کمپرس سرد یا گرم

برای اکثر افراد و ورزشکاران همیشه این سوال وجود داشته که هنگام آسیب دیدگی باید از کمپرس سرد استفاده کرد یا گرم. ما در این بخش تفاوت ها و نوع کاربرد این دو را برای شما شرح می دهیم.

انواع آسیب دیدگی

به طور کلی می توان گفت که دو نوع آسیب دیدگی وجود دارد، آسیب حاد و آسیب مزمن.

آسیب های حاد کاملا واضح هستند و شخص حتما از وقوع آنها خبر دار می شود. این نوع آسیب در اثر اتفاقات ناگهانی و شدید رخ می دهد مثل ضربه خوردن پا در فوتبال یا پیچ خوردن پا و یا هرگونه ضربه و پیچ خورگی ناگهانی دیگر برای هر عضو دیگر این نوع آسیب دوره درمان کوتاه تری دارد.

آسیب های مزمن فرساینده عمل میکنند، ممکن است بدن در طی یک مدت زمان خاصی آرام آرام در حال نابود شدن بوده باشد اما شما چیزی حس نکنید و بعد از مدتی درد خفیفی آغاز شود که به مرور بیشتر می شود. این، یک نوع آسیب مزمن است و خیلی سخت تر از آسیب حاد درمان می شود و در بعضی موارد خاص شاید درمان کامل نشود. بعضی از آسیب های مزمن در اثر عدم بهبود کامل یک آسیب حاد قبلی به وجود می آیند.

کاربرد یخ

استفاده از یخ بیشتر در آسیب های حاد کاربرد دارد، البته یخ تنها به التیام محل آسیب دیدگی کمک میکند، زیرا که شخص آسیب دیده باید هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کند تا مطمئن شود که آسیب حاد بعد ها به آسیب مزمن تبدیل نشود.

در کمپرس سرد شما باید مقداری یخ را داخل یک کیسه یخ که به راحتی می توانید از داروخانه تهیه کنید، بریزید و آنرا حدود 12 دقیقه روی محل آسیب دیده بگذارید و پس از آن از آنجا بردارید تا دمای پوست دوباره به حالت اولیه بازگردد و سپس دوباره این کار را تکرا کنید.

البته نمی توان گفت که یخ روی بعضی از آسیب های مزمن تاثیری ندارد، ولی برای این گونه آسیب اصلا یک درمان به حساب نمی آید و تنها برای مدتی درد را التیام می دهد. این نوع آسیب می تواند به دلیل استفاده بیش از حد و یا نادرست از یک عضو هم به وجود بیاید. بهترین روش یخ درمانی استفاده از کیسه های یخ مرغوب است زیرا که این کیسه ها از بیش از حد سرد شدن پوست و پاره شدن مویرگ ها جلوگیری می کنند.

کمپرس گرم چی زمانی استفاده می شود؟

کمپرس گرم برای آسیب های مزمن بسیار مفید است اما تفاوت آن با یخ آن است که یخ پس از بروز درد مزمن استفاده می شود، ولی کمپرس گرم بهتر است قبل از انجام حرکات ورزشی و یا کار های سنگین استفاده شود که ناحیه را گرم کند و عضلات را آماده سازد.

نکته: هرگز از گرما درمانی پس از وقوع حادثه، پس از ورزش و یا هنگام آسیب دیدگی استفاده نکنید، زیرا که گرما در این حال موجب افزایش التهاب می شود.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاه شما