همه چیز در مورد مصرف فیبر و مزایای آن

همه چیز در مورد مصرف فیبر و مزایای آن
حتما شما هم در مورد اهمیت و لزوم مصرف فیبر شنیده اید؛ ولی جالب است بدانید با وجود اینکه منابع غذای زیادی وجود دارند که سرشار از فیبر هستند بازهم اکثر مردم به اندازه کافی آن را مصرف نمی کنند. در این مقاله میخواهیم اطلاعات مفیدی درباره فیبر ، خواص و منابع آن به شما بدهیم پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

فیبر چیست؟

فیبر یک نوع کربوهیدرات گیاهی است که در اکثر میوه ها، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل یافت می‌شود.  بدن انسان قادر به هضم فیبر نیست؛ در نتیجه این ماده بدون تولید کالری از طریق روده از بدن دفع می شود. از این رو برای کاهش وزن بسیار مفید می‌باشد. از طرف دیگر مصرف مقدار کمی از این ماده باعث احساس سیری شده و از آنجا که روند هضم و جذب گوارشی را نیز کند می نمایند موجب می شود افراد برای مدت زمان طولانی‌تری احساس سیری کنند.

"متخصصان توصیه می کنند که زنان روزانه 25 گرم و مردان 38 گرم فیبر مصرف کنند."

انواع فیبر

فیبر مجلول

فیبر محلول در آب حل می‌شود و می تواند به کاهش سطح گلوکز و همچنین کاهش کلسترول خون کمک کند. مواد غذایی با فیبر محلول عبارتند از جو دوسر ،آجیل، لوبیا، عدس، سیب و زغال اخته.

فیبر نامحلول

فیبر نامحلول در آب حل نمی شود و می تواند به جلوگیری از یبوست کمک کند. غذاهای حاوی فیبرهای نامحلول عبارتند از گندم، برنج قهوه ای، حبوبات، هویج، خیار و گوجه فرنگی.

افزایش مصرف فیبر

  • بجای نوشیدن آب میوه ها، میوه بخورید.
  • پوست میوه‌ها را دور نریزید چراکه منابع خوبی از فیبرنامحلول هستند.
  • جایگزین کردن برنج سفید، نان و ماکارونی با برنج قهوه ای و تمام غلات کامل.
  • برای صبحانه، غلات کامل را به عنوان اولین گزینه انتخاب کنید.
  • به جای چیپس، پفک، کیک و دیگر تنقلات، سبزیجات خام مصرف کنید.
  • دوتا سه بار در هفته لوبیا یا حبوبات را جایگزین گوشت کنید.
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید