تفاوت میگرن با سردرد چیست؟

تفاوت میگرن با سردرد چیست؟
زمانی که شما در سر خود احساس درد یا فشار می کنید، تشخیص این که این درد ناشی از سردرد است یا میگرن سخت است

. تشخیص یک سر درد ساده از سر درد ناشی از میگرن بسیار مهم است. این تشخیص در مدت زمان درمان شما بسیار تاثیر گذار است و برای جلوگیری از سر درد های احتمالی آینده نیز بسیار کاربرد دارد. آیا شما تفاوت بین یک سر درد معمولی با میگرن را می دانید؟

سر درد چیست؟

سردرد یک احساس ناخوشایند است که ناشی از وجود فشار و درد در ناحیه سر است. سر درد از خفیف تا شدید متغیر است و معمولا در هر دو طرف سر احساس می شود. برخی سردرد ها هم در ناحیه پیشانی و پشت سر اتفاق می افتند. سر درد می تواند از 30 دقیقه تا یک هفته طول بکشد. بنابر گفته کلینیک مایو, اغلب سردردهای متداول ناشی از یک نوع استرس و تنش هستند. این نوع از سردردها ناشی از استرس، اضطراب و فشار عضلانی است.

انواع سردرد

سر درد ناشی از تنش تنها نوع از سردرد نیست. انواع دیگر سر درد شامل موارد زیر می شود:

  1. سردرد های خوشه ای این نوع سر درد به صورت شدید در یک طرف سر آغاز می شود. در این نوع فرد دچار حمله سردرد می شود و بعد از مدتی درد از بین می رود و مجددا این روند تکرار می شود.
  2. سردرد های سینوسی این سردرد ها ناشی از مشکلات سینوسی مانند عفونت سینوس ها، تب، گرفتگی بینی و سرفه می باشد.
  3. سردرد Chiari این نوع سر درد ناشی از نقص مادرزادی است که در این موارد قسمتی از جمجمه دچار مشکل شده است و به سایر نواحی فشار وارد می کند و همین امر موجب سر درد می شود.
  4. سردرد Thunderclap این سر درد از لحظه شروع در عرض 60 ثانیه و یا کمتر شدید می شود. این نوع بسیار خطرناک است و ناشی از خونریزی مغزی، سکته و یا آنوریسم است و باید سریعا به اورژانس مراجعه کنید.

میگرن چیست؟

میگرن یک سر درد شدید است که معمولا با علائم دیگری همراه است که به آن پرداختیم:

علائم میگرن

  1. حالت تهوع یا استفراغ
  2. درد در پشت یک چشم یا گوش
  3. حساسیت به نور یا صدا
  4. از دست دادن موقعیت به صورت موقت

در بین انواع مختلف سردرد، سردرد میگرنی از همه شدیدتر است. برخی افراد سردرد را علامتی مبنی بر وجود سرطان میدانند. سردرد میگرنی معمولا در یک طرف سر اتفاق می افتد اما در برخی اوقات این سردرد در هر دو طرف سر ظاهر می شود.

فرق سردرد با میگرن

تفاوت دیگر سردرد ها با سردرد میگرنی در شدت درد است؛ زیرا سردرد میگرنی فعالیت های روزمره را دچار اختلال می کند. سردرد های میگرنی به دو دسته تقسیم می شوند: سردرد با aura و سردرد بدون aura که " aura" احساس فرد قبل از سردرد است. برخی از این احساسات عبارتند از:

  • مشکل در فکر کردن
  • پریدن پلک یا دیدن خطوط غیر معمولی
  • احساس خارش یا بی حسی در صورت یا دست
  • حس بویایی، چشایی و یا لامسه غیر معمول

در برخی موارد علائم میگرن یک یا دو روز قبل ظاهر می شود که سردرد در این زمان در مرحله prodrome است و هنوز ظاهر نشده است. این علائم شامل موارد زیر می شوند:

  • یبوست
  • افسردگی
  • خمیازه مکرر
  • گردن درد
  • گرایش غذایی غیر معمول
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید