غذاهایی که تمرکز شما را افزایش می دهند

گوشت، میوه، سبزیجات یا قهوه؟

بارها شنیده ایم که رژیم غذایی می تواند تاثیر زیادی بر روی حافظه و عملکرد مغز ما داشته باشد اما آیا این شنیده ها درست است؟

درست است که عملکرد مغز با عوامل دیگری مانند خستگی، ناراحتی های بیرونی و درونی و افزایش سن نیز درگیر می شود و تحت تاثیر قرار می گیرد اما شما می توانید با داشتن رژیم غذایی خوب تاثیر آنها را تا حدودی کاهش دهید.

این را نیز به خاطر داشته باشید که هیچ چیز به اندازه رژیم غذایی نامناسب نمی تواند به بدن شما آسیب بزند.

 

مصرف کافئین شما را هشیارتر می کند.

هیچ ماده جادویی وجود ندارد که شما را باهوش تر کند اما موادی مانند کافئین به تمرکز و هشیاری شما کمک می کنند. کافئین در قهوه، شکلات، نوشیدنی های انرژی زا و برخی دارو ها وجود دارد. کافئین ذهن شما را بیدار نگه میدارد. اما باید توجه کنید که در مصرف آن زیاده روی نکنید.

 

شکر می تواند هشیاری شما را افزایش دهد.

شکر منبع اصلی انرژی مغز به شمار می رود و از این جهت خوردن بیشتر آن ممکن است عملکرد مغز را در کوتاه مدت افزایش دهد. دقت کنید منظور شکر می باشد و نه قند و کربوهیدرات های رایج که روزانه مصرف می کنید. شما می توانید یک لیوان آب میوه طبیعی بخورید و تاثیر آن بر روی حافظه تان را در کوتاه مدت حس کنید.

اما باید دقت داشته باشید که بیش از حد شکر استفاده نکنید که خطرات دیگری مانند بیماری قلبی و فشار خون را به همراه دارد.

 

برای افزایش کارایی مغزتان صبحانه بخورید.

دانشمندان معتقدند خوردن صبحانه می تواند حافظه کوتاه مدت و تمرکز شما را افزایش دهد. طبق تحقیقات انجام گرفته دانش آموزانی که صبحانه می خورند، تمرکز بهتری در کلاس درس دارند و مطالب را نیز بهتر به خاطر می سپارند.

 

ماهی برای مغز بسیار مفید است.

ماهی پروتئین های مفید زیادی برای مغز دارد اما مهم ترین مزیت ماهی داشتن اسید چرب امگا3 است که برای سلامت مغز بسیار ضروری است. این اسید چرب تاثیر شگفت انگیزی بر روی مغز دارد و رژیم غذایی که مقادیر زیادی از این ماده داشته باشد برای سلامتی مغز بسیار مفید است.بهتر است حداقل دو بار در هفته ماهی بخورید.

 

روزانه آجیل و شکلات بخورید.

آجیل ها منابع سرشاری از ویتامین E هستند. شما با مصرف روزانه این ویتامین در کنار کافئین موجود در شکلات تلخ می توانید با کمترین میزان قند و چربی، بیشترین بازدهی را داشته باشید.

 

آووکادو و دانه های میوه را نیز به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

کارایی و عملکرد هر قسمت از بدن ارتباط مستقیمی با عملکرد درست قلب و مغز دارد. خوردن آووکادو و دانه های میوه ها خطر بیماری های قلبی و کلسترول بد را کاهش دهد. این کار منجر به افزایش جریان خون می شود و عملکرد مغز را بهبود می بخشد. دانه های کامل مانند دانه گندم و ذرت نیز با داشتن فیبر و ویتامین E نیز بسیار مفید هستند.

 

ذغال اخته بخورید.

طبق تحقیقاتی که بر روی حیوانات مانند موش انجام گرفته، نتیجه می شود که مصرف ذغال اخته آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد را بهتر بهبود می بخشد و حتی تاثیر بیماری هایی مانند آلزایمر و زوال عقل را نیز کاهش می دهد.

 

رژیم متعادل داشته باشید.

این حقیقت دارد که رژیم غذایی نامتعادل می تواند تمرکز فرد را تا حد زیادی کاهش دهد. پرخوری موجب کاهش تمرکز می شود و از طرف دیگر کم خوردن نیز گرسنگی را به همراه دارد که حواس شخص را پرت می کند و فرد نمی تواند تمرکز کند. پس برای سلامت خود رژیم غذایی متعادل داشته باشید.

 

ویتامین ها، مواد معدنی و مکمل ها

داروهای مکمل زیادی در بازار موجود هستند که ادعا می کنند مواد مفید مورد نیاز بدن را که در رژیم افراد به هر دلیلی موجود نیست را می توانند تامین کنند. در مصرف این گونه دارو ها باید دقت کافی داشته باشید و در مورد مصرف آنها با پزشک خود مشورت کنید.

 

خودتان را برای یک روز بزرگ آماده کنید.

در ابتدای روز خود را برای داشتن یک روز هیجان انگیز آماده کنید. صبح خود را با یک لیوان آب میوه یا یک فنجان قهوه آغاز کنید. دانشمندان علاوه بر رژیم غذایی مناسب، موارد زیر را نیز برای داشتن روزی خوب و سالم پیشنهاد می دهند.

  • شب خوب بخوابید.
  • هیدراته بدن خود را در حالت تعادل نگه دارید.
  • هشیاری خود را در طول روز حفظ کنید.
  • تفکر و استراحت را نیز مدنظر داشته باشید.

 

به اشتراک بگذارید:

دیدگاه شما