همه چیز در مورد منیزیم در بدن انسان

منیزیم چهارمین ماده معدنی فراوان در بدن انسان است که وظایف مختلفی از ساختن DNA تا کمک تقویت عضلات را عهده‌دار می‌باشد. علیرغم اهمیت فراوان این ماده برای بدن، بیش از نیمی از مردم جهان از کمبود این ماده رنج میبرند. بدن بطور معمول منیزیم مورد نیاز خود را از طریق موادغذایی مصرفی تامین می کند اما در برخی موارد برای درمان کمبود این ماده در بدن،  مکمل های آن نیز مورد استفاده قرار می گیرند. در این مطلب میخواهیم به بررسی کامل این ماده غذایی بپردازیم، پس تا انتهای آن همراه ما باشید.

 

فواید منیزیم

همان طور که گفته شد منیزیم ماده معدنی مهمی است که خواص بیشماری برای بدن دارد در ادامه به برخی از مهمترین خواص این ماده ارزشمند می‌پردازیم:

  1. منیزیم برای رشد مناسب و نگهداری استخوان لازم است.
  2.  منیزیم نیز برای عملکرد مناسب اعصاب، عضلات و بسیاری از نقاط دیگر بدن لازم است.
  3. از منیزم بعنوان یک ملین پیش از عمل های جراحی برای خالی کردن روده ها و همچنین برای درمان سوءهاضمه نیز استفاده می‌شود.
  4. مصرف منیزیم برای درمان اختلالهایی مانند بیش فعالی، اضطراب، سندرم خستگی مزمن، فیبروز کیست، گرفتگی عضلات پا در شب ، افسردگی، دیابت، سنگ کلیه، سردرد میگرنی، پوکی استخوان، سندرم پیش از قاعدگی بیماری ارتفاع، بی اختیاری ادرار، سندرم پاهای بی قرار  بسیار مفید می باشد.
  5. برای کاهش وزن نیز به صورت خوراکی استفاده می شود. ورزشکاران گاهی برای افزایش انرژی و استقامت نیز از منیزیم استفاده می کنند.
  6. همچنین برای درمان فشار خون بالا در دوران بارداری و سایر عوارض حاملگی، منیزیم تزریق می شود.

 

کمبود منیزیم چه عوارضی دارد؟

سطوح پایین منیزیم می تواند منجر به بیماری های خطرناکی شود در ادامه برخی از این بیماری ها را نام میبریم.

  1. پوکی استخوان
  2.  فشار خون بالا
  3. انسداد شریانها
  4. بیماری های قلبی
  5. دیابت 
  6. سکته مغزی

 

منابع منیزیم

بسیاری از موادی که سرشار از فیبرند منابع خوبی برای منیزیم نیز هستند. منابع غذایی نظیر حبوبات، غلات، سبزیجات (به خصوص بروکلی، کدو و سبزیجات برگ سبز)، آجیل ها (به خصوص بادام). منابع دیگر عبارتند از: محصولات لبنی، گوشت، شکلات و قهوه. آب با مواد معدنی زیاد، آب نیز منبع منیزیم است.

در واقع منیزیم به طور گسترده در غذاهای گیاهی و حیوانی و نوشیدنی ها توزیع می شود. تقریبا 30 تا 40 درصد از مصرف منیزیم در رژیم غذایی معمولا توسط بدن جذب می شود.

به اشتراک بگذارید:
ادامه مطلب

دیدگاه شما