همه چیز درباره آلرژی

همه چیز درباره آلرژی
در این مطلب به بررسی آلرژی و انواع آن می پردازیم.

آلرژی چیست؟

آلرژی یا همان حساسیت، واکنش غیر طبیعی سیستم ایمنی به یک ماده خارجی است که عموماً بی ضرر می باشد. وقتی یک فرد به چیزی حساسیت دارد، سیستم ایمنی به اشتباه این ماده را آسیب رسان فرض کرده و به آن واکنش نشان می دهد. بسته به نوع ماده خارجی، انواع مختلفی از آلرژی پدید می آید.

افراد زیادی در سراسر دنیا به انواع آلرژی مبتلا هستند. در واقع به طور میانگین از هر 5 نفر یک نفر آلرژی دارد. پس اگر شما هم یکی افرادی هستید که با تغییر فصل یا خوردن برخی غذاها دچار واکنش های آلرژیک می شوید این مطلب را از دست ندهید.


علائم کلی آلرژی

واکنش آلرژیک باعث التهاب و تحریک می شود. علائم و نشانه های آن به نوع آلرژن بستگی دارد. واکنش های آلرژیک ممکن است در روده، پوست، سینوس ها، چشم و بینی رخ دهد. به علت شباهتی که بین این واکنش ها و سرماخوردگی وجود دارد ممکن است در برخی موافق موجب اشتباه در تشخیص شوند.

راه های درمان آلرژی


موثرترین راه برای درمان آلرژی دوری کردن از وضعیتی است که شما را دچار این واکنش می کند. یکی از بهترین راه های درمان خرید دستگاه تصفیه هوا است تا با تصفیه کردن ذرات و آلودگی های هوا عوامل آلرژی زا را از محیط دور کنند. اما با اینحال گاهی اوقات این امکان وجود ندارد مثلاً برای کسانی که حساسیت فصلی دارند (این حساسیت معمولاً در اوایل فصل بهار و پاییز شدت می یابد) به علت پخش بودن ذرات آلرژی زا در هوا ، اجتناب از عامل حساسیت میسر نیست. به همین علت پزشکان داروهایی را تجویز می کنند که صرفاً علائم آلرژی را کاهش می دهد.

  1. آنتی هیستامین ها: این دارو عملکرد هیستامین را مسدود می کند. با اینکه این دارو بدون نسخه هم قابل تهیه می باشد اما باید در مصرف آن احتیاط کرد چرا که ممکن است برای برخی افراد به ویژه کودکان مناسب نباشد لذا قبل از استفاده آن با پزشک خود مشورت کنید.
  2. ضد احتقان بینی: این دارو که از طریق بینی استفاده می شود ، اثر کوتاه مدتی در رفع علائم حساسیت های فصلی، حساسیت به حیوانات خانگی و گرد و خاک دارد.
  3. اسپری های استروئیدها: این اسپری ها نیز از طریق بینی مصرف می شوند و به کاهش مخاط آن کمک می کنند.

وقتی شما دچار حساسیت میشوید این به این معناست که سیستم ایمنی بدن نسبت به مواد ظاهرا بی آزار موجود در محل زندگیتان، واکنشی افراطی نشان میدهد.


چه کسانی دچار آلرژی میشوند؟

هرکسی در هر مقطع سنی میتواند دچار آلرژی شود .آلرژی میتواند در زمان زمان کودکی بروز کند و یا اینکه تا زمان بزرگسالی هیچ علائم و نشانه ای از آلرژی نداشته باشید.


انواع آلرژی و نشانه ها

شرایط زیادی ممکن است باعث ایجاد حساسیت در بدن شوند که در ادامه شایع ترین آنها را نام می بریم.

  1. حیوانات خانگی و حشرات
  2. گرد و خاک
  3. داروها
  4. غذاها
  5. گرده افشانی گیاهان

سیستم ایمنی پیش فعال

این نوع آلرژی زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن شما به چیزی که بی ضرر است مانند گرده و یا برخی مواد غذایی واکنش نشان دهد. این واکنش می تواند از خفیف تا شدید و تهدید کننده زندگی متغیر باشد. تحقیقات نشان می دهد در ایالات متحده حدود 30 درصد از بزرگسالان و 40 درصد از کودکان این نوع از آلرژی را دارند.


خرید دستگاه بخور و رطوبت ساز مناسب منزل و محل کار


حساسیت فصلی

آلرژی در فصل بهار: هیچ درمانی برای آلرژی در فصل بهار وجود ندارد اما شما میتوانید با استفاده از  داروهای تجویز شده برای حساسیت  و پاکسازی کامل محل زندگی‌تان مثل گردگیری و همچینین باز نگذاشتن درها و پنجره ها برای جلوگیری از ورود گرده ها و گرد و غبار به داخل منزل تا حد بسیار زیادی از آلرژی در فصل بهار جلوگیری کنید.

آلرژی در فصل تابستان: آلرژی در فصل تابستان معمولا بر اثر گرده افشانی گیاهان اتفاق میافتد.

آلرژی در فصل پائیز: گرد و غبار در واقع عامل اصلی تحریک کننده حساسیت در این فصل میباشند.

آلرژی در فصل زمستان: اگر شما به خاک و گرد وغبار آلرژی دارید متوجه میشوید وقتی در فصل زمستان زمانی را بیرون از منزل سپری میکنید علائم و نشانه های آلرژی را در خود احساس میکنید.

حساسیت غذایی

یک آلرژی غذایی معمولا هر زمان که غذای مربوطه مصرف شود، موجب ایجاد نوعی واکنش در بدن فرد می‌شود. علایم ممکن‌ است در بین افراد متفاوت باشند و همیشه برای فرد این سوال را بوجود می آورد که آیا نسبت به غذایی که مصرف کرده واکنش آلرژیک داشته یا خیر ؟

حساسیت به شیر

اگر شما به شیر آلرژی دارید حتما از مصرف شیر و فرآورده های لبنیاتی و همچنین خوراکی هایی که در آن از سیر استفاده شده اجتناب کنید.نشانه های حساسیت به شیر شامل استفراغ یا گرفتگی معده و خس‌خس کردن میباشد.

حساسیت به پروتئین شیر(casein)

اگر استفاده از یک لیوان شیر و یا مصرف تکه ای از پیتزا باعث بروز نشانه های حساسیت  در شما میشود شما ممکن است به پروتئین های موجود در شیر حساسیت داشته باشید.

حساسیت به آجیل

تنها راه جلوگیری از واکنش آلرژیک نسبت به آجیل ها اجتناب از مصرف آنها و خوراکی هایی که در آنها از آجیل استفاده شده میباشد برخی از آجیل های حساسیت زا شامل بادام زمینی و گردو میباشد.

آلرژی به تخم مرغ

اینگونه حساسیت بیشتر در کودکان رخ میدهد و درموارد بسیار کمی در بزرگسالان اتفاق میافتد درجه ی  واکنش آلرژیک بدن نسبت به تخم مرغ در کودکان میتواند از خفیف تا بسیار شدید باشد

حساسیت پوستی

درماتیت تماسی زمانی ظاهر می‌شود که پوست در تماس با یک ماده‌ی محرک یا آلرژن قرار گیرد. علایم آن خارش، تاول، سوزش و ایجاد ضایعاتی در سطح پوست است. کهیر، تورم قرمز رنگی است که روی سطح پوست ظاهر می‌شود. کهیر  اغلب در نتیجه‌ی قرار گرفتن در معرض یک آلرژن و یک عفونت بروز می‌کند. علت کهیر م تا اندازه‌ی زیادی ناشناخته باقی مانده‌است.

حساسیت به نیکل از دیگر مواردی که می‌تواند منجر به ایجاد واکنش آلرژیک پوست شود، تماس مستقیم  با فلز نیکل  و یا استفاده از محصولی که در آن از نیکل استفاده شده است.

برای مشاهده محصولات مربوط به دستگاه بخور صورت امسیگ کلیک نمایید. 

حساسیت به  گرده انواع گیاهان

برخی افراد در فصل گرده افشانی گل ها دچار آلرژی می شوند. این گرده ها ذرات ریز معلق در هوا هستند و هنگامی که وارد سیستم تنفسی این افراد می شود سیستم ایمنی آنها به صورت عطسه و یا آبریزش بینی واکنش نشان می دهد. داروهایی برای درمان این نوع آلرژی تجویز می شوند.

حساسیت به حیوانات

برخی افراد به حیوانات آلرژی دارند. این آلرژی می تواند نسبت به پروتئین های موجود در بزاق یا غدد چربی پوست آنها و یا موی آنها باشد. خوشبختانه می توان با کنترل و رعایت برخی اصول بدون مشکل با حیوان خانگی خود همچنان زندگی کنید. به عنوان مثال اتاق خواب آن را جدا کنید، به جای فرش از پارکت یا سرامیک که قابل شستشو و ضدعفونی هستند استفاده کنید و او را به طور منظم حمام کنید و لباس بپوشانید. استفاده از فیلتر HEPA و داروهای ضد آلرژی نیز ممکن است مفید باشد.

حساسیت به گرد و غبار

این ذرات کوچک در محیط پیرامون ما پراکنده شده اند. روی ملافه، تشک، لوازم خانه، فرش، پرده و وسایل دیگری که روزانه با آنها سر و کار داریم. برای جلوگیری از بروز علائم این نوع آلرژی می توانید از بالش های ضد حساسیت و یا ملافه های ضد حساسیت استفاده نمایید. لباس ها و ملافه ها را در آب گرم بشویید و خانه خود را تا جای ممکن از گرد و غبار تمیز نمایید.

حساسیت به نیش حشرات

نیش حشرات ممکن است باعث قرمزی و تورم شود و یا حتی بیشتر از یک هفته به طول انجامد. اما در برخی افراد ممکن است واکنش بدن در مقابل این نیش شدیدتر باشد و حتی زندگی فرد را نیز به خطر بیاندازد. در  چنین مواردی پزشک دارویی تجویز می کند که علائم کنترل شوند و علائم فرد بهبود یابد.

حساسیت به شرایط محیط

در برخی اوقات رطوبت نیز می تواند باعث ایجاد آلرژی شود. به عنوان مثال در مکان های مرطوب مانند زیرزمین یا حمام میکروب ها رشد بهتری دارند و در نتیجه برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند می تواند واکنش های آلرژیک ایجاد نماید.

حساسیت به لاتکس

لاتکس موجود در برخی محصولات مانند دستکش ها می تواند باعث ایجاد آلرژی شود. این آلرژی می تواند به صورت خارش پوست، قرمزی پوست و یا مشکلات تنفسی بروز کند. این علائم حتی ممکن است به صورت سوزش چشم، آبریزش بینی، خارش، عطسه و خس خس سینه نیز ظاهر شوند.اگر شما به این نوع از آلرژی مبتلا هستید حتما دستبند هشدار پزشکی را همیشه به دستتان ببندید.

حساسیت به انواع دارو

پنی سیلین، آسپرین و داروهای دیگری می توانند باعث علائم آلرژی شوند. از جمله این علائم می توان به خارش چشم، گرفتگی و تورم صورت، دهان و گلو اشاره کرد. این حساسیت گاهی شدیدتر هم شده و در صورت مصرف دوز بالای دارو ممکن است حتی زندگی فرد را نیز به خطر بیندازد. بنابراین قبل از مصرف دارو با پزشک مشورت کنید و در صورت تجویز نیز ابتدا مقدار کمی ازآن را تست کنید و اگر مشکلی نبود دارو را مصرف نمایید.

حساسیت به سوسک

این نوع از آلرژی می تواند حساسیت به نوعی پروتئین نیز باشد. برای رهایی از علائم این نوع آلرژی بهتر است آشپزخانه خود را تمیز نگهدارید و کف خانه و آشپزخانه و دیوارها و پنجره ها را به خوبی تمیز نمایید و اگر ترک یا حفره ای در آنها وجود دارد آن را تعمیر کنید تا از ورود این موجودات جلوگیری شود.

 

با بالش طبی امسیگ خوابی آرام داشته باشید. برای خرید و مشاهده محصولات روی لینک مربوطه کلیک کنید.


درمان و پیشگیری از آلرژی ها

شما  میتوانید برای درمان علائم و نشانه های حساسیت از داروهای تجویز شده استفاده کنید مانند تزریق آمپول ها ی  ضدحساسیت و از همه مهتر با ایجاد تغییر در سبک زندگی، مثل استفاده از فیلتر های هوا و اجتناب از مواردی که در شما باعث ایجاد آلرژی میشوند از مهمترین راههای پیشگیری از حساسیت هستند.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید