معرفی و مقایسه دماسنج آنالوگ و دیجیتال

معرفی و مقایسه دماسنج آنالوگ و دیجیتال
دماسنج چیست؟

ابزاری برای اندازه گیری دما است. که شامل یک لوله و اعدادی جهت نشان دادن مقادیر دما است. البته دماسنج ها انواع مختلفی دارند، اما اصل کار آن ها یکسان است. در این مقاله دماسنج دیجیتال و آنالوگ را مورد بررسی قرار داده ایم.

شیوه ی عملکرد دماسنج آنالوگ:

ماده ی داخلی دماسنج آنالوگ جیوه است، زیرا جیوه تنها مایعی است که به راحتی از حالت جامد به حالت مایع در می آید. بدین صورت که وقتی نوک دماسنج در مجاورت با مواد مورد نظر، قرار گیرد، جیوه به مایع تبدیل شده و شروع به بالا آمدن می کند، جایی که متوقف می شود، دمای مورد نظر می باشد که به راحتی از طریق اعدادی که روی دماسنج می باشد، قابل خواندن است.

شیوه ی عملکرد دماسنج دیجیتال:

این دماسنج ها از طریق باتری کار می کنند که نیازی به شارژ مجدد ندارند و از یک تراشه رایانه ای جهت اندازه گیری دما استفاده می کنند. روی این دماسنج ها یه مکان دهدهی اختصاص داده شده تا مقدار دما روی آن نمایش داده شود. با توجه به اینکه دقت اندازه گیری تب سنج دیجیتال بیشتر است، این نوع دماسنج در آزمایش های پزشکی، علمی و تولید مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

تفاوت دماسنج آنالوگ و دیجیتال:

در دماسنج آنالوگ حداقل 3 دقیقه طول می کشد تا جیوه از حالت جامد به مایع تبدیل شود، تا بتوانیم دما را اندازه بگیریم. ولی در دماسنج دیجیتال این زمان خیلی کم و 30 ثانیه است. دقت اندازه گیری دماسنج دیجیتال بیشتر است. زیرا در دماسنج آنالوگ ممکن است از زوایای مختلفی دما را مشاهده کنند، لذا امکان اشتباه در آن زیاد است.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید