پیشگیری، علائم و درمان پوکی استخوان

حتماً شما هم در مورد پوکی استخوان شنیده اید بیماری که اغلب در افراد مسن رخ می دهد. اما متاسفانه کمتر کسی آن را جدی می گیرد و پیشگیری های لازم جهت جلوگیری از آن را انجام می دهد؟

در این مطلب می خواهیم همه چیز درمورد پوکی استخوان را به شما بگوییم پس با ما همراه باشید.

 

پوکی استخوان چیست؟

پوکی استخوان بیماری پیشرونده است که منجر به ضعیف و شکننده شدن استخوانها می شود. در واقع داخل استخوان سالم فضاهای کوچک لانه زنبوری وجود دارد. پوکی استخوان این فضاها را افزایش داده، باعث کاهش قدرت و تراکم استخوان شده و  علاوه بر این، لایه خارجی استخوان نیز ضعیف تر و ضعیف تر می شود .پوکی استخوان می تواند در افراد هر سنی رخ دهد، اما احتمال وقوع آن در افراد مسن، به ویژه زنان، بیشتر است. افراد مبتلا به پوکی استخوان ممکن است با کوچکترین زمین خوردن یا افتادن ، دچار شکستگی های جدی بخصوص در نواحی لگن، مچ دست و پا، دنده ها و ستون فقرات شوند.

 

علائم پوکی استخوان

پوکی استخوان در مراحل اولیه علامت و نشانه خاصی ندارد به گونه ایی که اغلب افراد مبتلا به آن تا زمانی که دچار شکستگی نشوند متوجه آن نمی شوند. اما در مراحل پیشرفته تر با علائم زیر همراه خواهد بود.

  1. درد مفاصل
  2. کمر درد
  3. کوتاه شدن قد به مرور زمان
  4. شکننده شدن استخوان ها

 

همانطور که گفته شد عواملی وجود دارند که خطر ابتلا به بیماری پوکی استخوان را در افراد افزایش می دهند، در ادامه آنها را نام می بریم :

  1. سن ( در سنین بالاتر بیشتر رخ می دهد)
  2. جنسیت (در زنان بیشتر رخ می دهد)
  3. سابقه خانوادگی (اگر سابقه خانوادگی این بیماری را دارید به شما توصیه می کنیم هرچه سریعتر به پزشک متخصص مراجعه کرده تا با انجام آزمایش هایی نظیر سنجش استخوان ، از میزان سلامتی استخوانهایتان آگاه شوید.)

 

درمان و پیشگیری از پوکی استخوان

استخوان ها به طور مداوم در حال تغییر و نوسازی هستند با کند شدن و یا حتی متوقف شدن این روند تراکم استخوانی کاهش یافته و منجر به پوکی استخوان میشود. به طورکلی سه عامل اصلی برای حفظ سلامت استخوانها وجود دارند :

  1. کلسیم یکی از موادی که به ساخت و استحکام استخوانها کمک می کند کلسیم است. این ماده بیشتر در لبنیات وجود دارد.
  2. ویتامین D یا همان ویتامین خورشید که در اثر تابش نور خورشید به بدن جذب می شود . در صورتی که به اندازه کافی در معرض آفتاب قرار ندارید می توانید از مکملهای این ویتامین استفاده کنید.
  3. فعالیت بدنی باعث افزایش استقامت بدن و تقویت عضله های اطراف مفاصل می شود که همین موارد به درمان پوکی استخوان کمک می کنند.

 

پیشگیری از پوکی استخوان

برای جلوگیری از بروز این بیماری علاوه بر انجام فعالیتهای بدنی و مصرف کلسیم و ویتامین D می بایست از انجام برخی کارها نیز خودداری کرد

  1. عدم مصرف سیگار و دخانیات
  2. عدم مصرف الکل
  3. کاهش مصرف نوشیدنی های کافئین دار و گازدار
  4. کاهش مصرف نمک
به اشتراک بگذارید:

دیدگاه شما