مزایای یخ درمانی برای سلامت و زیبایی

مزایای یخ درمانی برای سلامت و زیبایی
آیا تا کنون به خواصی که یخ می تواند داشته باشد توجه کرده اید؟
با شنیدن کلمه "یخ" یاد چه چیزی می افتید؟ احتمالا به یاد یک نوشیدنی خنک و خوشمزه با یک قالب درشت یخ درون آن می افتید. اما بهتر است بدانید که یخ علاوه بر خنک کردن نوشیدنی ها دارای خواص دیگری برای سلامتی انسان است. در این مقاله 7 مورد از خواص شگفت انگیز یخ برای سلامتی را مورد بررسی قرار می دهیم. 

مزایای یخ درمانی

یخ فوق العاده است، یک روش درمانی بسیار ساده و رایگان است که به راحتی در دسترس همه قرار دارد. شما می توانید از یخ برای کاهش درد و رفع کبودی استفاده نمایید. قرار دادن یک کیسه یخ در محل جراحت، نه تنها درد ناشی از آن را تسکین می دهد، بلکه باعث می شود جریان خون کندتر شود و از شدت خونریزی شما کاسته شود. همچنین برای کاهش اسپاسم های شدید و تسریع روند بهبودی بسیار مفید است. 
یخ برای استفاده های درمانی بسیار عالی است اما یک نکته مهم در مورد استفاده از آن وجود دارد، این که شما نباید هرگز بیش از 20 دقیقه یخ را بر روی یک محل قرار دهید. نه کمتر و نه بیشتر. قرار دادن آن کمتر از 20 دقیقه از مزایای آن کم می کند و اگر بیشتر از آن قرار دهید تاثیر معکوس دارد و مانند گرما درمانی عمل می کند و مغز ممکن است احتمال انجماد بافت را بدهد. 
از نظر پزشکی یخ تاثیر زیادی بر روی بافت های بدن دارد و نتایج مفیدی به همراه دارد. با استفاده از کیسه یخ می توانید استرس و اضطراب را کاهش دهید و از سردردهای میگرنی نیز رهایی یابید. یخ با تاثیر بر جمع شدن خون در جمجمه، کاهش فشار مغز و اطراف مغز در کاهش سردرد موثر است. 
همچنین یخ مزایای زیبایی هم دارد که در بهبود کیفیت و شادابی پوست تاثیر گذار است. در ادامه به طور دقیقتر کاربردها و فواید یخ را توضیح داده ایم.
 
همچنین استفاده از یخ برای درمان پوست یکی از محبوب ترین روش های زیبایی در دنیای امروز است. متخصصان زیبایی به مدت طولانی از یخ به دلیل مزایای فراوانی که دارد به عنوان مکمل درمان و در برخی اوقات جایگزین روش های دیگر استفاده می کردند. کارشناسان معتقدند یخ درمانی مزایای زیادی برای پوست دارد. به عنوان مثال می توان به شاداب کردن چهره، جلوگیری از پیری و چروک شدن پوست، رفع آکنه و بهبود گردش خون اشاره کرد. البته باید به این نکته توجه نمایید که اگر از یخ مستقیما استفاده نمایید نه تنها مزایایی ندارد بلکه به پوست شما آسیب نیز می رساند. بنابراین باید از کیسه یخ استفاده کنید و یا یخ را درون پوششی قرار داده و سپس از آن استفاده نمایید.
 

11 کاربرد یخ در درمان بیماری ها

یکی از کاربردهای یخ در درمان بیماری ها یا عوارض آن هاست. در صورتی که به درستی از یخ استفاده شود، تاثیر مثبت آن بر سلامت انسان مشخص می گردد. از جمله این فواید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- کاهش ورم با استفاده از یخ

اگر گردن یا عضلات شما دچار تورم شده است، یخ می تواند کمک بسیار خوبی برای تسکین درد و کاهش تورم باشد. برای استفاده از یخ، روی قسمت متورم کیسه یخ را قرار دهید تا تورم و درد را کاهش دهد. قرار دادن یخ سبب انقباض رگ های خونی می شود و به همین دلیل التهاب را کاهش می دهد. برای درمان تورم به صورت طبیعی از این روش استفاده کنید. 
روش استفاده از یخ برای کاهش تورم به این صورت است که چند تکه یخ را در کیسه یخ بریزید و سپس به مدت 20 دقیقه بر روی محل تورم قرار دهید. این کار را هر ساعت تکرار کنید. البته باید توجه کنید که یخ را نباید مستقیما بر روی پوست قرار داد زیرا ممکن است باعث سرمازدگی پوست و آسیب دیدن آن شود. 

2- تسکین درد عضلات با یخ

زمانی که عضله هایتان گرفته باشد و یا آمپول زده باشید و محل آن دردناک باشد، در چنین مواردی قرار دادن کیسه یخ روی محل درد، باعث کاهش درد می شود و التهاب را کاهش میدهد. از این طریق با درد مقابله می کند و گردش خون در ناحیه دردناک را بهبود می بخشد. 
برای آنکه بهترین نتیجه را از درمان درد عضله با یخ بگیرید در موارد مختلف روش های متفاوتی را باید انجام دهید. اگر درد شما ناشی از آمپول باشد، یک قالب کوچک یخ بردارید و آن را به کف دست خود بمالید و سپس کف دستتان که سرد شد را روی محل تزریق قرار دهید. اما اگر دچار درد های عضلانی شده اید، قالب یخ را مستقیما روی محل درد قرار داده و روی تمام قسمت های عضله بمالید. این کار را به مدت 2 تا 3 روز و به میزان 3 بار در هر روز تکرار کنید. 

3- کاربرد یخ در درمان بواسیر

یخ تاثیر شگفت انگیزی در درمان التهاب و تورم دارد. بنابراین برای کسانی که از بواسیر رنج می برند، یکی از گزینه ها برای کاهش درد مقعد این است که از کیسه یخ استفاده کنند. هر چند استفاده از کیسه یخ می تواند تورم را کاهش دهد، ولی باید توجه داشت که یخ مستقیما روی محل تورم قرار نگیرد. 
برای کاهش درد مقعد ناشی از مشکل بواسیر، چند قطعه یخ را درون کیسه یخ قرار دهید و آن را به مدت حداقل 10 دقیقه روی محل درد (مقعد) نگه دارید. همچنین این افراد برای کاهش درد و ادامه فعالیت های کاری خود می توانند از زیرنشیمن طبی می توانند برای نشستن استفاده کنند.

4- بهبود آفتاب سوختگی با یخ

زمانی که پوست تان دچار آفتاب سوختگی می شود، چند قالب یخ برداشته و بر روی پوست خود در محل آسیب دیدگی قرار دهید. این کار هم سوزش احتمالی را برطرف می نماید و هم پوست را هیدراته می نماید. علت این تاثیر این است که یخ از آب تشکیل شده و رطوبت از دست رفته پوست را به آن برمی گرداند. برای نتیجه گیری مطلوبتر، بهتر است به محض آنکه که متوجه تغییر رنگ پوست و آفتاب سوختگی آن شدید، سریعا همان قسمتی که آسیب دیده است را با مالیدن یخ بر روی آن خنک نمایید. 

5- تسکین دندان درد با یخ

ممکن است استفاده از یخ برای کاهش دندان درد را نشنیده باشید و به نظرتان خنده دار بیاید، اما در واقع یخ می تواند درد دندان را کاهش دهد. با قرار گرفتن یخ بر روی ناحیه حساس، اعصاب آن ناحیه برای مدتی حساسیت خود را از دست می دهند. بنابراین درد کاهش می یابد. 
برای این منظور، کیسه یخ را با چند قالب یخ پر کنید و آن را بر روی گونه و نزدیک محل دندانی که درد دارد قرار دهید. البته می توانید یخ را مستقیما بر روی دندان قرار دهید ولی این کار می تواند بسیار دردناک باشد و توصیه نمی شود.

6- بهبود سردردهای میگرنی یا یخ

سردردهای میگرنی معمولا با افزایش فشار در مغز همراه هستند و این فشار، درد غیرقابل تحملی را ایجاد می نماید. با استفاده از کیسه یخ می توانید سردردهای میگرنی خود را کاهش دهید. این کار را می توانید تا زمانی که سر دردتان بهبود نیافته است ادامه دهید اما فراموش نکنید که بعد از هر 20 دقیقه قرار دادن یخ، آن را به مدت 10 دقیقه از روی پوستتان بردارید. در مراحل اولیه آسیب، حداقل سه بار در روز استفاده از کیسه یخ لازم است؛ حتی اگر درد شما کاهش پیدا کرد حتما تا 3 بار این کار را تکرار کنید. هنگامی که در یک قسمت بدن التهاب به وجود می آید، گرما نباید استفاده شود. کیسه آب گرم برای استراحت ماهیچه ها مفید است اما زمانی که بافت ها دچار التهاب می شوند نباید از آن استفاده نمایید. گرما باعث انبساط عروق و رگ های خونی می شود و جریان خون را سریع تر می کند. التهاب و تورم به دلیل تجمع خون و پاره شدن رگ های خونی است. در چنین زمانی، گرمادرمانی و استفاده از کیسه آب گرم با افزایبش جریان خون وضعیت را بدتر می کند. در چنین شرایطی استفاده از کیسه یخ باعث کاهش جریان خون و در نتیجه کاهش التهاب و تورم می شود و از طرفی کاهش درد را نیز به دنبال دارد.

7- لاغری و رفع چربی شکم با یخ

اگر شما نمی توانید برای از بین بردن چربی شکم به جلسات تخصصی فیزیوتراپی بروید، می توانید استفاده از کیسه یخ را در خانه امتحان کنید. کیسه یخ را به مدت 15 دقیقه بر روی شکم خود قرار دهید و سپس آن را به مدت 3 دقیقه بردارید و مجددا این روند را تکرار نمایید. این کار را به مدت حداکثر 1 ساعت تکرار کنید. شما می توانید برای خواص بیشتر یخ را به همراه چای سبز، چای سیاه، قهوه و رزماری نیز استفاده نمایید. یخ سلول های چربی سفید را به فرآیند متابولیسم اضافه می کند تا سریع تر بسوزند. البته باید به این نکته توجه نمایید که این ترفندها در صورت ترکیب شدن با رژیم غذایی سالم و ورزش منظم بهترین نتیجه را می دهند.

8- کاهش خونریزی در صدمات ناشی از حوادث

کمک های اولیه در هنگام بروز آسیب در یک بافت نرم، در عرض 5 دقیقه از وقوع آن، بهتر است برای کاهش خونریزی از یخ درمانی استفاده نمایید. پایین آوردن دمای محل آسیب دیده، باعث می شود مکانیزم دفاعی بدن فعال شود و برای جلوگیری از کاهش دمای مرکزی بدن جریان خون در آن منطقه را کاهش می دهد و در نتیجه خونریزی کمتر می شود. این اقدامات اضطراری وضعیت بیمار را بهبود می بخشد و خونریزی محل آسیب دیده را نیز کنترل می کند. به عبارتی یخ درمانی روند خونریزی را متوقف می کند تا بیمار به یک پزشک رسانده شود و تحت مداوا قرار گیرد.

9- کاهش درد و تورم پس از جراحی

برای کاهش درد و تورم پس از جراحی، در برخی از موارد از کیسه یخ بر روی زخم و بخیه ها برای کاهش ناراحتی استفاده می کنند. به عنوان مثال کسانی که زایمان کرده اند برای کاهش درد می توانند از یخ درمانی بر روی بخیه های خود استفاده نمایند. قبل از استفاده از یخ درمانی با پزشک خود مشورت کنید، زیرا ممکن است قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سرما با واکنش های ایمنی بدن شما در تداخل باشد و یا واکنش های دفاعی شما را به تاخیر بیندازد. مطالعات نشان می دهد که یخ درمانی به کاهش درد و تورم نیز کمک فراوانی می کند. همچنین به تنظیم شدن و میزان حرکات و بهبود قدرت عضلانی نیز کمک می کند.

10- درمان کمر درد با یخ

کمر درد می تواند علل زیادی داشته باشد. اگر کمر شما دچار درد شدید و التهاب شده باشد، یخ درمانی بسیار مفید خواهد بود. به عنوان مثال اگر یک بار سنگین بلند کرده اید و کمرتان درد گرفته است از کیسه یخ می توانید برای بهبود آن کمک بگیرید. اما اگر درد کمر شما به همراه التهاب نباشد و دلیل دیگری داشته باشد، استفاده از یخ مفید نیست. در این صورت شما می توانید از گرما درمانی و کیسه آب گرم استفاده نمایید.

11- یخ درمانی در آسیب های ورزشی و توانبخشی

در برخی از صدمات ورزشی مانند گرفتگی ناگهانی عضلات می توانید از یخ درمانی استفاده نمایید. حتی می توانید گاهی اوقات تمرینات خود را همراه با بسته های یخی که به بدنتان بستید انجام دهید. از طرفی قرار گرفتن بیش از حد در معرض یخ عضلات شما را سخت می کند و بیشتر خسته می شوید. مگر این که با تجویز پزشک برای مدت زمان زیادی در معرض یخ درمانی باشید.

خرید ماساژور برقی برای بدن، گردن و پا با بهترین کیفیت


 

کاربرد یخ در زیبایی

برخی معتقدند "صورت شما ثروت شماست". ممکن است شما به این مساله چندان اعتقادی نداشته باشید اما قطعا داشتن پوستی شاداب و صاف برایتان اهمیت دارد. همانطور که میدانید یخ تاثیر شگفت انگیزی بر روی پوست شما دارد. در ادامه به صورت دقیق تر به خواص و فواید یخ برای زیبایی می پردازیم.

1. استفاده از یخ برای شادابی و لطافت پوست صورت 

برای آنکه پوستی به لطافت برگ گل داشته باشید باید هر شب قبل از خواب، صورت خود را بشویید، یک کیسه یخ را از یخ پر کنید و به آرامی صورت و گردن خود را به مدت 3 دقیقه ماساژ دهید. این کار را چندین روز تکرار کنید نتیجه آن را خواهید دید. همیشه قبل از استفاده از یخ صورت خود را تمیز نمایید. از یک دستکش برای نگهداری یخ استفاده کنید که احساس سرما نکنید. هنگام ماساژ یخ بر روی پوست خود به صورت مستقیم یخ را بر روی پوست خود قرار ندهید. از کیسه یخ برای نگهداری یخ استفاده نمایید. 

2. رفع قرمزی پوست و التیام جوش صورت

زمانی که یک جوش جدید بر روی صورت شما ظاهر می شود، می توانید برای کاهش تورم و درد آن از یک کیسه یخ استفاده نمایید. این کار هم باعث تسکین درد شما می شود و هم روند درمان آن را سریع تر می کند.

3. از بین بردن آکنه با یخ درمانی 

یکی از بهترین راه ها برای درمان آکنه، استفاده از یخ است. صورت خود را بشویید، یک کیسه را از یخ پر کنید و به مدت 3 تا 5 دقیقه روی صورت خود ماساژ دهید. برای مشاهده تاثیر آن، لازم است حداقل یک هفته این عمل را انجام دهید.

4. رفع چین و چروک صورت با یخ

یخ با افزایش گردش خون در زیر پوست از چین و چروک خوردن پوست شما جلوگیری می کند. از این رو استفاده دائم آن از سنین جوانی از پیری زودرس جلوگیری می کند. شما می توانید هر روز یک دقیقه قبل از آرایش از ماساژ یخ استفاده کنید. 

5. کاهش منافذ باز پوست با یخ

اگر پوست صورتتان پر از منافذ باز است و به دنبال درمان و یکنواخت کردن صورت خود هستید؛ یک قطعه یخ را به طور مستقیم بر روی پوست صورت خود بکشید. بعد از چند روز متوجه خواهید شد که منافذ باز پوستتان جمع تر شده است. این درمان موقتی اما بسیار اثر بخش است. به طور اصولی این کار در روند پاکسازی پوست انجام می شود که ابتدا با استفاده از بخور صورت با بخار گرم منافذ پوست باز شده و آماده پاکسازی می شود در نهایت با استفاده از بخور سرد یا با کمک یخ منافذ پوست را کوچک می کنند.

 6. رفع پف زیر چشم با استفاده از یخ

بسیاری از افراد پس از خواب طولانی یا گریه زیاد، چشمانی پف کرده دارند. یکی از سریعترین راهکارها برای کاهش پف چشمان استفاده از یخ است. به این صورت که به مدت 2 دقیقه یک کیسه یخ را روی چشمانتان به صورت دایره ای ماساژ می دهید.
شما می توانید قطعه های یخ را به طور مستقیم برای کاهش تورم در اطراف چشم قرار دهید. برای جلوگیری از آسیب پوست در مجموع بیش از یک ساعت یخ را بر روی پوست قرار ندهید. شما می توانید برای تاثیر بیشتر یخ را به همراه خیار، چای سبز، چای سیاه یا سیر استفاده نمایید.

7. کاربرد یخ برای متعادل سازی چربی پوست

اگر پوست چربی دارید و به دنبال راهی برای از بین بردن چربی های اضافه پوستتان هستید؟ یخ را به خاطر بسپارید. یک روش عالی برای رفع چربی پوست استفاده از یخ می باشد. استفاده از یخ نه تنها باعث از بین رفتن چربی پوستی به نام سبوم می شود، بلکه چربی های پوستی را نیز کنترل می کند. همچنین استفاده از یخ باعث می شود تا منافذ پوستی که بزرگ شده اند، کوچک شوند و باز شدن جوش های دردناک را التیام می بخشد. 

8. رفع لکه های پوستی با کمک یخ

برای رفع لک های پوست با استفاده از یخ کافیست یک قالب یخ را داخل کیسه یخ قرار داده و آن را به مدت 2 تا 3 دقیقه بر روی پوست قرار دهید. توجه کنید که بیش از 3 دقیقه بر روی پوست نماند. می توانید که تکه های یخ را با مقداری آب و چند قطره روغن اسطوخودوس مخلوط کنید و بر روی دانه های سیاه بمالید و مرتبا این کار را تکرار کنید تا لکه های سیاه درمان شوند.
عملکرد یخ در این موارد این گونه است که رگ های خونی را تنگ می نماید و پوست را سالم نگه میدارد و سیاهی لکه های پوستی را نیز کاهش می دهد. همچنین یخ از کدر شدن پوست با استفاده از مرطوب کردن پوست جلوگیری می کند. 
 
محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید