چگونه کیفیت خوابمان را افزایش دهیم؟

داشتن یک خواب خوب رویایی به نظر می رسد و همه ما در تلاشیم که کیفیت خوابمان را بهبود ببخشیم. داشتن یک خواب شبانه آرام باعث می شود در روز بعد عملکرد بهتر و استرس کمتری داشته باشیم.

با این 6 راه شما می توانید کیفیت خواب خود را افزایش دهید.

 

  1. برنامه ریزی برای خواب داشته باشید.

برای خوابیدن و بیدارشدن خود زمان بندی مشخصی داشته باشید و طبق همان برنامه ریزی پیش بروید. با این کار بدن شما به آن زمان بندی عادت می کند و خود را با آن هماهنگ می کند. در روزهای تعطیل نیز سعی کنید حداکثر از یکی دو ساعت بیشتر از سایر روزها در رختخواب بمانید.

 

  1. به غذاها و نوشیدنی های خود توجه کنید.

از خوردن موادی مانند کافئین و قهوه و چای و مواد محرک دیگر قبل از خواب پرهیز کنید. مصرف الکل باعث می شود شما نیمه شب بیدار شوید پس از مصرف آن حداقل 3 ساعت قبل از خواب پرهیز کنید. توجه داشته باشید که با معده خیلی پر یا خیلی خالی (گرسنه) به رختخواب نروید زیرا برای سلامتیتان بسیار مضر است.

 

  1. یک کار ثابت قبل از خوابیدن انجام دهید.

برای قبل از خوابتان یک ریتم ثابت تعیین کنید. مانند گوش دادن به یک موزیک خاص و یا انجام حرکات یوگا. تکرار یک کار خاص قبل از خواب باعث می شود که بدن به آن کار عادت کند و در صورت انجام همان کار به طور اتوماتیک خودش را برای خواب آماده می سازد.

 

  1. نور را کاهش دهید.

حداقل یک ساعت قبل از خواب نور محیط را کم کنید و از نگاه کردن به صفحات نورانی مانند موبایل یا تبلت و یا صفحه تلویزیون اجتناب کنید. اگر نمی توانید چراغ ها را خاموش نمایید حداقل نور آنها را کم کنید.

 

  1. تعیین یک اتاق به عنوان اتاق خواب و استراحت

از اتاق خواب خود تنها برای خوابیدن و استراحت استفاده نمایید. اتاق کار و یا اتاق پذیرایی را از اتاق خواب خود جدا نمایید و در اتاق خواب خود فقط بخوابید و کار نکنید.

 

  1. آرام باشید.

قبل از خوابیدن خیلی مهم است که آرامش داشته باشید. به همین دلیل قبل از خواب بهتر است به مسائل آرامش بخش فکر کنید و تا جایی که می توانید از استرس و ناراحتی اجتناب کنید و حتی می توانید قبل از خواب حرکات یوگا و مدیتیشن انجام دهید.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاه شما