تاثیر سیگار بر روی قلب و فشارخون

تاثیر سیگار بر روی قلب و فشارخون
کم و بیش همه ما امروزه از مضراتی که سیگار برای سلامتی ما دارد باخبر هستیم، روزی نیست که رسانه ها و پزشکان از انواع و اقسام بیماری های که با مصرف تنباکو به آن دچار می شویم صحبت نکنند. مضر بودن سیگار برای ریه ها موضوع جدید و تازه ای نیست اما آیا می دانستید که استعمال سیگار باعث بالا رفتن فشار خون و امراض قلبی می شود؟

در ادامه می خواهیم شما را با مضراتی که استعمال دخانیات برای قلب دارد و راه روش ترک آن آشنا کنیم تا شاید اگر شما هم اگر جزء دسته افرادی هستید که هنوز موفق به ترک سیگار نشده اید همین امروز تصمیم به ترک سیگار بگیرید.

نیکوتین داخل سیگار بزرگترین مشکلی است که سیگار دارد. نیکوتین باعث افزایش و بالا رفتن فشارخون می شود و درنتیجه میزان ضربان قلب شما هم بالا رفته و رگ های خونی هم تنگ تر می شوند، همچنین نیکوتین باعث سفت تر شدن دیواره ی رگ ها شده و احتمال بسته شده رگ ها بیشتر می شود. از این رو افراد سیگاری بیشتر در معرض ابتلا به فشارخون بالا هستند. از این رو چکاب همیشگی فشار با دستگاه فشارسنج دیجیتال را این افراد ضروری است که انجام دهند.

استعمال سیگار باعث وارد کردن استرس به قلب شده و در نتیجه افراد مستعد سکته قلبی و حملات قلبی می شوند. افرادی که سیگار می کشند ترک آن را باید اولویت اول سلامتی خود قرار دهند با ترک سیگار می توانید جان خود را نجات دهید. اگر شما سیگاری نیستید بازهم باید مراقب باشید افرادی که در معرض دود سیگار هستند نیز همچنان در خطر قرار دارند.

چگونه سیگار را ترک کنید؟

در وهله اول شما برای ترک سیگار نیاز به آمادگی و کمک دارید، نکاتی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد شما را برای ترک سیگار آماده خواهد کرد.

  • تاریخی را برای ترک سیگار انتخاب کنید و به پزشک خود این تاریخ را اعلام کنید.
  • برای خود دلایلی که می خواهید به خاطر آن سیگار را ترک کنید بنویسید و هر روز این دلایل را مطالعه کنید.
  • شما باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که چه دلایلی باعث می شود که شما به سراغ سیگار بروید. آیا شرایط خاصی باعث سیگار کشیدن شما می شود؟ افراد خاصی باعث می شوند؟ احساسات خاصی باعث می شوند؟
  • لیستی از فعالیت ها را برای خود مشخص کنید که می توانید آن ها را به جای سیگار کشیدن انجام دهید و آن را درگوشی همراه خود ذخیره نگه دارید تا در مواقع نیاز به آن مراجعه کنید.
  • از پزشک خود راجع به آدامس های نیکوتین دار و یا برچسب های ترک سیگار بپرسید، برای برخی  از افراد استفاده از این روش ها مفید بوده است.
  • اگر برایتان امکان پذیر است به گروه های ترک سیگار بپیوندید.
  • با خود فندک، کبریت و سیگار نداشته باشید و تمامی چیزهای که باعث یادآوری استعمال سیگار می شود را از خود دور کنید.
  • اگر با شخصی زندگی می کنید که سیگار می کشد ازاوبخواهید که اطراف شما سیگار نکشد.
  • به چیزی که آن را ترک می کنید فکر نکنید و به جای آن به سلامتی که بدست می آورید بیاندیشید.
  • زمانی که احساس می کنید باید سیگار بکشید، نفسی عمیق بکشید و برای مدتی نفس خود را نگه دارید و به آرامی آن را بیرون دهید، چند بار این کار را تکرار کنید تا احساس احتیاج به سیگار از شما دور شود.

خرید فشارسنج عقربه ای آلمانی برای مطب یا خانه



 

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید