رابطه بین استرس و چاقی

چگونه استرس موجب چاقی می شود؟

استرس به بخش جدایی ناپذیری از زندگی انسان امروزی تبدیل شده است فشارهای زیادی که در محیط کار یا خانه در اثر شرایط اقتصادی اجتماعی و دیگر مسائل به افراد وارد می شود باعث بوجود آمدن استرس در آنها شده که این استرس ریشه بسیاری از بیماری های روحی و جسمی است. سالهاست که روانشناسان با تحقیقات فراوان بر روی افراد چاق یا دارای اضافه وزن دریافته اند که ریشه تمام پرخوری ها در مغز انسان است وقتی انسان غذا خوردن را یک منبع رسیدن به آرامش بیابد برای فرار از تمام مشکلات فشارها و استرس های روزمره اش به خوردن پناه می برد. که این عمل چیزی به جز اضافه وزن را برای او به ارمغان نمی آورد. جالب این است که اغلب این افراد نسبت به این رفتار خود آگاهی کامل را ندارند.

 

استرس و پرخوری

محققان دریافته اند که استرس در طولانی مدت باعث می شود سطح هورمون کورتیزول در بدن بالا برود تحقیقات بسیاری نشان داده کورتیزول باعث تحریک به خوردن غذا در افراد می شود که بیشتر این غذاها را نیز خوراکی های چرب و شیرین تشکیل داده اند.گفتنی است، در یک تحقیق مشخص شد خانم هایی که هنگام استرس به فست فود روی می آورند استرسشان کم می شود دلیل آن نیز ترشح دوپامینی است که به واسطه خوردن این غذاها در مغز آزاد می شود اما مشکل اینجاست که فرد برای رسیدن به دوپامین باید مقدار زیادی غذا مصرف کند که نتیجه اش پرخوری می شود.

 

استرس و خوردن فست فود

از آنجائیکه افزایش هورمون استرس در بدن باعث افزایش سطح انسولین می شود، قند خون شما کاهش می یابد در نتیجه تمایل شما به خوردن غذاهای شیرین و چرب افزایش میابد. بنابراین به جای خوردن یک خوراکی سالم مانند میوه یا سالاد، به خوردن یک دونات یا همبرگر روی میاورید.

 

تاثیرات طولانی مدت افزایش وزن بر سلامت افراد

همان طور که میدانید اضافه وزن تاثیرات بسیار بدی بر روی سلامت افراد دارد که از جمله این تاثیرات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فشار خون بالا
  • دیابت
  • بیماری قلبی
  • سکته مغزی

برای اطمینان حاصل کردن از این موضوع که آیا اضافه وزن شما به دلیل استرس است یا خیر؟ بهتر است رفتار خود را در هنگام خوردن زیر نظر بگیرید  و آگاه شوید که در شرایط تنش زا عکس العملتان چیست؟! آیا مواقعی که با مدیرتان جر و بحث می کنید ناخودآگاه به سمت یخچال می روید؟! اگر پاسخ شما به این سوال مثبت است باید هرچه زودتر به فکر درمان و تغییر این عادت خود باشید. طبیعتاً یک مشاور تغذیه و یا یک روانشناس به شما در این زمینه کمک زیادی خواهد کرد.

 

نکاتی برای کاهش استرس و جلوگیری از پرخوری

یکی از روشهایی که برای معضل "عادت به پرخوری در هنگام مواجه با استرس" به شما پیشنهاد میکنیم این است که آرامشتان را به خوردن غذا محدود نکنید. سعی کنید با انجام فعالیت های مفید مانند ورزش کردن (پیاده‌روی) و یا مدیتیشن، استرس را از ذهنتان دور کنید و برای خودتان آرامش به ارمغان بیاورید. شما همچنین می توانید با انجام فعالیت های ساده ای مانند موارد زیر به آرمش برسید.

  • گوش دادن به موسیقی
  • دعا کردن
  • معاشرت با خانواده و دوستان
  • استراحت کافی
به اشتراک بگذارید:
ادامه مطلب

دیدگاه شما