همه چیز در مورد ویتامین‌ها

آن چیزی که همه ما در مورد ویتامین ها می دانیم این است که بدن ما به این مواد احتیاج دارد و باید آنها را در رژیم غذایی خود داشته باشیم. اما کمتر کسی دلیل اهمیت این مواد و کاری که برای بدن انجام می دهند را می‌داند. در این مطلب قصد داریم تا همه چیز را درباره این مواد مغذی برای شما بازگو کنیم پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

خواص ویتامین‌ها

بدن انسان هر روز به بازسازی و نوسازی پوست، عضلات و استخوانها می‌پردازد .اما برای انجام همه این موارد، بدن نیاز به مواد اولیه ای نظیر 13ویتامین و دیگر مواد معدنی دارد ، اما قادر به تولید این مواد در اندازه کافی نمی‌باشد. بنابراین نیاز دارد تا از طریق رژیم روزانه آن‌ها را تامین کند. درواقع وجود ویتامین ها برای بدن انسان ضروری محسوب می شوند، چرا که صدها نقش را در بدن انجام می دهند از مهمترین این نقش‌ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. کمک به رشد استخوان ها
  2. سرعت بخشیدن به بهبود زخم‌ها
  3.   تقویت سیستم ایمنی بدن
  4.  تبدیل موادغذایی به انرژی
  5.  ترمیم سلول‌ها

در نتیجه ویتامین ها برای متابولیسم طبیعی لازم هستند و اگر ما به اندازه کافی از هر ویتامین استفاده نکنیم، ممکن است بسیار خطرناک بوده و منجر به بروزامراض مختلفی می‌شود.

 

علائم کمبود ویتامین‌ها در بدن

همانطور که گفته شد هر ویتامین بنا بر نقشی که دارد به ارگان خاصی کمک می کند در نتیجه کمبود این مواد نیز به قسمت های مختلفی از بدن آسیب می رساند. در ادامه به برخی از این آسیب‌ها اشاره می‌کنیم البته در نظر داشته باشید که موارد زیر تنها 5 علامت شایع کمبود برخی ویتامین ها هستند اما برای اطمینان حاصل کردن از این موضوع که آیا شما از فقر ویتامین خاصی رنج می‌برید یا خیر، بهتر است به پزشک مراجعه کرده و با یک آزمایش خون ساده از وضعیت سلامت خود در این خصوص آگاه شوید.

  1. افسردگی (کمبود ویتامین B3)
  2. درهای عضلانی (کمبود ویتامین D)
  3. مشکلات بینایی (کمبود ویتامین A)
  4. خستگی زودهنگام (کمبود ویتامین B12)

 

انواع ویتامین‌ها و منابع آن‌ها

معمولاً میوه‌ها و سبزیجات منابع اصلی ویتامین‌ها هستند. اما به دلیل طیف گسترده این مواد منابع آنها نیز گوناگون هستند. به عنوان مثال ویتامین D مورد نیاز بدنمان را از نور خورشید تامین می کنیم همچنین مکمل‌هایی برای جبران کمبود و فقر ویتامین ها وجود دارند که توسط پزشک تجویز می‌شوند.

به طور کلی ویتامین‌ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند :

  1. محلول در چربی
  2. E، ویتامین K، ویتامین D و ویتامین A
  3. محلول در آب
  4. C و ویتامین‌های گروه B

ویتامین‌های محلول در چربی از راه ادرار دفع نمی‌شوند. این ویتامین‌ها در بدن و به ویژه در کبد ذخیره می‌شوند، به همین دلیل اختلالات حاصل از کمبود ویتامین‌های محلول در چربی، دیرتر ظاهر می‌شوند.

 

مقدار مصرف ویتامین‌ها

نکته بسیار مهم در مصرف ویتامین ها این است که همانطور که کمبود این موارد موجب بروز بیماری های زیادی می شود، زیاده روی در مصرف این مواد نیز ممکن است خطر آفرین باشد به عنوان مثال مصرف بیش از حد ویتامین C موجب تهوع، استفراغ، سردرد، بی خوابی و ترش کردن در افراد شود.

حال که متوجه اهمیت و ضرورت وجود ویتامین ها در بدنتان شدید بهتر است که از مصرف این مواد غافل نشوید. به ویژه اگر در دوران بارداری به سر می برید.

دیدگاه شما

یكی از عوامل مهم توسعه تجارت الكترونیكی، ایجاد اعتماد و اطمینان در میان كاربران خدمات الكترونیكی می باشد. در ایران مركز توسعه تجارت الكترونیكی مسئولیت ایجاد زیر ساخت های امنیت و اعطای نماد اعتماد الكترونیكی به کسب و کارهای اینترنتی را برعهده دارد. ساماندهی سایت‌های تجاری در كشور موثرترین گام برای ایجاد فضای تجارت الكترونیكی به‌خصوص خواهد بود. به نحوی‌كه مردم در هنگام خرید از طریق اینترنت با اطمینان از این‌كه سایت‌ها به تعهدات خود در قبال آنان عمل خواهند كرد و حقوق مصرف كنندگان را به رسمیت می‌شناسند،‌ اقدام به خرید می كنند.

نماد اعتماد الکترونیک امسیگ