علائم و نشانه های پسوریازیس

علائم و نشانه های پسوریازیس
پسوریازیس بیماری پوستی خودایمنی است. این بیماری مزمن هنگامی رخ می‌دهد که دستگاه ایمنی بدن سیگنال‌های اشتباهی می‌فرستد. این سیگنال‌ها باعث افزایش سرعت چرخهٔ رشد سلول‌های پوست می‌شود؛ یعنی افزایش بیش از حد سلول‌های پوستی از میزان ریختن آن‌ها، پسوریازیس بیماری واگیرداری نیست.

علائم و نشانه های پسوریازیس بسته به نوع پسوزیاریس بسیار متفاوت هستند. دو نوع اصلی از پسوریازیس وجود دارد:

  1. پسوریازیس ولگاریس (پسوریازیس پلاک)
  2. پسوریازیس پاستولوزا (پسوریازیس پوسچولر)

انواع مختلف پسوریازیس را می توان براساس شدت، مدت زمان، و مکان روی بدن و ظاهر شدن ضایعات به زیرگروه ها تقسیم کرد ، حدود ۶ درصد از افراد مبتلا به پسوریازیس آرتریت، پسوریازیس در مفاصلشان شروع می شود. آرتریت پسوریاتیک ،عمدتا در انگشتان دست و پا رخ می دهد، اما در ستون فقرات نیز بسیار شایع است.


5 نشانه عمومی پسوریازیس

  • لکه های قرمز یا فلسی - تکه ها ی قرمز رنگی که براثر بیماری بوجود آمده اند، بزرگتر شده  و تبدیل به ضایعه های فلسی شکل می شوند و به سرعت پوست اندازی می کنند، در حالی که لایه های زیرین همان ناحیه کاملا ثابت هستند، در موارد شدیدتر تکه های فلسی بروی پوست با هم ادغام می شوند.
  • پوست دچارخشکی شده  و ترک می خورد و گاهی ممکن است پوست دچا خونریزی هم بشود.
  • احساس خارش و سوزش در نقاطی از پوست بدن.
  • هنگامیکه دچار پسوریازیس در ناخن ها شده اید علائم آن میتواند شامل ضخیم شدن ناخن، فرورفتگی یا بلند شدن ناخن از بستر همراه باشد.
  • پینه‌های ملتهب بروی پوست سر.

خرید کیسه آب گرم در مدل های متنوع ساده و فانتزی از برند امسیگ


چه عواملی باعث تشدید پسوریازیس می شود؟

محرک های پسوریازیس همگانی نیستند. چه بسا ممکن است آنچه باعث پسوریازیس یک نفر می‌شود، بر دیگری تأثیری نگذارد، برخی از محرک ها که باعث وخیم تر شدن بیماری می شوند عبارتند از:

  • آب و هوای سرد

هرگونه تغییر آب و هوایی که منجر به از دست رفتن رطوبت پوست و در نتیجه خشکی پوست شود، باعث تحریک این بیماری می شود .توصیه میشود با سپری کردن زمان بیشتری در آفتاب و مرطوبت نگه داشتن هوای داخل منزل از خشکی پوست جلوگیری کنید. اگر محیط زندگیتان هوای خشکی دارد از دستگاه بخور و رطوبت ساز محیط در منزل و اتاق خواب خود استفاده کنید.

  • استرس

استرس شدید می‌تواند باعث عود پسوریازیس شود. اگر یاد بگیرید که از استرستان بکاهید و آن را مدیریت کنید، می‌توانید میزان بازگشت بیماری را کاهش بدهید و یا احتمالا از آن جلوگیری کنید.

برای کاهش استرس پیشنهاد می کنیم از دستگاه ماساژور گردن و بدن استفاده کنید.

  • داروها

برخی داروها با تحریک پسوریازیس در ارتباط هستند، مانند لیتیوم که برای درمان اختلال دوقطبی و سایر اختلالات روانی مورد استفاده قرار می گیرد. لیتیوم باعث تشدید پسوریازیس در حدود نیمی از افراد مبتلا به به این بیماری می‌شود. پروپرانولول برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود و این دارو باعث بدتر شدن پسوریازیس می شود.

هنوز دقیقا مشخص نیست که تمام داروهای فشار خون بالا باعث بدتر شدن پسوریازیس شوند، اما ممکن است که بالقوه توان آن را داشته باشند. کویندین بر طبق گزارشات ، باعث بدتر شدن برخی از موارد پسوریازیس شده‌ است.

  • عفونت، میکروب‌ها و اچ‌آی‌وی

اگرسیستم ایمنی بدن بیمار در حال مبارزه با یک عفونت باشد این موضوع باعث فعالیت بیش‌ ازحد دستگاه ایمنی بدن خواهد شد. که این فعالیت بیش از حد موجب عود مجدد پسوریازیس خواهد شد. گلودرد میکروبی، یکی از محرک‌های متداول پسوریازیس است و همچنین ویروس اچ آی وی این بیماری را وخیم تر میکند.

  • آسیب پوستی

یک حادثه، بریدگی یا خراشیدگی ممکن است باعث عود پسوریازیس شود. تتو ، نیش حشرات، آفتاب‌سوختگی‌ نیز می‌توانند به عود مجدد پسوریازیس منجر شوند.

 

پیشنهاد امسیگ: تشک برقی برای گرم کردن محل خواب و استراحت

 

  • الکل

مصرف الکل زیاد می‌تواند باعث بازگشت پسوریازیس شود و همچنین مصروف داروهای پسوریازیس ممکن است با الکل تداخل ایجاد کند.

  • سیگار کشیدن

استعمال دخانیات و یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار باعث شدت یافتن این بیماری می شود.

اکثر مردم بیماری پسوریازیس را تنها یک شرایط وخیم پوستی می دانند. اما باید بدانید پسوریازیس تنها به پوست ختم نمی شود. بیماری های مانند دیابت شرایط داخلی است که در بدن وجود دارد اما این بیماری پوستی در ظاهر افراد تاثیرگذاشته و برای دیگران قابل رویت است و در نتیجه منجر به سخت تر شدن مقابله و تحمل این بیماری می شود.

این بیماری ممکن است که در اعتماد به نفس افراد و حضور آن ها در اجتماع نیز اثر گذار باشد و حتی در ارتباطات شخصی و زندگی خصوصی بی تاثیر نیست. در تحقیقاتی نشان داده شد که کسانیکه که مبتلا به پسوریازیس هستند درصد ابتلا به افسردگی و استرس در آن ها بیشتر است و یک سوم این افراد گفته اند به دلیل این بیماری در زندگی خصوصی خود نیز مشکل داشته اند.
 
اما امروزه درمان های موجود و تغییرات کوچک در سبک زندگی می تواند زندگی سالم و همراه با شادی را برای شما رقم زند. به گفته پزشکان زمانیکه شما از لحاظ روانی و احساسی مراقب خود هستید بیماری پسوریازیس را، راحتر می توانید کنترل کنید.

خرید انواع فشار سنج عقربه ای با دقت بالا در سنجش فشار خون


با تمرینات روزانه از استرس رهایی یابید
 
زمانی که تکه های سفید رنگ و صدفی پسوریازیس بروی پوست ظاهر می شوند پوست دچار خارش، درد و کشیدگی می شود و این شرایط می تواند باعث احساس ناراحتی و استرس در افراد شود. به گفته متخصصین پوست عامل اصلی تحریک پسوریازیس استرس است و هرچه شما بیشتر استرس داشته باشید پوست خود را در شرزایط بدتری قرار می دهید. به همین دلیل رهایی از استرس برای شما امری حیاتی و ضروری است.
 
اگر برنامه خود را طوری تنظیم کنید که بتوانید سه روز در هفته به ورزش بپردازید، نه تنها خلق و خوی شما بهتر می شود بلکه وزن خود را نیز مدیریت می کنید و در نهایت علایم و نشانه های پسورزیازیس نیز تخفیف می یابد. تنفس عمیق، مدیتیشن و یا سپری کردن زمان با دوستان و افرادی که دوستشان دارید یکی دیگر از راه های رهایی از استرس و داشتن احساس خوب است.
 
با داشتن حس بهتر در بدن اندورفین بیشتری ترشح می شود. اگر نمی توانید حس بد را درخود کاهش دهید و یا تصویر بدی که از خود دارید را کنار بگذارید باید به یک مشاوره مراجعه کنید. در اینگونه مشاوره ها اغلب پیشنهاد می شود که افکار منفی خود را کنترل کنید و گفتگوی منفی درونی با خود نداشته باشید. عمل کردن به این توصیه ها اغلب می تواند برای شما بسیار مفید باشد.
 

به کسانی که دوستشان دارید تکیه کنید
 
زمانی که شما از چیزی رنج می برید صحبت با افرادی که به آن ها اعتماد دارید برای شما بسیار مفید است. مطالعات نشان داده اند که کسانیکه از حمایت اجتماعی برخوردارند، روز به روز بهتر شده و کمتر دچار افسردگی می شوند. به خانواده و دوستان خود اجازه دهید تا از شرایط که این بیماری برای شما بوجود آورده است آگاه شوند تا بتوانند در این مسیر کنار شما باشند و شما در تحمل این مشکلات و مسائل یاری رسانند. پس فراموش نکنید که کنترل احساسات و عواطف خود را در اولویت قرار دهید.

بهترین مدل های ترازو دیجیتال امسیگ برای سنجش دقیق وزن


اگر شما هم مبتلا به پسوریازیس هستید هیچ وقت این 3 مورد را هنگام خروج از خانه فراموش نکنید. پسوریازیس یک بیماری مزمن پوستی است. این بیماری زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن سیگنال های اشتباه ارسال کند. در حالت عادی روزانه پوست جدید تولید می شود و با پوست های مرده جایگزین می شود.

اما سیستم ایمنی بدن مبتلایان به این بیماری سیگنال های اشتباه ارسال می کند که این امر موجب می شود که روند تولید سلول های جدید افزایش یابد و سلول های اضافه به صورت سلول های مرده روی پوست ظاهر می شوند.

این پوسته ها به شکل تورم و قرمزی روی پوست در می آیند. افراد مبتلا به پسوریازیس به دلیل شرایط حساسی که دارند بهتر است حتما با این 3 چیز خانه را ترک کنند.

  • لوسیون: این ممکن است کلیشه ای باشد اما بهتر است همیشه یک بطری محتوی لوسیون همراه خود داشته باشید. در زمان ها و مکان های مختلف و همچنین تغییر وضعیت آب و هوا، تحریک پذیری پوست شما را افزایش می دهد و داشتن لوسیون می تواند این مشکل شما را حل کند. بهتر است از لوسیون های مرغوب و متفاوت استفاده کنید و هر کدام که سازگاری بیشتری با پوست شما داشت را استفاده کنید.
  • نرم کننده لب: در برخی افراد علاوه بر خشکی پوست، لب هایشان نیز خشک می شود. خشکی لب موردیست که می تواند مشکلات زیادی برای شما به همراه داشته باشد. نیازی نیست برای نرم کننده لب از مواد آرایشی گران استفاده کنید، شما می توانید از موم زنبور عسل، روغن نارگیل و روغن های دیگر استفاده کنید.
  • یک ژاکت کش بافت پشمی: مهم نیست چه فصلی باشد، در برخی اوقات به دلیل اختلال در سیستم ایمنی این افراد، احساس سرما و خنکی می کنند و به همین دلیل بودن یک ژاکت که کش بافت هم باشد بسیار مفید است. کش بافت بودن آن به این دلیل است که نگران تحریک شدن پوست و زخم های خود نیز نباشند. خروج از خانه برخی افراد مبتلا به این بیماری گمان می کنند نباید از خانه خارج شوند و خود را در خانه محبوس می کنند.البته که موارد دیگری نیز هست که شما به صورت تجربه کسب می کنید که بهتر است اطراف خود داشته باشید. اما این موارد ذکر شده مهم ترین و کاربردی ترین وسایل همراه برای افراد مبتلا به پسوریازیس هنگام خروج از خانه است. در آخر درست است که افراد مبتلا به این بیماری هر لحظه نگران تحریک زخم هایشان هستند اما نباید در خانه محبوس شوند و با رعایت موارد ذکر شده می توانند به راحتی از منزل خارج شوند و مشکلی هم برایشان پیش نیاید.

 

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید