همه آنچه که باید در مورد چربی خون بدانید

متاسفانه درصد زیادی از مردم کره زمین به علت های فراوان از جمله تغذیه نامناسب دچار چربی خون بالا هستند و بدلیل اینکه این بیماری علائم خاصی ندارد اکثر مبتلایان تا رسیدن به مراحل حاد متوجه آن نمی شوند. بر خلاف تصور باید بدانیدکه چربی خون بالا هیچ ارتباطی به چاق یا لاغر بودن افراد ندارد یعنی اینکه حتی افراد لاغر هم می توانند کلسترول بالایی داشته باشند.

 

چربی خون چیست؟

چربی موجود در خون لیپیدها هستند که با پروتین ترکیب شده و لیپوپروتئینها را تشکیل می دهند. لیپوپروتئینها برای بدن انرژی تولید می کنند. پس از این نظر نقش مهمی را ایفا می کنند.

دو نوع کلسترول در خون وجود دارد :

 1) HDL یا لیپوپروتئین با چگالی بالا به نام "کلسترول خوب" معروف است  HDL دارای مقدار زیادی پروتئین و مقدار کمی کلسترول می باشد. HDL   از قلب محافظت می کند. مقدار مناسب HDL برابر و یا بیشتر از 60 میلی گرم در دسی لیتر می باشد.

2) LDL یا لیپوپروتئین با چگالی کم به نام "کلسترول بد" شناخته می شود. LDL دارای مقدار زیادی کلسترول و مقدار کمی پروتئین می باشد. وظیفه LDL حمل کلسترول و دیگر چربی ها در خون است.

افزایش LDL در خون می تواند باعث باریک و سخت شدن رگ های تغذیه کننده ی قلب و مغز و به دنبال آن بروز بیماری های قلبی و مغزی شود .مقدار مناسب LDL کمتر از 100 میلی گرم در دسی لیتر است.

 

عوارض چربی خون بالا

بالا بودن میزان چربی در خون باعث انسداد و گرفتگی رگهای خونی می شود که در نتیجه آن مشکلات قلبی عروقی برای فرد مبتلا است از عوارض دیگر این بیماری می توان به نارسایی کلیه ها اشاره کرد. اما مرگ آورترین خطری که چربی خون بالا ایجاد می کند سکته مغزی است که سالانه جان بسیاری از انسانها را می گیرد. به همین علت است که باید به صورت مرتب با آزمایش های چک آپ میزان چربی خون خود را کنترل کنیم.

 

روش های درمان چربی خون بالا

بهترین روش برای درمان چربی خون بالا ، رژیم غذایی مناسب است. در ادامه به نکاتی در این مورد اشاره میکنیم که رعایت کردنشان تاثیر زیادی در کاهش چربی خون دارد.

  • از گوشت های بدون چربی استفاده کنید.
  • قبل از پختن مرغ پوستش را بکنید.
  • غذاهای سرخ شده یا سس های چرب نخورید.
  • به جای سرخ کردن گوشت، آن را آن را کباب کنید.
  • زرده تخم مرغ را نخورید شما می توانید سفیده تخم مرغ یا جایگزین تخم مرغ را بخورید.
  • استفاده از محصولات لبنی کم چرب.
  • فیبر بیشتری را در رژیم خود قرار دهید. میوه ها و سبزیجات منابع خوب فیبر هستند.
به اشتراک بگذارید:

دیدگاه شما