نکات مهم در هنگام اندازه گیری فشار خون

نکات مهم در هنگام اندازه گیری فشار خون
در دنیای امروزه به دلیل رژیم های غذایی نامناسب و استرس ها و تنش های فراوان، حفظ سلامتی اهمیت ویژه ای دارد. در بین این بیماری ها، بیماری های مربوط به قلب و فشار خون بسیار شایع شده اند. قلب یکی از حساس ترین اندام های بدن است و بیماری های مربوط به آن بسیار مهم هستند.
بیماری فشار خون صدمات بسیاری برای تمامی قسمت های بدن ایجاد می کند. پایین بودن آن می تواند منجر به عدم رسیدن خون به نقاط مهم بدن و بالا بودن آن می تواند باعث پاره شدن مویرگ ها و یا خونریزی شود. این بیماری بسیار خطرناک است اما اگر به موقع تشخیص داده شود و مرتب کنترل شود به راحتی قابل درمان است و مشکلی برای فرد ایجاد نمی شود. مهم ترین کاری که در این زمینه می بایستی انجام دهید اندازه گیری دقیق و منظم فشار خونتان است تا در صورت بروز هر گونه تغییر به پزشک مراجعه کنید. برای این کار شما نیاز به یک فشارسنج در منزل خود دارید.
فشار سنج برای درمان و حتی پیشگیری از بیماری‌ها ابزاری بسیار مهم و ضروری است. امروزه با توجه به افزایش چاقی و انواع بیماری‌ ها سنجش فشار خون بسیار حائز اهمیت می‌ باشد.
دستگاه فشارسنج وسیله ای قابل اعتماد در مراقبت های پزشکی و روند درمان به شمار می‌ آید. بهتر است بدانید که در افرادی که بیماری فشار خون دارند باید مداوم نوسانات فشار خون در آنها کنترل شود. زیرا فشار خون بالا ممکن است باعث سکته مغزی و نارسایی کلیه شود. برای این منظور می ‌توانید از انواع دستگاه های فشار سنج که در بازار موجود می ‌باشند بهره ببرید. بنابراین می‌توان گفت وجود دستگاه فشار سنج در هر خانه فاکتور مهمی در سلامتی افراد جامعه به شمار می رود.

چگونگی اندازه گیری فشار خون

5 دقیقه قبل از اندازه گیری فشار خون شخص استراحت كامل نموده و نیم ساعت قبل از اندازه گیری فشار خون شخص باید از مصرف چایی و غذا و سیگار كشیدن و فعالیت خودداری كرده و در صورتیكه مثانه وی پر باشد باید آن را خالی كند .

برای اندازه گیری فشار خون فرد را روی تخت بخوابانید یا روی صندلی بنشانید بازوی راست ترجیحا لخت باشد و به هیچ وجه نباید بازوی بیمار آویزان باشد. اگر فرد روی تخت خوابیده است دست وی باید كنار بدن قرار گیرد و در صورت اینكه بر روی صندلی نشسته است دست وی را روی میز قرار دهید. بازوی راست باید به موازات قلب و در امتداد قفسه سینه به طور افقی قرار گیرد . سپس بازو بند (كاف ) را 2 تا 3 انگشت بالای آرنج به بازو بسته و وسط كیسه لاستیكی داخل بازوبند حتما روی سرخرگ بازویی قرار دهید و سپس به وسیله فشار سنج عقربه ای یا دیجیتالی فشار خون را اندازه گیری نمایید . كنترل ضربان قلب بیمار در بیمارانی كه ضربان قلب نامنظم است باید چندین بار فشار خون را اندازه بگیرید و میانگین آن ها را به عنوان فشار خون فرد در نظر بگیرید.

 

نکاتی درباره اندازه گیری فشار خون

اندازه گیری فشار خون به دلیل حساسیت بالایی که دارد بسیار مهم است و نیاز است که شما نکاتی را در این خصوص رعایت نمایید. نکاتی که قبل از اندازه گیری باید به آنها توجه نمایید:

  1. حتما دفترچه راهنمای دستگاه فشارسنج را به دقت مطالعه نمایید.
  2. هرگز بعد از موارد زیر فشار خود را اندازه نگیرید. زیرا عدد درستی نشان نمی دهد و شما را دچار اشتباه می کند: کشیدن سیگار خوردن مشروبات الکلی و صنعتی خوردن غذای سنگین یا پرچرب انجام فعالیت فیزیکی مانند پیاده روی یا بالا رفتن از پله ها
  3. هرگز پشت سر هم فشار خود را اندازه نگیرید. زیرا زمانی که شما فشار خون خود را اندازه میگیرید، رگ های شما دچار اسپاسم می شوند و حداقل 30 دقیقه باید صبر کنید تا به حالت عادی بازگردند و بعد مجددا اقدام به اندازه گیری فشار خون کنید.
  4. برای کارایی بهتر و افزایش طول عمر دستگاه از باتری آلکالاین استفاده نمایید.
  5. دقت کنید که فشارسنج بر روی میلی متر جیوه باشد و نه بر حسب کیلو پاسکال
  6. سعی کنید همیشه کاف را بر روی دست چپ خود ببندید. زیرا این دست به قلب نزدیک تر است. اما اگر به دست راست خود نیز می بندید موردی ندارد ولی همیشه با یک دست فشارتان را اندازه بگیرید.
  7. کاف را به اندازه دو انگشت بالاتر از گودی آرنج ببندید.
  8. زمانی که کاف را بستید، لوله متصل به دستگاه روی دستتان قرار گیرد.
  9. کاف را نه خیلی سفت و نه خیلی شل ببندید، کاف باید به گونه ای باشد که دو انگشت زیر آن جا گیرند نه کمتر و نه بیشتر.
  10. زاویه دست باید90 درجه باشد و در راستای قلب قرار بگیرد. برای این کار دست خود را روی یک میز قرار دهید.
  11. سعی کنید بر روی یک صندلی بنشینید و کف پاهایتان صاف روی زمین قرار گیرد.
  12. در هنگام اندازه گیری فشار خون حرف نزنید و حرکت نکنید.
  13. در هنگام اندازه گیری توسط دستگاه، عضلات خود را سفت نکنید و دست خود را نیز مچ نکنید. این کار عدد فشار خون شما را دچار تغییر می کند و فشار خون درستی را دستگاه نمایش نمی دهد.

در آخر خوب است بدانید بهترین زمان اندازه گیری فشار خون صبح و به صورت ناشتا است.


نکات مهم هنگام استفاده از دستگاه فشار سنج

با توجه به اینکه دستگاه فشار سنج بازویی بر روی بازو و دستگاه فشارسنج مچی روی مچ قرار داده می‌شود، بهتر است که آن ناحیه از بدن هنگام سنجش پوششی نداشته باشد. نکته قابل توجه در استفاده از دستگاه فشار سنج این است که قبل از اندازه گیری فشار خون از فعالیت‌ های سنگین، مصرف الکل و سیگار خودداری شود. لازم به ذکر است که برای به دست آوردن نتیجه مطلوب، بهتر است پس از یک مدت زمان مشخص دستگاه فشار سنج را مجددا تنظیم کنید.
محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید