آلودگی هوا و شاخص سنجش آن

آلودگی هوا و شاخص سنجش آن
آلودگی هوا تاثیر زیادی بر سلامت و وضعیت زندگی انسان ها دارد. در ادامه در خصوص شاخص آلودگی هوا بخوانید و در نمودارها وضعیت آلودگی هوا امروز و تعداد روزها با هوای سالم و ناسالم را ببینید.

همچنین اثرات کوتاه مدت و بلند مدت آلودگی هوا آسیب های زیادی به افراد وارد می کند که باید آن ها را جدی بگیرند و اقدامات لازم جهت بهبود سلامتی خود را انجام دهند.

آلودگی هوا چیست؟

وجود مواد شیمیایی و ترکیبات سمی در هوا که خطراتی برای سلامتی انسان ها در پی داشته باشد را آلودگی هوا می گویند.

هوای سالم و پاک ضروری ترین نیاز هر انسان برای زیستن است. آلودگی هوا یکی از مشکلات مهم این روزها به‌خصوص در شهرهای بزرگ و آلوده است که اثرات سمی مهمی بر سلامت انسان و محیط زیست دارد. آلودگی هوا اثرات منفی و گاهی جبران ناپذیری بر سلامت انسان ها دارد. البته این اثرات آلودگی فقط محدود به انسان ها نیست، بلکه زندگی دیگر موجودات زنده را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. اثرات آلودگی هوا چنان گسترده است که حتی می تواند به بناهای تاریخی و ساختمان ها نیز آسیب برساند.

 

عوامل ایجاد کننده آلودگی هوا

آلودگی هوا به دو دسته طبیعی و انسانی به وجود می آید. آتش سوزی جنگل ها و فوران آتشفشان ها از عوامل طبیعی و عوامل انسانی شامل، استخراج از معادن، ساخت و ساز، فعالیت های صنعتی، سیستم حمل و نقل و ... می باشد. در اغلب موارد نمی توان وجود آلاینده ها را در هوا دید و یا بوی آن را احساس کرد. همچنین وجود گازهای گلخانه ای به دلیل نگه داشت گرمای زیاد، در گرمایش جهانی نقش دارند.

برای خرید دستگاه تصفیه هوا جهت تصفیه هوای منازل، محل کار و سایر فضاهای بسته، از سایت امسیگ اقدام نمایید.

آلودگی هوا چه تاثیری بر سلامت ما دارد؟

  • بیماری های تنفسی
  • بیماری قلبی عروقی
  • سوزش بینی، گلو، چشم یا پوست
  • ذات الریه یا برونشیت
  • سر درد، سرگیجه و تهوع
  • سرطان
  • تاثیر بر روی اعصاب افراد، مغز، کلیه ها و کبد


پیشنهاد خرید از امسیگ: خرید دستگاه بخور
 

شاخص کیفیت هوا چیست؟

شاخص کیفیت هوا (Air Quality Index - AQI) توسط سازمان های دولتی برای برقراری و اطلاع رسانی به جامعه، پیرامون میزان آلودگی هوا ایجاد شده است. با افزایش شاخص کیفیت هوا، خطرات سلامت عمومی نیز افزایش می یابد.

به طور کلی و با بیان ساده، این شاخص به شما می گوید هوا چقدر پاک و چقدر آلوده می باشد. همچنین این شاخص به افراد می گوید که چه تاثیراتی برای افراد با شرایط گوناگون می تواند داشته باشد. همچنین AQI روی تاثیرات سلامتی که تنفس در هوای آلوده می تواند طی چند ساعت یا چند روز، روی فرد داشته باشد، متمرکز شده است.

شاخص کیفیت هوا سطح اهمیت بهداشتی توضیح
0-50 پاک هوای پاک و سالم برای همه افراد
51-100 قابل قبول افراد خیلی حساس در صورت امکان فعالیت های طولانی یا سنگین را کاهش دهند.
101-150 ناسالم برای گروه های حساس افراد مبتلا به بیماری های قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید فعالیت های طولانی و سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.
151-200 ناسالم افراد مبتلا به بیماری های قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید از فعالیت های طولانی یا سنگین خارج از منزل خودداری کنند. افرا دیگر باید فعالیت های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.
201-300 بسیار ناسالم افراد باید از فعالیت های طولانی یا سنگین خارج از منزل خودداری ورزند.
301-500 خطرناک افراد باید از فعالیت های خارج از منزل خودداری ورزند

پیشنهاد می کنیم اگر هنوز نمیدانید چقدر به خرید دستگاه تصفیه هوا احتیاج دارید یا در خرید آن به چه فاکتورهایی توجه کنید، مقاله دستگاه تصفیه هوا چیست و راهنمای خرید آن را مطالعه نمایید.

مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید