یون منفی در دستگاه بخور سرد چه کاربردی دارد؟

یون منفی در دستگاه بخور سرد چه کاربردی دارد؟
یون منفی از جمله امکاناتی است که بسیاری از دستگاه های دستگاه های بخور و تصفیه هوا دارند. این امکان برای مشتریان شرایطی را فراهم می کند که افراد آب و هوای اطراف زندگی و محیط کاری پاک تجربه کنند تا بتوانند تنفس بهتری داشته باشند. در این مقاله تصمیم داریم که در این زمینه اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم. با ما همراه باشید.

یون منفی چیست؟

یون های منفی اتم ها یا مولکول های اکسیژن هستند که یک الکترون اضافه دارند. یون های منفی به ذرات الکتریکی گفته می شود که باردار بوده و تاثیرات زیادی در کاهش آلودگی های محیطی همچون گرد و غبار و ذرات معلق در هوا دارند.

یون ساز دستگاه بخور نیز به همین علت جزء امکانات دستگاه ها محسوب می شود و اثرات بالایی برای سلامت روانی و جسمانی افراد دارد. تاثیر یون منفی دستگاه بخور به شکل بهبود شرایط پوستی و افزایش خلق خود را نشان می دهد. 

نحوه عملکرد یون منفی در دستگاه بخور

یون های منفی به آلاینده های موجود در هوا می چسبند. ذرات تشکیل شده سنگین تر بوده و به طرف زمین کشیده می شوند. بدین ترتیب هوا را از وجود آلاینده ها پاک می کنند.

یون منفی تولید شده در دستگاه بخور یا حتی دستگاه تصفیه هوا در فضا به ذرات کوچک غیر قابل مشاهده می چسبد. در نتیجه باعث می شود که ذرات سنگین شده و سقوط این ذرات اتفاق بیفتد.

ذرات زمانی که به زمین می رسند روی سطح اجسام قرار می گیرند . در نهایت شاهد هستیم که تمامی گرد و غبار معلق در هوا از بین خواهند رفت.

زمانی که ذرات در هوا وجود دارند شما شرایطی همچون سرفه و عطسه را تجربه می کنید اما با تاثیر یون منفی در هوا این اتفاقات دیگر رخ نخواهند داد.

عملکرد یونیزاسیون در دستگاه بخور کمک می کند که بخار تولید شده دارای مقادیر زیادی یون منفی باشد و همین یون ها در تمامی بخش های اطراف دستگاه هوای مناسبی ایجاد می کند.

تاثیر یون منفی بر سلامت انسان

به دلیل این که یون منفی در میزان تمرکز و ذهن افراد تاثیر بسیار زیادی دارد طبیعی است که سلامت ذهنی افراد را در پی داشته باشد.

یون منفی از عوامل موثر بر بهبود تنفس افراد است. به همین دلیل کسانی که مشکلات تنفسی از جمله آلرژی و آسم دارند با استفاده از دستگاه تصفیه هوا که دارای فیلتر یون منفی هستند می توانند شرایط تنفسی بهتری را داشته باشند.

در کوهستان، جنگل یا در کنار آبشارها تعداد یون های منفی، بسیار زیاد است که باعث می شود در این اماکن احساس بسیار خوبی به ما دست دهد و هوا از هر گونه آلودگی به دور است.

تحقیقات نشان داده است که در اماکن ذکر شده با توجه به این که تعداد یونهای منفی موجود در هوا بسیار زیاد است (البته رعد و برق نیز یون های منفی بسیاری را در هوا آزاد می کند)، لذا هر گونه احساس افسردگی، سر درد، آسم و خستگی را از شخص دور کرده و از انرژی بسیاری برخوردار می گردد. مکان هایی که یون های منفی زیادی حضور دارند، رشد باکتری در آن ها بسیار کمتر است. طی تحقیقاتی در ارتباط با یون منفی، یک دستگاه مولد یون منفی را درون یک مخزن پر از دود قرار دادند و پس از دقایقی مشاهده کردند که دستگاه کاملا از دود پاک شده است. لذا به این نتیجه رسیدند که یون منفی علاوه بر باکتری، دود و غبار را نیز پاک می کند.

 

مزایای یون منفی دستگاه بخور سرد

از مهم ترین مزایایی که می توانیم برای یون منفی برشمریم موارد زیر هستند:

افزایش کیفیت هوای محیط

یون های منفی کمک می کنند که ذرات معلق در هوا جذب شوند. ذره های ریزی که غیر قابل مشاهده هستند و باعث آلودگی و هوای باکتریال می شوند با سیستم یون منفی از بین رفته و افراد در فضای سالم تری می توانند تنفس داشته باشند.

از بین رفتن حالت استرسی و اظطرابی

آلودگی هوایی که تنفس می کنیم تاثیرات عمده ای در تمامی بخش های روان و جسم ما می گذارد. در نتیجه بدون این که متوجه باشید دچار حالت های استراسی و اظطرابی می شوید. در پی آن عملکرد ذهنی و جسمی شما کاهش پیدا می کند. یون منفی اما تاثیر بالایی در کاهش استرس افراد خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: تفاوت دستگاه بخور سرد و گرم

کاهش اختلالات خواب و بهبود کیفیت خواب

کسانی که دچار اختلالات خواب مختلف هستند و نمی توانند خواب با کیفیت بالایی را تجربه کنند تا حدی می تواند تحت تاثیر عوامل محیطی از جمله آلودگی های محیطی باشد. یون منفی با ایجاد هوای تازه به شما کمک می کند که خواب عمیقی را تجربه کنید.

سایر کاربردهای یون منفی

در این بخش می خواهیم که در زمینه کاربرد های یون منفی صحبت کنیم.

یون های منفی در محیط زیست بیش از مکان های دیگر وجود دارد. به همین دلیل است که افراد در این محیط های طبیعی نسبت به سایر محیط ها احساس شادابی، سرزندگی و خلق بالا دارند.

دستگاه های تصفیه هوا که یون منفی تولید می کنند محیط را پاکسازی کرده و حس خوبی به افراد می دهند. یون های منفی همچون دارو هایی که ضد افسردگی و ضد اظطراب هستند بر خلق مثبت افراد تاثیر بالایی می گذارند.

یون منفی باعث می شود که میزان سروتونین مغزی افزایش یافته و افراد حس انرژی بالا و هیجان می کنند.

به جهت وجود بسیاری از مزایای یون منفی و کاربردهایی که دارد توصیه می شود در هنگام خرید محصولات زیر توجه ویژه ای داشته باشید:

تفاوت دستگاه بخور و یونیزه کننده

دستگاه بخور: دستگاه بخور، ذرات بسیار ریزی از آب را ایجاد کرده و در هوای محیط پراکنده می سازد. این ذرات بر خلاف ذرات بخار معمولی، به طرف پایین حرکت می کند و بدین ترتیب رطوبت بیشتری وارد ریه های شخص می گردد.

دستگاه یونیزه: نام دیگر این دستگاه، تصفیه هوا می باشد. این دستگاه با تولید یون های منفی، هوا را پاکیزه می کند.

در مقاله "تفاوت دستگاه بخور و تصفیه هوا" می توانید مطالب کاملاتری در این خصوص بخوانید.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید