نکاتی برای جلوگیری از چاقی

نکاتی برای جلوگیری از چاقی
قبلا براحتی لباس مورد علاقه تان را می پوشیدید اما این روزها دیگر دکمه هایش هم بسته نمیشود. بیشتر افراد بالغ قبل از اینکه حتی باخبر شوند 10 پوند به وزن آن ها اضافه می شود. برطبق گفته متخصصین با ایجاد تغییرات کوچک در سبک زندگی هم میتوان جلوی چاقی را گرفت و هم از دست وزن اضافی خلاص شد.

به دلایل مختلفی بالغین دچار اضافه وزن می شوند. اول از همه وقتی سن شما بالاتر می رود بدن شما تغییر می کند. هر دوره ده ساله از سن شما باعث می شود متابولیسم بدن شما کندتر شود و بدن دیرتر چربی ها را بسوزاند. با افزایش سن بدن به جای ساخت ماهیچه با کالری های اضافی ، کالری ها را تبدیل به چربی می کند. فعالیت بدنی که شما  در سن 30 سالگی دارید به مراتب کمتر از فعالیتی است که شما در 20 سالگی داشته اید. ترکیب سن و کمتر بودن تحرک و فعالیت موجب اضافه وزن می شود.

با افزایش حجم ماهیچه اضافه وزن نداشته باشید.

یکی از بهترین راه های جلوگیری از اضافه وزن، افزایش متابولیسم بدن با افزایش بیشتر ماهیچه های عضلانی بدن است به همین دلیل متخصین پیشنهاد میدهند در هفته 2 بار ورزش های قدرتی انجام دهید. ما هیچه ها  از لحاظ متابولیک فعال هستند و  برای از دست ندادن ماهیچه ها لازم است شما هر روز فعال باشید. با داشتن تحرک و فعالیت بدنی شما میتوانید از کالری بیشتری لذت ببرید بدون نگرانی از اینکه اضافه وزن پیدا کنید. بهتر است هر 6 تا 8 هفته نوع ورزشی که انجام میدهید را تغییر دهید تا بدن شما به نوع فعالیتی که انجام میدهید عادت نکند. باید تحرک بدنی شما را به چالش بکشید در غیر اینصورت موثر نخواهد بود.

برای کاهش وزن عادت های بد را کنار بگذارید.

مواردی که باعث افزایش وزن می‌شود

  • برای فعالیت های بدنی وقت نمی گذارند
  • بدون فکر شب ها روبه روی تلویزیون مشغول به خوردن غذاهای پرکالری می شوند
  • الکل زیاد مصرف می کنند و نوشیدنی های خود را بسیار شیرین می کنند
  • صبحانه را از برنامه غذایی خود حذف می کنند
  • در زمان های نامناسب وعده های غذایی اصلی را میل می کنند
  • باقی مانده غذای اطرفیان و یا بچه های خود را به اتمام می رسانند
  • بعد ازغذای اصلی خوراکی دیگری و اضافی مصرف می کنند
  • بیشتر از کربو هیدرات های ساده استفاده میکنند به جای اینکه پروتئین بیشتری مصرف کنند

هرچه سن شما بالاتر رود باید بیشتر در خوراک خود دقت کنید و مانند گذشته و دوران نوجوانی عمل نکنید. باید ریشه مشکلات تغذیه ایی خود را بیابید و برای آن راه حل مناسب پیدا کنید تا بتوانید کالری دریافتی را کنترل کرده و فعالیت ورزشی لازم را داشته باشید. اگر شما جز افرادی هستید که علاقمند به مصرف شیرینی ها هستید مشکلی نیست اما مقدار کمی شیرینی مصرف کنید. داشتن یک رژیم غذایی سالم بدان معنا نیست که از یک رژیم سفت و سخت پیروی کنید بلکه شما باید به خوراکی های که مصرف می کنید توجه داشته باشید بطور مثال تغذیه از کربو هیدرات های ساده باعث بوجود آمدن چرخه نامناسبی در بدن شما میشود و هرچه بیشتر از این خوراکی ها بیشتر مصرف کنید تمایل شما برای ادامه و بیشتر مصرف کردن آن ها بیشتر می شود.

مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید