروز می کنند. خانه گرم تر با خرید بخور شما یک خانه گرمتر خواهید داشت که می تواند صورت حساب را نیز در فصل گرما کمتر کند. مرطوب کننده نه تنها با پوست خشک وویروس انفولانزا مبارزه می کند بلکه باعث خواهد شد تا خانه ی شما گرم تر شود.

تاثیر بخور در رشد کودکان

مزایای بخور در کودکان به خصوص نوزادان فوق العاده است از آنجایی که بخور هوای محیط را مرطوب می کند کودک شما را از خشک شدن پوست نجات میدهد. پوست بچه ها به هوای خشک حساس است بنابراین ما باید از یک بخور مناسب برای مرطوب کردن هوا استفاده کنیم .

مرطوب شدن هوا باعث می شود نوزادان راحت تر نفس بکشند و در نتیجه خواب راحت تری داشته باشند.

تاثیر بخور در سینوس و بینی

اگر شما دچار سینوزیت مزمن هستید، حتما می ‌دانید که درزمستان باید مراقب باشید تا سینوزیت شما عود نکند چون با آلرژی فصلی و سرما خوردگی دوباره فعال می شود و بخورها و مرطوب کننده های هوا برای مرطوب کردن محیط خانه برای مقابله با خشکی بینی و سینوس مورد استفاده قرار می گیرند. هر دو با برق کار می کنند و ما می توانیم به راحتی آنها را جابجا کنیم و از اتاقی به اتاق دیگر ببریم.

محافظت از مو

اگر محیط اطراف خشک باشد روی موهای ما نیز اثر می گزارد و باعث خشکی موها می شود. یک مرطوب کننده ی خوب باعث می شود در روزهای خشک و سرد زمستان شما هوای مرطوبی داشته باشید و این باعث رشد بهتر و نرمی موهای شما می شود.

تاثیر در تارهای صوتی

هوای خشک تاثیر مستقیم در تارهای صوتی ما می گذارد. استفاده از بخور آب و بخور مرطوب مانند بابونه و نعناع بازکننده راه تنفس و تقویت کننده تارهای صوت هستند. هوای خشک وارد تارهای شما می شود و باعث ضمختی صدا در صبح می شود.

اگر هنگام خواب یک بخور مناسب در اتاقتان داشته باشید. مسلما صبح صدای شما تغییری نخواهد کرد.

سایر مزایا:

  • از خشکی پوست جلوگیری می کند.
  • در درمان عفونت های دستگاه تنفسی کاربرد دارد.
  • باعث بهبود مجاری تنفسی و از بین بردن سرفه ها می گردد.
  • بهترین درمان برای سرماخوردگی و آنفلوانزا است.
  • باعث ایجاد رطوبت در محیط می گردد بدون آنکه دمای محیط (با توجه به نوع دستگاه بخور) افزایش یا کاهش یابد.

مزایای دستگاه بخور گرم

دستگاه بخور گرم نیز مانند دستگاه بخور سرد نیز دارای مزایا و فوایدی است که برای بهره مندی از آن ها می توانید یک دستگاه با کیفیت خریداری کنید. مثل بهبود وضعیت سینوزیت، درمان سرماخوردگی، از بین رفتن جوش های پوستی،  از بین رفتن حساسیت های پوستی، صاف شدن پوست و رفع منافذ پوست و ... 

همین موارد از دلایل استفاده از دستگاه بخور است که بسیاری از افراد با این رویکرد نسبت به خرید و استفاده از آن اقدام می کنند.

بخور و فواید آن

عوارض دستگاه بخور

دستگاه های بخور به طور عمده بدون هر گونه عارضه خواهند بود. در نتیجه افراد به راحتی می توانند از آن ها بهره مند شوند. اما مهم ترین نکته ای که باید نسبت به آن توجه داشته باشید این است که هر ابزار و هر وسیله ای که به شکل افراطی مورد استفاده قرار گیرد می تواند با عارضه هایی منفی همراه باشد. در نتیجه نیاز است که با کاربری های هر وسیله را به طور دقیق و استاندارد آشنا باشید و در چارچوب صحیحی آن ها را به کار گیرید.  

برای مثال در صورتی که مدت زمان روشن بودن دستگاه در منزل زیاد باشد احتمال این وجود دارد که رطوبت هوا در آن محیط افزایش یافته و با نتایج منفی همراه باشد. 

کسانی که مشکلاتی همچون خشکی چشم را تجربه می کنند، احتمال دارد که هنگام استفاده از آن خارش یا سوزش چشم داشته باشند. بنابراین باید مراقبت های ویژه ای در این زمینه داشت. برای مثال هنگام بخور دادن به صورت، چشم تان را به صورت کامل ببندید. 

پیشنهاد مطالعه مقاله: فواید کیسه آب گرم در پریودی


نکات مهم هنگام استفاده از دستگاه رطوبت‌ساز

در بخش اول این مقاله شما را با انواع دستگاه های بخور و اینکه چرا باید هوای محیط را مرطوب نگه دارید آشنا کردیم در ادامه قصد داریم مواردی که به هنگام استفاده از بخور باید رعایت شود را، یادآور شویم.

  • اگر فرزند شما مبتلا به آلرژی و یا آسم می باشد، باید قبل از استفاده از دستگاه رطوبت‌ساز در منزل با پزشک خود مشورت کنید، رطوبت محیط باعث آسان تر شدن تنفس در افراد مبتلا به آلرژی و آسم می شود، مخصوصا در فصل سرد سال که در آن ابتلا به سرماخوردگی بیشتر شایع است، اما باید در نظر داشت که اگر به میزان رطوبت محیط توجه نداشته باشید ممکن است دچار مشکلاتی نیز شوید. زیرا رطوبت بیش از اندازه محیط موجب رشد آلرژن ها و قارچ ها می شود و در نتیجه باعث تحریک بیشترآسم و آلرژی می گردد.
  • زمانی که هوا بیش از اندازه مرطوب است باید از فن  و دستگاه تهویه هوا استفاده کنید.
  • دستگاه بخور خود را پاکیزه نگه دارید. فیلتر و مخزن کثیف در دستگاه بخور به سرعت تبدیل به محلی برای رشد باکتری ها و قارچ ها می شود. این آلودگی و قارچ ها برای کسانی که بخصوص مبتلا به آلرژی و آسم هستند می توانند مشکل ساز شود. حتی در افرادی که سالم هستند، فرستاده شدن این قارچ ها و باکتری ها به هوای محیط، برای آن ها مشکلاتی از قبیل عفونت های ریوی ویا علایمی مانند آنفولانزا را به همراه دارد.

حفظ رطوبت محل زندگی به ‌خصوص در فصول سرد سال، یکی ازراه‌های حفظ سلامتی است و دستگاه ‌های بخور تا حد زیادی به این مسئله کمک ‌می کنند، اما نباید به‌ طور دایمی استفاده شوند ونباید رطوبت هوای اتاق بیشتر از حد مجاز افزایش یابد. برای مطالعه بیشتر از شما دعوت می کنیم از صفحه محصولات دستگاه بخور نیز دیدن فرمایید.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید