آشنایی با فوم ویسکو الاستیک پلی یورتان

آشنایی با فوم ویسکو الاستیک پلی یورتان
در این محتوا با فوم ویسکو الاستیک پلی یورتان و مزایای آن آشنا می‌شوید.

مزیت و کاربرد های فوم ویسکو الاستیک

  1. مشخصات فیزیکی منحصر به فرد فوم ویسکو الاستیک پلی یورتان (مموری فوم) انطباق پذیری بالای این فوم منجر به افزایش محبوبیت آن در صنعت مبلمان و تجهیزات پزشکی گردیده است. همچنین فوم ویسکو الاستیک گزینه خوبی برای استفاده به عنوان تشک نیز می باشد.
  2.  این فوم در تولید بالشتک تخت خواب مورد استفاده قرار می گیرد. افرادی که مشکلات حرکتی داشته و نیاز به استفاده از صندلی چرخدار و تخت بیمارستانی دارند (به خصوص قربانیان سوختگی) می توانند از مزیت های فوم ویسکو الاستیک بهره مند شوند.
  3. توزیع آهسته وزن بدن بر روی فوم پلی یورتان ویسکو الاستیک از فشرده شدن عروق خونی جلو گیری کرده و منجر به سهولت گردش خون و تحریک بافت های پوست می شود.
  4.  فوم ویسکو الاستیک پلی یورتان می تواند در تولید فوم مبلمان منزل و اداری و فوم صندلی خودرو استفاده شود.
  5. فوم ویسکو الاستیک می تواند در تجهیزات ورزشی ابزار قدرت و زیره کفش طبی (زیره طبی ) استفاده شود.
  6. مموری فوم همچنین در کاربرد های ارگونومی مانند بالشتک گردن و پشتی کمر استفاده می گردد.
  7. استحکام فوم های ویسکو الاستیک از فوق نرم تا نیمه سخت متغیر است و امکان کاهش فشار سطحی به شدت بستگی به سختی فوم دارد و به اصطلاح فورمولاسیون مواد پلی یورتان قابل اصلاح است. محصولات ویسکو الاستیک با شاخص IFD پایین تمایل به انطباق پذیری بیش تری دارند و می توانند وزن بدن را با اثر بخشی بالاتری توزیع کنند. اگر شاخص آی اف دی خیلی پایین باشد به این معنی است دانسیته یا ضخامت فوم خیلی پایین است و اثر کاهش فشار معکوس شده و فوم کارایی خود را از دست می دهد. هنگام تعیین مقدار آی اف دی، مقدار سختی فوم ویسکو الاستیک به طور زیادی به مشخصات فیزیکی فوم پلی یورتان از جمله میزان حساسیت نرخ بازگشت فوم (سرعت بازگشت فوم پس از فشرده شدن)، حساسیت به دما، حساسیت به رطوبت و همچنین شرایط نگهداری نمونه قبل از اندازه گیری وابسته است. آزمون آی اف دی از اهمیت بالایی برخوردار است
  8. . حساسیت دمایی: مشخصات فیزیکی فوم پلی یورتان الاستیک می تواند به شکل چشمگیری تحت تاثیر دما قرار بگیرد. نرخ بازگشت فوم رابطه مستقیمی با گرما دارد به نحوی که که اگر دمای فوم افزایش یابد سرعت بازگشت و فشرده سازی فوم افزایش می یابد. در شرایط سرد تر محصولات ویسکو الاستیک تمایل به سفت شدن و سخت تر شدن دارند . بسته به نوع فرمولاسیون برخی محصولات ویسکو الاستیک می توانند خواص مموری بودن خود را تا دمای صفر درجه سانتی گراد حفظ کنند اما بهترین بازه دمای عملکرد موثر مموری فوم از 10 تا 30 درجه سانتی گراد است و در مجاورت رطوبت تمایل به نرم شدن دارد.

اگر بخواهیم بفهمیم که محصولی از جنس فوم پلی یورتان الاستیک است باید در جای سرد قرار دهیم اگر مثل سنگ سفت شد می فهمیم که از جنس فوم پلی یورتان الاستیک است در غیر این صورت از جنس این فوم نیست.

بالش های طبی

این بالش ها بسیار پیچیده و طوری طراحی شده اند که موقع خواب بدن را در حالتی مناسب به سطح قرار می دهند و هم باعث خواب راحت می شوند و هم اینکه وضعیت استخوان ها به ویژه ستون فقرات را تنظیم می کنند . برای خواب 3 حالت کلی وجود دارد :

1. به بغل خوابیدن

2. به شکم خوابیدن

3. به کمر خوابیدن

حالت خواب از فاکتورهای موثر در انتخاب سایز بالش می باشد. اگر به بغل می خوابید از استخوان سر شانه تا گردن معیار انتخاب سایز بالش می باشد. چون افراد قد بلند قد سر شانه پهن یا چاق یا درشت بایستی از سایز بزرگ استفاده کنند. اگر به شکم می خوابید سایز متوسط بهتر است. اگر به کمر می خوابید ارتفاع متوسط یا بزرگ بودن بالش را با اندازه گیری مرکز ستون فقرات تا کف زمین (یا تخت خواب) می توان انتخاب کرد.

فوایط استفاده از بالش طبی

تاثیر بسیار زیادی در کاهش خروپوف افزایش بهتر گردش خون در بدن افزایش گردش جریان هوا و جلوگیری از عرق کردن سر و گردن ایجاد دمای مناسب از طریق یکسان شدن دمای سر و بالش فوم هوشمند بالش نسبت با وزن بدن واکنش نشان می دهد و انطباق می یابد . (فوم سرد یا فوم تمپرچر) تسکین درد شانه و گردن روکش بالش قابل تعویض و شستشو می باشد (فقط با آب سرد) خاصیت ضد باکتری دارد.

مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید